Heilurilinjojen ongelmat Helsingissä

Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Jos ei usko Tampereen kokemuksia, voi katsoa vaikka Pariisia. Esim. linja 81 Place du Châtelet - Porte de Saint-Ouen ajetaan siten että Place du Châtelet'n päässä tehdään lenkki. Siellä on pieni ajantasaus, mutta muutoin ei seisoskella liian pitkään. Ja pysäkki on tavallinen kadunvarsipysäkki eikä mikään terminaali.

Helsingin linjaston rakenne on aika erilainen kuin Pariisissa ja useimmissa muissa Keski-Euroopan kaupungeissa. Mainitsemasi linja 81 kulkee noin viiden kilometrin matkan. Helsingin keskustaan puolestaan päättyy busslinjoja Keravalta asti. Helsingin keskustaan päättyvien linjojen ja vuorojen määräkin on erittäin suuri. Pelkkänä heiluriliikenteenä näitä olisi aika työlästä ratkaista, vaikka periaatteessa se voisi olla mahdollista.

Minusta kestävän ratkaisun lähtökohtana on pakko olla pienentää merkittävästi keskustaan asti tulevaa bussiliikennettä.
 
Takaisin
Ylös