Palataanpas vielä tuonne rautatientorille.
Kyllähän linja-auton kuljettajan täytyisi ammattilaisena tietää mitä laki sanoo pysäköinnistä, ja sen että antaako laki luvan poiketa siitä viiden metrin säännöksestä tilanpuutteen vuoksi.
Yleisesti vastaavan tilanteen helpottamiseksi jokainen meistä joka sinne torille ajaa, voisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään: voisinko tehdä asialle jotakin. Suurimmalle osalle kuljettajista valitettavasti näyttää olevan hyvin vastenmielistä hoitaa se tämän työn toinen osa, eli asiakaspalvelu. Tämä sitten näkyy tuolla torilla, kun asiakkaiden pelossa sinne lähtölaituriin ajetaan vasta sekunteja ennen lähtöaikaa
Ja toisaalta sitten kuitenkin tinapuutteen takia ei vahingosssakaan lähdetä ajamaan sitä kunniakierrosta, ettei vaan myöhästytä lähdöstä. Tuolla kunniakierroksellahan ei tarvitsisi pelätä sitä, että joku asiakas kysyisi jotakin tai toivottaisi hyvää päivää..... Saisi olla ihan ylhäisessä yksinäisyydessään ja toteuttaa sitä fantasiaa: ajaa linja-autoa ilman että asiakkaat häiritsisivät työntekoa.
Ja kolmanneksi: taidamme olla liian kilttejä. Jos tilaa ei ole, meilummin pysäköidään väärin kuin että lähtisimme joukolla ajamaan tuota kunniakierrosta. Ajatelkaa mikä soppa syntyisi kun kolmekymmentä linja-autoa ajaisi kunniakierroksen pahimpaan ruuhka-aikaan Mikonkadun kautta takaisin torille. Ensisijainen yhteiskunnan vastaus olisi todennnäköisesti ajokielto Mikonkadulle, mutta sitten Kaisaniemen liikenneympyrän kautta. Sielläkin olisi sen kolmekymmentä sinne sillä hetkellä kuulumatonta linja-autoa jonossa, estämässä muuta liikennettä sujuvasti sekä poistumasta keskustasta että etenemästä keskustaan..... Veikkaisin että aika nopealla aikataululla alkaisi tulla muutoksia asioihin.
Kyllähän linja-auton kuljettajan täytyisi ammattilaisena tietää mitä laki sanoo pysäköinnistä, ja sen että antaako laki luvan poiketa siitä viiden metrin säännöksestä tilanpuutteen vuoksi.
Yleisesti vastaavan tilanteen helpottamiseksi jokainen meistä joka sinne torille ajaa, voisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään: voisinko tehdä asialle jotakin. Suurimmalle osalle kuljettajista valitettavasti näyttää olevan hyvin vastenmielistä hoitaa se tämän työn toinen osa, eli asiakaspalvelu. Tämä sitten näkyy tuolla torilla, kun asiakkaiden pelossa sinne lähtölaituriin ajetaan vasta sekunteja ennen lähtöaikaa
Ja toisaalta sitten kuitenkin tinapuutteen takia ei vahingosssakaan lähdetä ajamaan sitä kunniakierrosta, ettei vaan myöhästytä lähdöstä. Tuolla kunniakierroksellahan ei tarvitsisi pelätä sitä, että joku asiakas kysyisi jotakin tai toivottaisi hyvää päivää..... Saisi olla ihan ylhäisessä yksinäisyydessään ja toteuttaa sitä fantasiaa: ajaa linja-autoa ilman että asiakkaat häiritsisivät työntekoa.
Ja kolmanneksi: taidamme olla liian kilttejä. Jos tilaa ei ole, meilummin pysäköidään väärin kuin että lähtisimme joukolla ajamaan tuota kunniakierrosta. Ajatelkaa mikä soppa syntyisi kun kolmekymmentä linja-autoa ajaisi kunniakierroksen pahimpaan ruuhka-aikaan Mikonkadun kautta takaisin torille. Ensisijainen yhteiskunnan vastaus olisi todennnäköisesti ajokielto Mikonkadulle, mutta sitten Kaisaniemen liikenneympyrän kautta. Sielläkin olisi sen kolmekymmentä sinne sillä hetkellä kuulumatonta linja-autoa jonossa, estämässä muuta liikennettä sujuvasti sekä poistumasta keskustasta että etenemästä keskustaan..... Veikkaisin että aika nopealla aikataululla alkaisi tulla muutoksia asioihin.