Sininen bussi häiriköi seutuliikenteessä
Tässä tämä Kauppalehden juttu. Pituutensa takia ilman lainauspohjaa.
"Sininen bussi häiriköi seutuliikenteessä
Helsingin Bussiliikenteen tappioputki jo yli 40 miljoonaa euroa
Pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä ajetaan Pohjoismaiden heikkokuntoisimmalla ja epäsiisteimmillä busseilla.
Kaluston tasosta ja palveluista joudutaan tinkimään ja ajamattomien vuorojen määrä kasvaa. Seutuliikennettä hoitavat bussiyhtiöt ovat toimineet vuosikausia tappiolla, vaikka Concordia sai viime vuonna aikaan ensimmäisen positiivisen tilinpäätöksen.
Tappioiden syynä on, että Helsingin kaupungin omistama Helsingin Bussiliikenne (HB) polkee tarjoushintoja.
Vuosina 2001-2007 Bussiliikenteen ja sen edeltäjän HKL-Bussiliikenteen tappio on ollut kirjanpidon mukaan 26,9 miljoonaa euroa. Jos tulosta rasitetaan kaupungin pääomalainan koroilla ja kaupungin hoitamilla lisäeläkemaksuilla, tappiot kasvavat 41,7 miljoonaan euroon
Tappiotahti on kiihtynyt, ja tänä vuonna miinusta odotetaan syntyvän 6,4 miljoonaa euroa. Selvitystila on vältetty kikkailuilla ja kaupungin tuilla.
Kovaa peliä
Bussiliikenteen siniset bussit hallitsevat Helsingin katukuvaa. Sillä on ensi vuodenvaihteesta lähtien kolmen neljäsosan markkinaosuus Helsingin kaupungin alueella. Lopun jakavat kansainvälinen Concordia ja VR-yhtymän Pohjolan Liikenne.
Seutuliikenteessä Bussiliikenne on markkinajohtaja yli 41 prosentin osuudella. Concordialla on liki 32, toisella kansainvälisellä bussifirmalla Veolialla runsaat 16 ja Pohjolan Liikenteellä liki 7 prosenttia linjoista.
Helsingin kaupungin liikennelaitos ja YTV kilpailuttavat reittejä tarjouskilpailuilla. Hinnat asettaa käytännössä Bussiliikenne. Tänä vuonna sen tarjoushinnat ovat olleet 4-30 prosenttia kilpailijoita halvempia.
Bussiliikenteen reittien palvelutaso on todettu niin huonoksi, ettei yhtiö ole saanut viiden vuoden sopimusajan jälkeen kahden vuoden optioita käyttöönsä. Reitit on kilpailutettu uudelleen, mutta usein voittaja on ollut silti Bussiliikenne.
Kilpailijoiden mukaan tarjoukset on tehty tarkoituksella tappiollisiksi. Kaupungille tulee ilmeisesti halvemmaksi kattaa Bussiliikenteen tappiot kuin antaa liikennöinti kilpailijoille. Tämä nostaisi bussilippujen hintoja ja linjojen subventointia.
Muitakin keinoja
Markkinajohtajan asemaa on pönkitetty muillakin tavoin.
Kilpailevia tarjouksia on hylätty muun muassa siksi, ettei bussien käytäväleveys yhdellä kohtaa täytä HKL:n vaatimuksia. EU:n säännöt eivät tällaista rajoitetta tunne.
HKL suosii edelleen Bussiliikenteen kaasubusseja vedoten vuosikymmenen vanhaan ohjeeseen. Dieselbussit ovat käytännössä yhtä puhtaita. Kaasubusseja kilpailijoiden ei kannata hankki, koska tankkauspaikka on Bussiliikenteen varikolla Ruskeasuolla.
HB omistaa varikosta vain osan ja Helsingin kaupunki enemmistön. Kaupunki maksoi 2006 varikon kunnostuksesta 26 miljoonaa euroa, kun kustannukset olivat 32 miljoonaa euroa.
Valitukset tuloksettomia
HKL:n toimista jätettiin valitus Kilpailuvirastolle jo vuonna 1998. Virasto teki viime vuoden lopulla viimein päätöksen, joka oli kielteinen eli vapautti HKL:n ja sen seuraajat.
Yhdeksän vuoden käsittelyaikaa on Kauppalehden tietojen mukaan ihmetelty kansainvälisten bussikonsernien pääkonttoreita myöten.
Helsingin Bussiliikenne aloitti 2005, kun HKL-Bussiliikenne ja STA yhdistettiin. Kaupungin silloinen johto uskoi vahvasti synergiaetuihin ja siihen, että kolmessa vuodessa yhtiö saadaan kannattavaksi. Tätä autettiin lähes 16 miljoonaan euron korottamalla pääomalainalla. HB:llä on poliittisesti nimitetty hallitus, jota johtaa kokoomuksen Ilkka J Kari.
Toimitusjohtaja vaihdettiin viime huhtikuussa, kun Tero Anttilan sijalle astui Juha Hakavuori.
Veijo Sahiluoma
veijo.sahiluoma@kauppalehti.fi
+358-10-665 101
Kun kilpailu Helsingin bussiliikenteestä käynnistyi, hintasodan aloitti toinen Helsingin
kaupungin bussiyhtiöistä, STA.
Helsingin kaupungin liikennelautakunnassa bussiliikenteen kehitystä on seurannut 32
vuotta Hakaniemen Autokoulun toimitusjohtaja Pentti Hirvikangas, joka toimi ensin
sitoutumattomana ja myöhemmin Kokoomuksen kaupunginvaltuutettuna 1977–89.
– Muistan kuinka STA pudotti hintoja kilpailun alussa noin 30 prosentilla. Se ei ollut
kovin harkittua, Hirvikangas sanoo. Nykyistä tilannetta Hirvikangas pitää suoranaisena skandaalina ja Helsingin kaupungin
häpeänä.
– Helsingin Bussiliikenteen palvelu on romahtanut. Valituksia tulee runsaasti ja samaa tahtia kasvaa ajamattomien bussivuorojen määrä.
Kustannusrakenne on liian raskas saneeraustenkin jälkeen ja siksi toiminta on jatkuvasti 2–4 miljoonaa euroa tappiollista,
Hirvikangas sanoo.
Hirvikangas muistuttaa, että Helsingin kaupunki teki päätöksen, että kolmessa vuodessa
2005–2007 Helsingin Bussiliikenteen olisi noustava nollatulokseen. Näin ei ole tapahtunut.
– Kuinka kauan kaupunki katsoo tällaista toimintaa ja paikallisen bussiliikenteen kurjaa
tilannetta? Nyt Bussiliikenteen tappioita subventoimalla Helsingin veronmaksajat tukevat
YTV-alueella muiden eli espoolaisten ja vantaalaisten bussimatkustamista, Hirvikangas
sanoo."
HKL:n on tilaajana Hirvikankaan mukaan varmistettava, että tilattu liikenne toteutuu
ja palvelu on hyvää.