HelBin ongelmia

Työehtoshoppailu luultua yleisempää

Helbin ongelmien perimmäinen syy on yleissitovaa työehtosopimusta heikompi paikallinen tessi.
Eilinen kolmosen kympin uutiset käsitteli asiaa. Kopioin tekstiversion maikkarin sivuilta.
Mielenkiintoiseksi asian tekee JHL:n varapuheenjohtajan tokaisu asiasta, kas he ovat itse syyllistyneet juuri samaan Helsingin Bussiliikenne oy:ssä.

MTV3 Uutiset sanoi:
Julkaistu 29.06.2008 16:09 (päivitetty 22:42)

MTV3-Outi Airola

Niin sanottu työehtoshoppailu laskee yhä useamman työntekijän palkkaa. Etenkin ulkoistamisen myötä moni työntekijä joutuu tilanteeseen, jossa palkan perusteeksi etsitään halvempi vastaava palkkasopimus jostakin toisesta liitosta. Työehtoshoppailun kohteeksi joutuneilla aloilla palkat ovat pudonneet Suomessa keskimäärin 10-20 prosenttia.

Palkat huononivat eniten nuorilla työntekijöillä

Työehtoshoppailu on lisääntynyt vaivihkaa viime vuosina. Metallialan ulkoistetut siivoojat ovat menettäneet ansioitaan uuden halvemman sopimuksen myötä, myös kemian liitosta teknologiateollisuuden piiriin siirtyneet kokoomatyöntekijät kärsivät tuntuvia tappiota. PAMista, Metallista, sähkö- ja viestintäalan liitoista sekä JHL:stä kerrotaan, että palkanalennukset ovat olleet 10-20 prosentin luokkaa.

Työehtojen heikentäminen entistä yleisempää. (Kymmenen uutiset 29.06.2008)
- Työnantaja lähtee yksipuolisesti yleensä hakemaan sellaisia sopimuksia millä on pienimmät palkat ja huonoimmat edut.

Työehtoshoppailu on laillista ja periaatteessa työnantaja voi maksaa eri alojenkin palkat yhden ja saman sopimuksen mukaan. Kiristyvä kilpailu saa työnantajat hakemaan säästöjä, mutta ainakin julkisella puolella toiminta nähdään moraalittomana.

JHL:n varapuheenjohtaja Rauno Isoahon mukaan työehtoshoppailu on nimenomaan ulkoistamisen lieveilmiö.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Työehtoshoppailu luultua yleisempää

Tässä nyt mitään uutta ole. Työnantajat ovat niin ahneita kuin vain voivat olla, eivät he välitä työntekijöistä. Työntekijät ovat vain tuloksentekokoneita, koko ajan pitäisi saada enemmän ja enemmän tuloksia aikaan ja jos tulee burn out tai sairastuminen, niin potkut vain "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" ja uutta porukkaa kehiin. Kiinalainen sitä paitsi tekee kaiken halvemmalla. Kaikki suomalaiset kun eivät voi bussikuskeja, hoitajia tai siivoojiakaan olla. Kyllä länsimaissa aletaan pikku hiljaa kyllästyä tähän kapitalismiin, kunhan sen nurjat puolet alkavat kurittaa kunnolla väkeä, kuten juuri tässäkin tapauksessa.
 
Yksi kanto on poistettu kaskesta

Henkilöstöjohtajalla oli tiistaina 15.7.08 viimeinen työpäivä Helsingin Bussiliikenne oy konsernissa.

Mitä se merkitsee; Suotuisat tuulet pullistavat ison laivan purjeet ja pian toiset eivät näe enää sen vanaakaan.
yst.terv Arto Aijala
 
Ettei vain Lilja Kinnunen olis jäänyt eläkkeelle, eikös hän ollut jo HKL:llä hommissa ja jos en ihan väärin muista niin jo ilmalantorin aikoihin ja siitä on suht pitkä aika. Mulla on ihan mielikuva, että häneltä kävin aikoinaan hakemassa HKL infoa kouluesitelmään joskus 1980-luvun alussa.
Tosin voin olla myös väärässä, mutta näin muistelen asian olleen, nimi on jotenkin niin tuttu.
 
Ettei vain Lilja Kinnunen olis jäänyt eläkkeelle, eikös hän ollut jo HKL:llä hommissa ja jos en ihan väärin muista niin jo ilmalantorin aikoihin ja siitä on suht pitkä aika. Mulla on ihan mielikuva, että häneltä kävin aikoinaan hakemassa HKL infoa kouluesitelmään joskus 1980-luvun alussa.
Tosin voin olla myös väärässä, mutta näin muistelen asian olleen, nimi on jotenkin niin tuttu.
Sinun muistelemasi henkilö taisi olla HKL:n tiedotuksessa työskennellyt legendaarinen Kirsti Lilja.

Lilja Kinnunen puolestaan on koko työskennellyt Helsingin kaupungin bussiliikenteen parissa erilaisissa henkilöstö- ja taloushallinnon johtotehtävissä, ainakin sen ajan kun olen itse hänet tuntenut.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin, kas kas, kun nimimuisti heikkenee iän myötä, mutta hän oli kyllä lengenda tämä Kirsti Lilja.
Sorry kömmähdykseni
 
HelBin webbisivuille on taas tänään ilmestynyt uusia tietoja kuljettajapulasta johtuvista ajamattomista lähdöistä.
 
Vs: Kun bussi ei tule

Miksi kuljettajapula vaivaa erityisesti HelBiä? Tämä on ihmetyttänyt jo pitkän aikaa. Etenkin kun HelBin kuljettajat tuntuvat olevan sitä mieltä, että heidän työehtosopimuksensa on AKT:tä parempi, niin luulisi kuljettajia löytyvän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kun bussi ei tule

Mites sitten kun helb alkaa ajamaan vuoden alusta lähtien 51,52,52A ja 72 miten näillekin linjoille käy kun helbilta jää nyt jo vuoroja ajamatta kyllä veolia ja concordia ovat hoitaneet näitä linjoja hyvin

Jäävätkö näiltäkin linjoilta vuoroja ajamatta ja mistä helb löytää näihinkin kohteisiin Kalustoa?
 
HelBin uusi toimitusjohtaja kertoo ajatuksiaan Hesarin uutisessa. Minä tulkitsen Hakavuoren puheet niin, että tulevissa kilpailuissa HelB aikoo nostaa tarjousten hintatasoa. Mielestäni se onkin aivan luonnollinen johtopäätös tilanteessa, jossa yhtiö on raskaasti tappiollinen ja liikennettäkin on selvästi liikaa.

Jos HelBin hintataso nousee, on bussiliikenteen hinnoissa odotettavissa rajua nousua, kun päälle tulee vielä kohonneet palkka- ja polttoainekustannukset. Helsingin kaupungille kokonaisuutena tilanne ei ole erityisen epäedullinen, koska joukkoliikenneorganisaation kasvaneet kustannukset kompensoituvat HelBin tappioiden vähenemisellä. HelBin väheneviä tappioita kuitenkaan tuskin siirretään suoraan joukkoliikenteen tariffitukeen, joten edessä voi olla taas uudet liikenteensupistus- ja hinnankorotuskierrokset.
 
En ymmärrä edellisen viestin sanaa "taas". Hintoja on korotettu erittäin maltillisesti ja monena vuonna ei lainkaan.
Vuorojakaan ei ole supistettu vaan päinvastoin lisätty. Tällekin talvelle poikittaisliikennettä paljonkin.
 
En ymmärrä edellisen viestin sanaa "taas". Hintoja on korotettu erittäin maltillisesti ja monena vuonna ei lainkaan.

Ei tarvitse muistella kovin montaa vuotta taaksepäin, kun tulee vastaan vuosia, jolloin hintoja korotettiin reilusti inflaatiota enemmän ja liikennettä karsittiin rankalla kädellä. Ja pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen historia aikana vastaavia kierroksia on ollut useita.
 
Jos kolmena vuonna ei koroteta ja neljänä vuonna korotetaan 10 prosenttia, en pidä vuosikorotusta kovin suurena. Ainakin sana "taas" on tässä yhteydessä väärä.

Ja kyllähän palvelutaso kokonaisuutena on mennyt reilusti eteenpäin. En muista että vuoroja olisi rahapulan takia supistettu. Ja vaikka joskus olisikin, sana "taas" on tässäkin väärä.

Mutta ei juututa tähän yhteen sanaan. Asennetta on vaikea muuttaa vaikka tosiasiat eivät sitä tukisikaan.
 
Vs: Joskus tulee joskus ei

Helsingin Bussiliikenne oy ongelmat kuljettajavajeen suhteen ratkeaisivat kertaheitolla, kun palkkavinoutuma oikaistaisiin ja Helbin kuljettajat olisivat samapalkkaisia samaa työtä tekeviin kollegoihin nähden.

Eli Helsingin bussiliikenteen pitäisi siirtyä samaan työehtosopimukseen kuin kilpailijoilla jo on? Ymmärtääkseni sekään ei monille kelpaisi. Täsmälleen sama palkkaus vaatii kuitenkin lähtökohtaisesti samoja työehtoja myös muissa asioissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuosta Järviluoman kommentista voi tulkita niin, että mikäli homma ei ala sujumaan sopimukset puretaan. Tämä taas voisi tarkoittaa sitä että Concordialle tulisi melkein monopoliasema ytv-alueella. Se kun näkyy saavan kuljettajia ja kalustoa tarvittaessa lisää. Jos todella jouduttaisiin menemään siihen, että sopimuksia purettaisiin niin ei Helbin taloudellinen tilanne ainakaan parantuisi.
 
Takaisin
Ylös