Hämeentiestä ehkä joukkoliikennekatu Helsingissä

Ei kai kukaan autoileva kalliolainen jää sen takia mottiin, että Hämeentie muutetaan joukkoliikennekaduksi. Eikä varsinkaan, jos siellä kielletään vain läpiajo. Tosin jotta muutoksesta olisi joukkoliikenteen sujuvuudelle merkittävää hyötyä, ei voi olla niin, että joka risteykseen jää kuitenkin risteäminen autoliikenteen kanssa.

Tokihan tämä Hämeentien joukkoliikennekatu poikkeaa suurta kansanfanitusta saaneista moottoritiebulevardeista siten, ettei autoille ole varattu kuutta kaistaa, kuten niiden havainnekuvissa oli.
 
Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä nimimerkki Petterin kanta, nimimerkkihän kannattaa näennäisesti sellaisia joukkoliikenehankkeita, jotka eivät vaikuta henkilöautoilun olosuhteisiin ja toisaalta vastustaa sellaisia hankkeita, jotka vaikuttavat.

Hämeentiellähän tässä tarkoitetaan pätkää Sörnäisistä (Kurvista) Hakaniemeen. Itse tuolla alueella asuvana en ole vielä keksinyt, mikä järki tässä on? Alueen liikenne on nykymuodossaankin ihan sujuvaa, ainoastaan Pitkäsilta on hieman ruuhkainen aamu- ja iltaruuhkassa. En oikeasti tiedä, mihin tällä pyritään.

Jos tässä on ajatuksena saada pyöräkaistat Hämeentielle tähän kohtaan, jossa niitä ei todellakaan ole, niin suunnitelma on ylimitoitettu. Pyöräilijöiden kohdalla voi käyttää samaa argumenttia kuin joukkoliikennekadun kannattajat käyttävät autoille: siellä on vieressä pyöräilykaistat molempiin suuntiin (eli Sörnäisten rantatiellä). Samaten Pengerkatu käynee pyöräilijöille hyvin, koska autoliikennettä siellä on vähän.
 
Pyöräilijöiden kohdalla voi käyttää samaa argumenttia kuin joukkoliikennekadun kannattajat käyttävät autoille: siellä on vieressä pyöräilykaistat molempiin suuntiin (eli Sörnäisten rantatiellä). Samaten Pengerkatu käynee pyöräilijöille hyvin, koska autoliikennettä siellä on vähän.

Itsekö pyöräilisit mieluummin Sörkan rantatiellä kuin joukkoliikennekatu-Hämeentiellä? Ja kun tässä on tähtäimessä kauppojen ja muiden toimintojen elävöittäminen Hämeentiellä tekemällä siitä joukkoliikenteelle suotuisamman ja kevyelle liikenteelle viihtyisämmän, miksi ihmeessä pyöräilijät pitäisi kierrättää Pengerkatua pitkin? Ei oikein onnistunut tuo vertauksesi nyt.
 
Iiko, joukkoliikennekatuidea on käsittääkseni lähtenyt siitä havainnosta, että nykyisellä kadulla ei ole tilaa fillarikaistoille, kunnollisille ratikkakaistoille eikä ratikkapysäkeille.

Fillaristrategian idea on se, että kaikilla kaduilla on pyöräilyä. Vilkkailla kaduilla fillareilla on omat kaistat, hiljaisilla (esim. Pengerkatu) ei ole. KSV:n fillarivirkamiehet tuntuvat myös noudattavan valtuuston hyväksymää strategiaa, mikä on tietysti ihan uutta ja outoa. Ehkä se strategia ei olisi mennyt läpi, jos poliitikot olisivat tajunneet, että se onkin tehty noudatettavaksi. Nyt se kuitenkin on hyväksytty ja sen kanssa eletään.

Kun asut tuolla, niin kerrohan, millaisilla matkoilla autolla ajaminen juuri Hämeentietä pitkin tällä puheena olevalla Kurvin ja Hakiksen välillä on sinusta tarpeellista? Jos matka alkaa ja päättyy Hämeentien varteen, niin sitten ymmärrän ja sehän jatkuu joukkoliikennekatumallissakin tavalla tai toisella. Mutta muuten – miksei läpiajo voisi tapahtua Sörkan rantatiellä, jossa se ei häiritse kadunvarren asukkaita?
 
Nykyisellä Hämeentiellä on vaivoin tilaa 2+2 autokaistoille ja ratikkakaistoille. Liikennetila levenee entisestään risteysten ja pysäkkien kohdalla, syöden niiltä kohti sen vähänkin viihtymistilan.

Yhdet kaistat pois, niin mahtuu kunnon pyörätiet ja viihtyisät jalkakäytävät. Mahtuu ratikkakaista joka ei kalpene metroradalle. Mahtuu edelleen bussejakin. Jalkakäytävän höysteeksi mahtuu myös terasseja ja puita. Merkittävästi pienemmän ajoneuvomäärän ansiosta liikennevaloja voidaan karsia merkittävästi.

Tämän hintana on että läpikulkeva autoliikenne joutuu kiertotielle, joka on sujuvampi, leveämpi, nopeampi ja vähempiristeyksinen.

Tässä on vakava vääryys tekeillä.
 
Iiko, joukkoliikennekatuidea on käsittääkseni lähtenyt siitä havainnosta, että nykyisellä kadulla ei ole tilaa fillarikaistoille, kunnollisille ratikkakaistoille eikä ratikkapysäkeille.

Mikäli tämä on taustalla, lähtisin itse mieluummin ratkaisemaan tätä vähentämällä bussiliikennettä merkittävästi nykyisestä, jolloin bussikaistat voitaisiin poistaa. Pitkänsillan ylityksestä voitaisiin läpiajon hillitsemiseksi periä erillinen maksu esimerkiksi kameroiden avulla. Mikäli vielä saataisiin läpi Oslon tapainen nastarengasmaksu kantakaupungin alueella, vähenisi henkilöautoilun melu- ja pölyhaitat edelleen huomattavasti.

Bussi- ja henkilöautoliikenteen voimakkaan vähentämisen jälkeen tuolla pitäisi riittää autokaista suuntaansa, läpiajomaksulla voitaisiin säätää liikennemäärät sellaisiksi, että ratikoille saadaan riittävät etuudet. Bussien järjestelyllä tarkoitan käytännössä bussien katkaisemista pohjoisempana jolloin usealle tulee pakollinen vaihto määränpäästä riippuen joko junaan tai ratikkaan, suurempiin lähiöihin suorat linjat. Ei hoidu yhdessä yössä kuten betoniporsaat, muttei myöskään kestä puolta vuosisataa kuten metro tai pisara.

Näen maksun läpiajosta kategorista kieltoa paremmin toimivaksi ratkaisuksi, perusteluna petterin "moniarvoinen liikkuminen"

Tämä onkin hyvä oivallus. Sama taktiikkahan on jo keskustassa. Kävelykeskusta voidaan ihan hyvin tehdä Helsinkiin ja se on hyvä juttu. Mutta ensin on tehtävä keskustatunneli. Eli Hämeentien joukkoliikennekatu on ihan hyvä juttu, ja se voidaan tehdä heti, kun on Sörnäisten tunneli. Että eiköhän panna hihat heilumaan, että saadaan Sörnäist... eikun siis piti sanoa Hämeentien joukkoliikennekatu.
Antero

Sama taitaa kyllä vaivata joukkoliikennettäkin. Pohjoisesta tulevia busseja voidaan vähentää ihan just, kunhan Pisara valmistuu.
 
Itsekö pyöräilisit mieluummin Sörkan rantatiellä kuin joukkoliikennekatu-Hämeentiellä? Ja kun tässä on tähtäimessä kauppojen ja muiden toimintojen elävöittäminen Hämeentiellä tekemällä siitä joukkoliikenteelle suotuisamman ja kevyelle liikenteelle viihtyisämmän, miksi ihmeessä pyöräilijät pitäisi kierrättää Pengerkatua pitkin? Ei oikein onnistunut tuo vertauksesi nyt.

Pyöräilen jo nytkin paljon Sörnäisten rantatiellä. Siellä on minusta erinomaiset pyöräilyväylät. Lisäksi jos tarvitsen toista suuntaa, menen mieluummin Pengerkadulle kuin Hämeentielle. Kokemuksesta siis tiedän, että tämä on ihan toimiva ratkaisu. Autotko sitä kautta pitäisi kierrättää? Onnistuu varmaan kesällä, mutta lumisena talvena se on täysin mahdoton ajatus.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:23 ----------

Iiko, joukkoliikennekatuidea on käsittääkseni lähtenyt siitä havainnosta, että nykyisellä kadulla ei ole tilaa fillarikaistoille, kunnollisille ratikkakaistoille eikä ratikkapysäkeille.

Käenkujan ratikkapysäkki on kapea, Haapaniemen pysäkki ei ole. Käenkujan pysäkkiä ollaan into piukeana täälläkin lopettamassa mukamas vähäisen käytön takia. Se kapeahko pysäkki riittänee siis sille "vähäiselle käytölle". Lopettamista perustellaan liikenteen nopeuttamisella, lähinnä siihen riittäisi etuuksien parantaminen. Lisäksi kadulla on kunnolliset ratikkakaistat jo nyt, ainoastaan Arena-talon kohdalla on pienoinen kapeikko, jossa pitää mennä varoivaisesti, koska autot ovat lähellä.

Kun asut tuolla, niin kerrohan, millaisilla matkoilla autolla ajaminen juuri Hämeentietä pitkin tällä puheena olevalla Kurvin ja Hakiksen välillä on sinusta tarpeellista? Jos matka alkaa ja päättyy Hämeentien varteen, niin sitten ymmärrän ja sehän jatkuu joukkoliikennekatumallissakin tavalla tai toisella. Mutta muuten – miksei läpiajo voisi tapahtua Sörkan rantatiellä, jossa se ei häiritse kadunvarren asukkaita?

Ei sitä kannata minulta kysyä, koska asun siellä. Minulle se on loogisesti kotiini pääsemistä ja sieltä pois. Ja koska autollanikin on parkkihallipaikka Lintulahdessa, en tarvitse sitä omalla autollani kun sitä harvakseltani käytän, oikeastaan mihinkään. On totta, että tuossa on vaihtoehtoisia reittejä, kuten juurikin Sörnäisten rantatie, joka on aamuisin enemmän tukossa kuin Hämeentie, vaikka sillä onkin enemmän kaistoja. Hämeentie on oikeastaan aika leveä noilla kohdin, myöskin jalkakäytävät ovat aika leveät. Tavallaan voisi ajatella pyöräteiden irrottamista jalkakäytävästä ja pyöräteiden merkkaamista yksisuuntaisiksi. Vaatisi parin parkkipaikan poistamisen eikä paljoa muuta.

Jos jotain saavutettavia kohteita ajatellaan, kenties Hakaniemi ja Kaisaniemi ovat sellaisia alueita, joiden saavutettavuus ovat paremmat Hämeentietä käyttäen.

Tärkeää on myöskin arvioida sitä, missä ne kerrannaisvaikutukset näkyvät. Tuottaako tämä muutos ruuhkautumista missään muualla? Millä aikoinaan perusteltiin muuten Pitkänsillan läpiajokiellon poistaminen? Sen poistollahan oli luonnollisesti vaikutusta Hämeentien liikenteeseen. Silloin tavallaan hyväksyttiin liikenne Hämeentietä pitkin.

Yksi pointtini asiassa on se, että mitä kokonaisuus maksaa. Ylimitoitetut toimet eivät minusta ole järkeviä olkoonkin että pyöräilyn edellytyksiä pitää parantaa. Tosin siinäkin voisi aloittaa sillä, että huollettaisiin nyt olemassaoleva reitistö, joka on osallaan aika sekava.
 
Pyöräilen jo nytkin paljon Sörnäisten rantatiellä. Siellä on minusta erinomaiset pyöräilyväylät. Lisäksi jos tarvitsen toista suuntaa, menen mieluummin Pengerkadulle kuin Hämeentielle. Kokemuksesta siis tiedän, että tämä on ihan toimiva ratkaisu. Autotko sitä kautta pitäisi kierrättää? Onnistuu varmaan kesällä, mutta lumisena talvena se on täysin mahdoton ajatus.

Nyt oli kyse siitä, että kumpi olisi miellyttävämpi pyöräily-ympäristö, joukkoliikennekatu-Hämeentie vai Sörnäisten rantatie. Kullakin mieltymyksensä, mutta luulen silti enemmistön valitsevan Hämeentien. Ja Pengerkadun kanssa oli kyse siitä, että koska palvelut löytyy Hämeentieltä, olisi jokseenkin viisaampaa houkutella ne palveluiden käyttäjät sinne eikä kierrättää "tyhjää" Pengerkatua pitkin. Kiva katuhan se on, etenkin jos kaipaa vähän treeniä pohjoiseen polkiessa, mutta kun toisella puolella on asuintaloja ja toisella puolella peruskallio, ei siellä todellakaan sitten muuta tehdä kuin ajeta läpi. Ei pyörä ole samanlainen liikenneväline kuin auto. Pyöräilijäkin saattaa mielellään poiketa hakemassa pähkinäpussin lähikaupasta, kuten jalan kulkevat.
 
Nyt oli kyse siitä, että kumpi olisi miellyttävämpi pyöräily-ympäristö, joukkoliikennekatu-Hämeentie vai Sörnäisten rantatie. Kullakin mieltymyksensä, mutta luulen silti enemmistön valitsevan Hämeentien.

Hämeentie minusta on nykyisellään aika kauhea ympäristö, meluisa, saasteinen ja pölyinen. Härva sitä pitkin mielellään käveleekään. Niin pitkään kun kadulla kulkee valtava määrä busseja, joka tapauksessa dieselinkatku, melu ja pöly pysyy. Vaikka Sörnäisten rantatiekään ei ole mikään miellyttävä ympäristö on siellä sentään pyöräteillä vähemmän melua ja parempi ilma kun tilaa on enemmän ja ilma vaihtuu paremmin rannan läheisyyden vuoksi. Toisaalla junaradan vieressä on kyllä sitten aidosti mukavampi reitti. Minusta on myös kyse siitä, kuinka paljon eri katuja pyöräilylle, joka on varsin marginaalinen liikennemuoto ja sellaisena pysynee suuren osan vuodesta Suomen ilmastossa kannattaa varata. Ja jos pyöräilylle halutaan uusi reitti, minusta se kulkisi luontevammin Kallion läpi kuin pitkin Hämeentietä, korkeuseroista huolimatta.

Toisaalta jos Hämeentiestä halutaan nykyistä sujuvampi katu, pyörätie vaikeuttaa joukkoliikenteen sujuvoittamista, ihan riippumatta siitä onko kadulla henkilöautojen läpikulkuliikennettä vai ei.
 
Hämeentie minusta on nykyisellään aika kauhea ympäristö, meluisa, saasteinen ja pölyinen.

Tuntuu turhalta selitellä, jos ketjua ei lueta...

Siis: Hämeentie joukkoliikennekatuna palveluineen on varmasti monen mielestä Sörnäisten rantatietä miellyttävämpi kevyen liikenteen reitti. Ja busseillehan on jo piirretty uudet reitit Kalasataman kautta. Jos muutamakin linja kierrätetään sieltä, lienee Hämeentie entistä miellyttävämpi.

Toisaalla junaradan vieressä on sitten aidosti mukavampi reitti.

Minkä junaradan? Ei kurviin mene junarataa. Eikä Hakaniemeen. Nyt keskustellaan Hämeentiestä.

Minusta on myös kyse siitä, kuinka paljon eri katuja pyöräilylle, joka on varsin marginaalinen liikennemuoto ja sellaisena pysynee suuren osan vuodesta Suomen ilmastossa kannattaa varata.

Ei se sisua vaadi polkea pyörää kylmällä, ei edes pikku pakkasella tai sentin parin lumessa. Vähän viitsimistä ehkä. Mutta ei niin edes tarvitsekaan tehdä. Ei pyörän omistaminen tarkoita, että sitä pitäisi käyttää 12 kk vuodessa? Pyörä ei tietääkseni ole niin kallis, etteikö sitä voisi jättää kolmeksi kuukaudeksi vuodessa varastoon. Kööpenhaminassakin on talvia, lyhyempiä toki kuin Helsingissä, mutta kuitenkin sellaisia, jolloin helsinkiläinen jättäisi pyörän kotiin. Ei tämä estä kööpenhaminalaisia omistamasta pyöriä. Edes Hollannissa ei kaikki halua pyöräillä talvella. Ja ne, jotka väittää, ettei siellä ole kunnon talvia, menkööt kokeilemaan talvimyrskyssä vastatuuleen nielemään räntää tai vaakasuoraan satavaa vettä. Siellä ei tee edes mieli kävellä.

Toisaalta jos Hämeentiestä halutaan nykyistä sujuvampi katu, pyörätie vaikeuttaa liikenteen sujuvoittamista, ihan riippumatta siitä onko kadulla henkilöautojen läpikulkuliikennettä vai ei.

Tähän en taida sanoa mitään muuta kuin, että taitaa olla mielipidekysymys, riittääkö Hämeentie "marginaaliselle liikennemuodolle". Joillakin periaatteet vie voiton järjen käytöstä.
 
Tässä sitten malliksi parempi kevyen liikenteen reitti, on tuossa toki yksi ikävä mäki, mutta minusta tämä on muuten todella paljon parempi. Sillan ja uuden reitin myötä Kaisaniemen puistokin elävöityisi.

Toki ikuisuusongelma Kaisaniemen puiston huonosta toimivuudesta vaatii tuon sillan lisäksi, että pahin Kaisaniemen puiston viihtyvyyden tuhoaja eli Kasvitieteellisen puutarhan aita revitään pois kaupunkiympäristöä kurjistamasta ja avataan Kasvitieteellisen puutarhan alue pienen piirin tiedereservaatista kaikile kaupunkilaisille avoimeksi viihtyisäksi puistoksi. Ja jos avoin puisto ei jostain syystä kasvitieteilijöille kelpaa, rakennetaan sitten uusi kasvitiedepuisto vaikka Viikkiin.

Kevyen liikenteen reitti Hämeentien suuntaan.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Aivan ehdottomasti paljon parempi reitti – autojen kannalta. Tämä kun siivoaa fillarit pois suorilta ja nopeilta pääväyliltä mutkittelemaan pikkukaduille. Siirretäänkös Hämeentien ratikatkin tälle reitille? Petteröintiä parhaimmillaan.

Makunsa kullakin, en kuitenkaan usko, että kaikki pitävät pyöräilystä tai kävelystä Kaisaniemenkadun tai Hämeentien tapaisissa bussiliikenteen meluisissa pakokaasukammioissa enemmän kuin liikkumisesta puistossa, rannassa, kävelykadulla ja rauhallisella asuinkadulla.

Ja vastauksena kysymykseesi, uusi silta ja reitti Pitkäsillanrantaa voisi kyllä sopia osalle ratikoistakin, varsinkin kun Pisaran valmistuttua, rautatieaseman raiteet 1-3 varmaan puretaan ja tilalle voisi rakentaa pikaratikkaterminaalin. Hämeentiestä voisi samalla tehdä pitkän pysäkkivälin radan ja hoitaa lyhyen pysäkkivälin yhteydet Kallion läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Makunsa kullakin, en kuitenkaan usko, että kaikki pitävät pyöräilystä tai kävelystä Kaisaniemenkadun tai Hämeentien tapaisissa bussiliikenteen meluisissa pakokaasukammioissa enemmän kuin liikkumisesta puistossa, rannassa, kävelykadulla ja rauhallisella asuinkadulla.

Eihän Hämeentien pyöräkaistat estä virkistyspyöräilyä Kaisaniemen puistossa.

Luehan, mitä kirjoitin siitä fillaristrategiasta. Se ei ole mun keksintöäni vaan tuolla lailla se on päätetty ja sen kanssa eletään.
 
Luehan, mitä kirjoitin siitä fillaristrategiasta. Se ei ole mun keksintöäni vaan tuolla lailla se on päätetty ja sen kanssa eletään.

Tuo fillaristrategia on todella huono, myös katutasoisen raideliikenteen kannalta, koska se syö tilaa kaikelta muulta eli myös joukkoliikenteeltä. Ei kaikkia epäonnistuneita ideoita vaan kannata laittaa käytäntöön.
 
Takaisin
Ylös