Hakaniemen varayhteys

19.12.1980–loppuvuosi 1982 raitiolinjan 10 poikkeus reitti
Niin mäkin äkkiseltään ensin ajattelin, mutta ei se ollut sekään. Sehän ajoi Wallinia toiseen suuntaan eli 2 linja–Wallin–1 linja–Castrén.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Hyvä. Saisi jäädä paikoilleen pysyvästi ajatellen kaikkia niitä tilanteita, joissa syystä tai toisesta ei päästä Pitkänsillan yli. Olenko oikeassa, kun oletan, että ristikoiden määrän minimoimiseksi tuo tehdään suunnassa Hämeentieltä Siltasaarenkadulle? Pysäkki kätevästi heti siinä Arena-talon kohdalla, missä se muutenkin on.

Ympyrätalosta puhuminen on ehkä vähän erikoista, jos tuo rata kuitenkin tehdään kiertämään Arena-talo etelän kautta eikä Ympyrätalo?
Näinhän sitä vielä 90-luvulla kaavailtiin. Tähänkin oli useampi vaihtoehto. Töölöntorillekin oli suunnitelms. Sittemmin varayhteys-suuntaus muuttui päinvastaiseksi ja kaikista "turhista" vaihteista sekä yhteyksistä piti päästä eroon.

Mielenkiintoista nähdä kuinka Hernesaaren terminaalille käy. Tuleeko turistiraiteita ja yhteys Telakkakadulta etelästä vaikka oslolaisittain Tehtaankadulle.
 
Oho! Jos kuvaa oikein tulkitsen, ei kyse ole oikeastaan varayhteydestä, vaan linjauksen totaalisesta muutoksesta tietöiden ajaksi. En ainakaan näe tuossa mitään yhteyttä Hämeentieltä Hakaniementorin pysäkeille. Toisaalta, miksi sellaista varten olisikaan askarreltu vaihteita ja ristikoita, koska mikään ratikka ei torin laidalle katkon aikana voi ajaa, ja koska tuon ei ole tarkoitus jäädä pysyväksi?
 
Oho! Jos kuvaa oikein tulkitsen, ei kyse ole oikeastaan varayhteydestä, vaan linjauksen totaalisesta muutoksesta tietöiden ajaksi. En ainakaan näe tuossa mitään yhteyttä Hämeentieltä Hakaniementorin pysäkeille. Toisaalta, miksi sellaista varten olisikaan askarreltu vaihteita ja ristikoita, koska mikään ratikka ei torin laidalle katkon aikana voi ajaa, ja koska tuon ei ole tarkoitus jäädä pysyväksi?
On tilapäinen varayhteys, mutta se on rakennettu hyvälaatuiseksi.
 
Kruunusillat-hanke tiedottaa, että Hakaniemen väliaikaisen raideyhteyden purkutyöt alkavat 6.10. ja katkaisevat taas ratikkaliikenteen Hakaniemeen neljäksi viikoksi. Töiden ajaksi linja 6B lopetetaan ja linjat 7B ja 9B kytketään taas yhteen reittiä Hämeentie-Helsinginkatu-Läntinen Brahenkatu (uutisessa lukee Porvoonkatu, mutta sitä pitkin ei kyllä taatusti ajeta kun ei siellä ole kiskojakaan Sturenkadun ja Hesarin välissä).

3.11. ratikat kulkevat taas Pitkänsillan yli. Kunhan vielä ysin poikkeusreitti Aleksis Kiven kadun työmaan ohi päättyy, taitavat kaikki ratikkalinjat olla omilla reiteillään ensimmäistä kertaa ties miten moneen vuoteen…
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan vielä ysin poikkeusreitti Aleksis Kiven kadun työmaan ohi päättyy, taitavat kaikki ratikkalinjat olla omilla reiteillään ensimmäistä kertaa ties miten moneen vuoteen…
Ei hätää, eiköhän loppuvuodesta alkava Mäkelänkadun remontti aiheuta uusia poikkeusreittejä.
 
Ei hätää, eiköhän loppuvuodesta alkava Mäkelänkadun remontti aiheuta uusia poikkeusreittejä.
Ei vielä vähään aikaan. Suurin osa Mäkelänkadun remontista tapahtuu katujen reunoilla (auto- ja bussikaistoilla sekä kävelyteillä), joten ratikkakatkon pitäisi olla vasta ensi kesänä. Tässä lainaus TTS:stä.

Mäkelänkadun kiskotyöt
Mäkelänkatu katkaistaan koko mitaltaan raitioliikenteeltä kesäkaudella [2026]. […] Työmaan kokonaiskestoksi on arvioitu
noin kolme kuukautta.
 
Takaisin
Ylös