Vs: Raidekerroin
Samalla tavalla kuin valot ovat punaisia tunnin verran Porkkalankadulla Lauttasaaresta ja Mechelininkadulta tuleville? Montako ajoneuvoa arvioisit tyypillisestä valoristeyksestä menevän tunnissa? 50, 75 vai kuitenkin satoja?
Jos busseilla olisi omat kaistat koko matkan keskustan läpi eli ne pääsisivät vapaasti jonottamaan keskeisiin valoristeyksiin, ei olisi suurikaan ongelma päästää 120 bussia suuntaansa läpi. Erityisesti, jos kyseessä olisi puhdas bussikatu eli pärjättäisiin kaksivaihevaloilla. Jokaisessa valokierrossa pitäisi päästää 2-3 bussia kumpaankin suuntaan ja kas juuri näin tehdäänkin Länsiväylän päässä ja Ruoholahdenkadun ja Lapinrinteen risteyksessä.
Pysäkeillä olisi selvästi hankalampaa, koska keskustan pysäkit olisivat vilkkaita kuin terminaalipysäkit. Pitäisi varmaankin siirtyä avorahastukseen. Taloudellisesti ja kaupungin viihtyisyyden kannalta systeemi tuskin olisi järkevä, kuten Anterokin on sanonut, mutta teknisesti mahdollinen se kyllä olisi ihan ilman tunneleitakin. Tunneliratkaisu Mannerheimintien ali toki helpottaisi asioita ja yhdistettynä Kaivokatuun joukkoliikennekatuna tekisi systeemistä jo kohtuullisen sujuvankin
Ei sellaisen bussiarmaadan saaminen Mannerheimintien poikki ole mahdollista muula tavalal kuin että liikennevalot käännetään punaisiksi etelä-pohjoissuuntaan tunnin ajaksi.
Samalla tavalla kuin valot ovat punaisia tunnin verran Porkkalankadulla Lauttasaaresta ja Mechelininkadulta tuleville? Montako ajoneuvoa arvioisit tyypillisestä valoristeyksestä menevän tunnissa? 50, 75 vai kuitenkin satoja?
Jos busseilla olisi omat kaistat koko matkan keskustan läpi eli ne pääsisivät vapaasti jonottamaan keskeisiin valoristeyksiin, ei olisi suurikaan ongelma päästää 120 bussia suuntaansa läpi. Erityisesti, jos kyseessä olisi puhdas bussikatu eli pärjättäisiin kaksivaihevaloilla. Jokaisessa valokierrossa pitäisi päästää 2-3 bussia kumpaankin suuntaan ja kas juuri näin tehdäänkin Länsiväylän päässä ja Ruoholahdenkadun ja Lapinrinteen risteyksessä.
Pysäkeillä olisi selvästi hankalampaa, koska keskustan pysäkit olisivat vilkkaita kuin terminaalipysäkit. Pitäisi varmaankin siirtyä avorahastukseen. Taloudellisesti ja kaupungin viihtyisyyden kannalta systeemi tuskin olisi järkevä, kuten Anterokin on sanonut, mutta teknisesti mahdollinen se kyllä olisi ihan ilman tunneleitakin. Tunneliratkaisu Mannerheimintien ali toki helpottaisi asioita ja yhdistettynä Kaivokatuun joukkoliikennekatuna tekisi systeemistä jo kohtuullisen sujuvankin