Heikkotasoiset tilausajoyritykset

Tuollainen perusteeton faktaton mustamaalaus kannattaisi teidän ajoissa lopettaa. Joku voi nettikirjoittelunkin perusteella nostaa kunnianloukkaussyytteitä, muistattehan? Viisain vaikenee ensin ja minä en aio enää joutavaa sontaa jauhaa.

Kun asia-argumentit loppuvat, alkaa uhkailu lakimiehillä. Ongelmat ovat yleensä tämän uhkailijan tiedossa ja hän pelkää, että ne käyvät liian julkisiksi, joten asian huomanneet yritetään vaientaa. Tällainen touhu on minulle tuttua tuolta kiinteistöpuolelta, jossa liikkuvat kanssa aika isot rahat. Kyllähän se olisi ikävää, jos joltain firmalta loppuisivat keikat, kun ongelmat tulisivat tietoon tarpeeksi korkeille tahoille. Sitten loppuisi myös hyvä bisnes, kun asiaa ei enää voisi kertakaikkiaan hyssytellä.
 
Kun asia-argumentit loppuvat, alkaa uhkailu lakimiehillä. Ongelmat ovat yleensä tämän uhkailijan tiedossa ja hän pelkää, että ne käyvät liian julkisiksi, joten asian huomanneet yritetään vaientaa.
Oletko kemkim nyt täysin varma siitä, mistä kirjoitat?

Tunnen nimimerkki Camo Lissabonen taustahenkilön pitkälle yli 10 vuoden takaa. Tunnen myös hänen työhistoriansa ja suhteensa esimerkiksi hänen itsensä mainitsemaan A-Busiin, josta hän ensi sijassa kirjoittaa, jokseenkin hyvin. Tiedän siitä yrityksestä yhtä ja toista myös useiden muiden SLHS:n jäsenien kautta jonkun verran. Muista "heikkotasoisiksi" arvioiduista tilausajoyrityksistä en sitten juurikaan tiedä.

Yleistäminen näiden firmojen suhteen on tasan yhtä älyllistä kuin se, että yleistäisimme linja-auto- tai joukkoliikenneharrastajia tai vaikkapa tämän foorumin käyttäjiä. Kukin firma on oma tapauksensa. Niin uusilla kuin vanhoilla autoilla ajavat.

Vihjailit, että "ongelmat tulisivat julkisiksi". Oletko ystävällinen, ja kerrot (kun Sinulla ilmeisesti jotain näyttöä on), mitkä A-Busiin liittyvät oletetut ongelmat ovat sellaisia, jotka eivät kestä päivävaloa? Ainoastaan linja-autokaluston keski-ikä (tai ikärakenne ylipäänsä) vai vielä jotkin muutkin asiat? Mitkä?
 
Tunnen nimimerkki Camo Lissabonen taustahenkilön pitkälle yli 10 vuoden takaa. Tunnen myös hänen työhistoriansa ja suhteensa esimerkiksi hänen itsensä mainitsemaan A-Busiin, josta hän ensi sijassa kirjoittaa, jokseenkin hyvin. Tiedän siitä yrityksestä yhtä ja toista myös useiden muiden SLHS:n jäsenien kautta jonkun verran.
Myös minä tunnen nimimerkki Camo Lissabonen ja hänen työhistoriansa henkilökohtaisesti, aivan kuten Rattivaunukin. Hänen työtoverinaan olen todellakin vakuuttunut hänen ammattitaidostaan kaikinpuolin.

Nimimerkki kemkimin kyllä kannattaisi miettiä ennenkuin alkaa aiheettomasti mustamaalaamaan henkilöitä, joiden taustoista ei ole mitään tietoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oletko kemkim nyt täysin varma siitä, mistä kirjoitat?

Teksti vaan alkaa olla aika kovaa puolin ja toisin tässä viestiketjussa kuten varmaan muutkin ovat huomanneet, mutta en tiedä, onko asiassa perää vai onko tässä nyt kyse joidenkin ihmisten keskinäisistä erimielisyyksistä. Pakko on vain uskoa sitä, mitä täältä lukee, koska parempaa tietoa ei ole. Tuskinpa täällä kukaan tyhjänkään takia ottaisi suurennuslasin alle näitä kyseisiä firmoja.

En tiedä tosiaan tuosta A-busista sen enempää koska nimikin on jo tuntematon, eikä sen toiminta minua niin paljon kosketa, mutta Myllymäen kohdalla on uskomatonta, että kaupunki vuodesta toiseen ostaa kuljetuspalveluja tuontasoiselta firmalta. Siitä on ollut ainakin kerran Iltalehdessäkin juttua, muistan tuon vammaiskuljetustapauksen. Vaikea uskoa, että joka kerta käytäisiin kilpailu ja tehtäisiin ne samat virheet ja tarkoituksella vaarannettaisiin kehitysvammaisten lasten henki, jos kerran tämän firman laatutaso on tiedossa.

Se kyllä mietityttää, että täällä alettaisiin uhkailla kunnianloukkaussyytteillä toisia foorumilaisia. On tämä kuitenkin sen verran asiallinen foorumi, että mielipiteensä tulisi itse kukin voida sanoa ilman, että pitäisi pelätä syytteitä, vaikkei mielipide kaikkia miellyttäisikään. Ilmapiiri menee aika tunkkaiseksi, jos tällaiseen meininkiin lähdetään. Vaunut.orgissa on ollut ainakin joskus tällaista muistaakseni, parempi kun täällä emme lähde sellaiseen, vaan pysyttelisimme faktapohjaisessa keskustelussa.

Mutta vristo on oikeassa, pitäisi tosiaan miettiä paremmin, ennen kuin lähtee kommentoimaan itselleen tuntematonta, latautunutta aihetta. Pahoittelen nyt, jos olen loukannut jotain näillä kommenteillani. Tarkoituksenani ei ole ollut mustamaalata ketään kirjoittelijaa tai esittää epäilyksiä ammattitaidosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tapauksesta A-Bus:
Kun markkinointia ei harrasteta, ainahan ei ole ollut edes puhelinnumeroa luettelossa, eli keikat on myyty tutuille asiakkaille. Tällöinhän asiakkaat tietävät mitä saavat! Jos asiakas tietää mitä saa ja haluaa sitä, mitä valittamista teillä siitä on?

Ei kyse ole vain siitä, että saako asiakas sitä mitä haluaa, vaan myös sitä mihin suuntaan tilausliikenne Suomessa alana kehittyy. Kun Myllymäen ja A-Busin kaltaiset palveluntarjoajat vesittävät markkinoita tarjoamalla varsin B-luokan palvelua, kärsii ajanmukaisemman tilausajopalvelun kysyntä, koska asiakkaat sokeasti ottavat sen halvan Myllymäen tai A-Busin tekemän tarjouksen. Paitsi, että tämä vesittää toimintaedellytykset monelta muulta, niin se heikentää alan imagoa niin Suomessa, kuin ulkomailla, kun joku A-Bus köröttää esim. Ruotsissa (ainakin USE-191 on bongattu Åressa). Mielikuva suomalaisista tilausajolinja-autoista rupeaa olemaan varsin sitä luokkaa, että suomalaiset ajavat vanhoilla busseilla.

Ja nuo turvallisuusasiat sitten. A-Busilla ei vaarallisella autolla ajeta.

Omalta osaltani puhuinkin esimerkissäni Myllymäen tilanteesta. En ole toistaiseksi ottanut kantaa A-Busin autojen turvallisuuteen. Nyt kuitenkin otan.

Ei vanha auto tarkoita sitä, että se on vaarallinen.

Autoissa on ABS-jarrut? Kaikilla matkustamon istumapaikoilla on turvavyöt? Kuljettajalle on turvavyö? Ovathan ensiapulaukut paikoillaan ja alle 10 vuotta vanhoja? Ja löytyy nykytapaan 6 kg ABC-jauhesammutin? Moottoritilassa on liekkitunnistin/tunnistimet? Moottoritila on varustettu sammutusaukoin?

A-Busin autot kyllä selvästikin ainakin ulospäin vaikuttavat siistimmiltä kuin Myllymäen, eli saattavat hyvinkin olla asianmukaisesti huollettuja, mutta se ei sulje pois sitä, että linja-autojen turvallisuus on kehittynyt eteenpäin siitä kun tyypillinen A-Busin auto on ensirekisteröity. Vanha ei tarkoita automaattisesti vaarallista, mutta se tarkoittaa sitä, että se ei ole pysynyt perässä turvallisuuskehityksessä.

Tuollainen perusteeton faktaton mustamaalaus kannattaisi teidän ajoissa lopettaa.

Tässä keskustelussa olen ainakin omalta osaltani pyrkinyt laittamaan esille perusteluja ja faktoja. Sen sijaan mm. olet itse ruvennut puhumaan jostain hetku-Scanioista ja ties mistä, vältellen perusteluja ja faktoja.

Joku voi nettikirjoittelunkin perusteella nostaa kunnianloukkaussyytteitä, muistattehan?

Rikoslaki tuntee myös sellaisen käsitteen kuin laiton uhkailu. Niin, eli kuka se viisas nyt sitten oikeastaan onkaan...

Tunnen nimimerkki Camo Lissabonen taustahenkilön pitkälle yli 10 vuoden takaa. Tunnen myös hänen työhistoriansa ja suhteensa esimerkiksi hänen itsensä mainitsemaan A-Busiin, josta hän ensi sijassa kirjoittaa, jokseenkin hyvin.

No se selittää sitten miksi hänen kirjoittelunsa on niinkin puolueellista ja miksi hän välttelee ainakin osaa esitetyistä perustelluista kommenteista.

Myös minä tunnen nimimerkki Camo Lissabonen ja hänen työhistoriansa henkilökohtaisesti, aivan kuten Rattivaunukin. Hänen työtoverinaan olen todellakin vakuuttunut hänen ammattitaidostaan kaikinpuolin.

Camo Lissabonen ammattitaidolla ei ole merkitystä tässä asiayhteydessä, vaan sillä mitkä hänen suhteensa yritykseen ovat. Ts. hänellä on näemmä sellaisia kytköksiä yritykseen, joidenka vuoksi hän keskustelee aiheesta varsin vahvasti A-Bus-silmälasit silmillään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä kuljettajien konkaruuteen tulee, niin se ei aina todellakaan ole positiivista, vaan voi usein johtaa siihen, että kuljettaja kokee olevansa aina oikeassa ja muutenkin suhtautuu työhönsä varsin leipiintyneesti.

Ehkäpä tässä konkaruudella tarkoitetaan sitä, että kuljettaja tietää autosta muutakin kuin että kaasua painamalla vauhti kiihtyy ja jarrua painamalla hidastuu...? Se kun ei todellakaan ole mieltäylentävä tilanne että autoon tulee jotain vikaa matkalla ja kuljettaja seisoo sormi suussa auton vieressä että enhän minä tästä mitään ymmärrä, oli vika sitten kuinka pieni tahansa. Ja sikälis että A-busin kalusto on vielä sellaista, että siihen pystyy tekemään melko isonkin remontin tien päällä, ja matka jatkuu (Jotain positiviistä A-busin kalustossa? :) ). Nykyajan väyläsähköt kun lopettaa toimintansa, sitä ei välttämättä herätetä henkiin muualla kuin merkkikorjaamolla.

Autoissa on ABS-jarrut? Kaikilla matkustamon istumapaikoilla on turvavyöt? Kuljettajalle on turvavyö? Ovathan ensiapulaukut paikoillaan ja alle 10 vuotta vanhoja? Ja löytyy nykytapaan 6 kg ABC-jauhesammutin? Moottoritilassa on liekkitunnistin/tunnistimet? Moottoritila on varustettu sammutusaukoin?

Eiköhän autoissa ole ne varusteet jotka niihin on uutena vaadittu. Eipä taida kovin monessa -90 luvun tilausajo-/pikavuoroautossakaan olla kun etupenkissä vaadittavat turvavyöt. Sammutusaukotkin taitaa löytyä jos liikennöitsijä ne on viitsinyt jälkikäteen tehdä. Ei taida olla Pirkanmaan Tilausliikenteelläkään kaikissa autoissa kaikkia edellä mainittuja varusteita?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No se selittää sitten miksi hänen kirjoittelunsa on niinkin puolueellista ja miksi hän välttelee ainakin osaa esitetyistä perustelluista kommenteista.
Harva kai omaa työpaikkaansa suoraan mustamaalaa julkisilla areenoilla. Tosin tässä ketjussa toistaiseksi yksikään kirjoittaja ei näköjään ole pystynyt osoittamaan toteen ensimmäistäkään sellaista A-Busiin liittyvää asiaa, joka ei kestäisi päivänvaloa. Mouhutaan vain vanhoista autoista jne. Se on toki fakta, että yrityksen autot ovat vanhoja. Se nyt vain on niin. On niitä vanhoja autoja muillakin, myös linjaliikenteessä. Niin kotimaassa kuin maan rajojen ulkopuolellakin. Vanhoilla(kin) autoilla voi harjoittaa tätä elinkeinoa laillisesti, näin asianlaita nyt sattuu olemaan. Joidenkin liikeideaan edullisesti hankittavat tuotantovälineet saattavat sopia erinoimaisen hyvin. Se on lainsäätäjän asia puuttua säädöksissä vallitseviin epäkohtiin, mikäli sellaisia voidaan osoittaa olevan olemassa.
 
Kaikilla matkustamon istumapaikoilla on turvavyöt? Kuljettajalle on turvavyö? Ovathan ensiapulaukut paikoillaan ja alle 10 vuotta vanhoja? Ja löytyy nykytapaan 6 kg ABC-jauhesammutin? Moottoritilassa on liekkitunnistin/tunnistimet? Moottoritila on varustettu sammutusaukoin?


Monissa uudemmissakaan linja-autoissa ei välttämättä ole vöitä, ellei nyt sitten satu olemaan aivan pakasta vedetty tuliterä peli. Nuo liekintunnistimet/automaattiset sammutusjärjestelmät eivät minua ole näin linja-autojen parissa korjaamolla työskentelevänä vakuuttamaan: Usein huutavat turhia hälyytyksiä ja pullotkin saattavat tyhjentyä itsestään.
 
Ja sikälis että A-busin kalusto on vielä sellaista, että siihen pystyy tekemään melko isonkin remontin tien päällä, ja matka jatkuu (Jotain positiviistä A-busin kalustossa?).

Kyllä, tuota voidaan pitää positiivisena seikkana, jos jotain positiivista sanottavaa halutaan keksiä A-Busin kalustosta. Toki voidaan myös pitää positiivisena seikkana sitä, että asiakkaan kannalta ajon hinnassa ei ole tuntuvaa kalusto-osuuttaa. Toisaalta sillä on sitten ne omat heikkoutensa.

Eiköhän autoissa ole ne varusteet jotka niihin on uutena vaadittu.

Toki, mutta sehän juuri kuvastaakin sitä, että miksi uudempi kalusto on turvallisempaa. Eli koska turvallisuusvaatimukset ovat vuosien myötä nousseet.

Ei taida olla Pirkanmaan Tilausliikenteelläkään kaikissa autoissa kaikkia edellä mainittuja varusteita?

Ei ole, ei. Tosin se ei ole minun päänvaiva, vaan kyseisen yrityksen, enkä voi siihen sen enempää vaikuttaa. Onneksi kokonaistaso on kuitenkin paremmalla tolalla kuin eräillä muilla yrityksillä. Toisaalta on myös firmoja, joissa tilanne on parempi. Sitä mukaan kun kalusto uudistuu, sitä mukaan tilanne paranee.
 
Harva kai omaa työpaikkaansa suoraan mustamaalaa julkisilla areenoilla.

Siis nyt tämä A-Bus-kytkösepäily on näemmä päässyt sille asteelle, että hän on jo firman työntekijä, eikä vain firman omistajan tuttu tmv. Olisi sitten voinut itsekin ihan suoraan sanoa, että hän on firman leivissä ja puolustaa siitä syystä tätä yritystä. Tämä olisi selittänyt jo paljon, eikä olisi antanut kummallista mielikuvaa ulkopuolisesta, joka puolustaa jotain tilausajofirmaa ihan muuten vain.
 
Siis nyt tämä A-Bus-kytkösepäily on näemmä päässyt sille asteelle, että hän on jo firman työntekijä, eikä vain firman omistajan tuttu tmv. Olisi sitten voinut itsekin ihan suoraan sanoa, että hän on firman leivissä ja puolustaa siitä syystä tätä yritystä. Tämä olisi selittänyt jo paljon, eikä olisi antanut kummallista mielikuvaa ulkopuolisesta, joka puolustaa jotain tilausajofirmaa ihan muuten vain.

Camo Lissabone sanoi:
Minä ajoin Helsinki Cupin vuoden 1979 Scania BF111/Wiima M-300:lla tyytyväisenä luotettavalla autolla!
Minusta ainakin tuo kertoo aika selvää kieltä, mitä ko. nimimerkki tekee työkseen. Tottakai työntekijänäkin voi kertoa yhtiön toiminnasta; se on osaltaan ammattiylpeyttä, jota itsekin pidän bussinkuljettajan hyveenä. Kyllä minäkin olen ylpeä ajaessani ja palvellessani matkustajia CBF:n palveluksessa, kuten myös aiemmin Helbillä tai HKL-Bussiliikenteellä ollessani. Haluan myös tietää mahdollisimman paljon yhtiön toiminnasta ja tavotteista, jotta pystyn tekemään työni niin hyvin kuin mahdollista.

Ammattilaisen tunnistan itse myös siitä, että hän ei ala mollaamaan ja mustamaalaamaan muiden yhtiöiden toimintaa, varsinkaan kun ei ole tarkkaa kuvaa siitä. Joidenkin huhujen ja mielikuvien perusteella en sellaista lähtisi tekemään. Jokainen on paikkansa ansainnut ja jos on tyytyväinen työhönsä, niin mikäs siinä. Myöskään yhtion sisäisten asioiden puinti tms. ei kuulu ainakaan julkisille foorumeilla, sen jokainen vastuuntuntoinen yrityksessä työskentelevä tietää. Varsinaisiin epäkohtiin ja suoranaisiin laittomuuksiin pitää toki viranomaisten puuttua, sehän on heidän tehtävänsä.

Annetaanhan työrauha toisillemme, hyvät kolleegat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei uusi ole aina ehjempää kuin vanha. Alallani olen kyllä törmännyt Suomen teillä liikkuviin jokusen vuoden vanhoihin vehkeisiin, joista on runko poikki, puhumattakaan sitten 10 vuotta vanhoista vehkeistä, jotka on olleet jokusen kerran poikki.... Eli kyllä uusikin vehje voi olla vaarallinen. Ei se heti kerro, että kun auto on +20v, että sen täytyy olla ihan romu. Ja Suomen vanhimmat bussit, jotka on monia vuosikymmeniä vanhoja, ovat hyvässä kunnossa.

Sitten Myllymäkeen: Silloin kuin ne vielä majaili Vantaan Pakkalassa, niin seurasin hiedän huoltotiloja raskaalle kalustolle: se oli kadulla! Siinä hoiti yksi vanha ukko (joka on ymmärtääkseni +50 reilusti) vaihteistorempat ja jarrutyöt, vaikka ulkona oli miinusasteita. Ei tänä päivänä löydä montaa asentajaa, jotka semmoiseen edes suostuisi, hatunnosto hänelle. Eli jos työnantaja ei ole pahemmin panostanut huoltoon ja sen tiloihin ja toimintaedellytyksiin, niin ei tuloksessakaan voi olla hurrattavaa. Nykyään en tiedä miten huolto pelaa, kun firma on jossain muualla.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös