YTV ja HKL:hän niitä tulkitsevat. Taustalla oleva logiikka taitaa mennä jotenkin niin, että liikennöitsijöillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa työmarkkinoilla olevien kuljettajien lukumäärään. Kuljettajapulalla on taipumus näkyä pahiten isoissa yrityksissä, mutta sitä ei haluta sysätä näiden yritysten ongelmaksi, koska kuljettajapulan pohjimmaiset syyt eivät ole liikennöitsijöiden käsissä.339-DF sanoi:Kuka noita sopimuksia tulkitsee, so. mikä instanssi on päättänyt, että kuljettajapula on ylivoimainen este?
Uusia kuljettajia ei noin vaan palkata, koska kaikki kynnelle kykenevät (ja moni sellainen, joka ei kykenisikään) on jo töissä. Opetusministeriö ja Uudenmaan TE-keskus syytävät koko ajan valtavia summia uusien kuljettajien koulutukseen, mutta kurssitkin pyörivät vajaina koska päteviä hakijoita ei riitä tarpeeksi. Ainoa keino on tuoda kuljettajia ulkomailta, mutta sitä rajoittaa kuljettajien kielitaitovaatimus.
Bussiliikenteessä ei kuitenkaan jätetä tahallaan ajamatta sen vuoksi, että saataisiin vähennettyä tappioita. Tahallinen ajamatta jättäminen johtaa hyvin äkkiä vastaaviin toimiin kuin mitä Turussa on käytetty Auto-Anderssonia vastaan.339-DF sanoi:Tämäkin on totaalisen hullua.