Samalla vuorolla, millä aiemminkin liikenne tökki, oli nyt uudenlaisia ongelmia. Laitoin siitä seuraavanlaista palautetta ytv:lle. Kirjoitin toki aika jyrkästi. Esim. kuljettajan vika ei ole se, ettei linjakilpi toimi. Sen sijaan todellinen palveluammattilainen pystyy tilanteen kyllä halutessaan korjaamaan. Esimerkkinä juuri viimeviikkoinen linjakilvettömyys, jonka takia kukaan ei varmasti jäänyt kyydistä.
Viime viikolla kahdesti ei HelBin autossa pysähtyy-napit toimineet. Yhdellä kertaa matkustajat vain menivät keskiovelle seisomaan, kuljettaja vilkaisi peiliin ja nosti jalan kaasulta hyvissä ajoin ennen pysäkkiä. Kaikille oli selvää, että autosta pääsee pois. Toisella kerralla taas kuljettaja ajoi huomattavan kovaa ja jarrutti vasta juuri ennen pysäkkiä, jolloin mummot joutuivat kimpsuineen raahautumaan heiluvassa autossa etuovelle varmistautuakseen ulospääsystä.
Seuraavassa palaute, saa nähdä, tuleeko koskaan vastausta:
Linjan 742 autossa luki etulinjakilvessä valaistuna 74 ja vain sivulinjakilvessä 742. Sivulinjakilpi ei ollut valaistu ja numerot näkyivätkin hämärässä hyvin heikosti. Kuljettaja ajoi kuitenkin tavallisesti vain vähän hidastaen pysäkeillä ja pysähdyttyään ohittaen edelläolevan auton ja suurimman väkimäärän pysäkeillä. En oikein ymmärrä, kuinka ihmisten pitäisi tajuta nousta 74-linjan autoon halutessaan esim. Sotunkiin. Tuollaisessa tapauksessa pitäisi pysähtyä automaattisesti joka pysäkillä ja juuri sen suurimman väkimäärän kohdalle ja huutaa ovesta linjan numero ja jos on vanhuksia ym. pysäkillä jopa nousta penkiltä huutamaan ovesta numeroa. Niille matkustajille, jotka pysäkillä toteavat ohiajavan auton linjan 74 autoksi, ei tule mieleenkään nousta siihen. Tuskin kaikki tietävät, että 74 ja 742 -linjoilla on vain muutama yhteinen pysäkki ja voisivat sen perusteella arvata, että kyseessä täytyy olla jonkin Hakunilan seutulinjan. Pysäkeille jääneille jää varmaan kuva, että vuoro on jäänyt ajamatta. Niinpä tuollaisesta liikenteenhoidosta pitäisi myös YTV:n antaa jotain sanktiota liikenneöitsijälle. Viime viikolla vuoroa ajettiin autolla, jossa ei ollut linjakilvet lainkaan käytössä. Sen sijaan ikkunalle oli laitettu lappu, jossa oli linjan numero. Tuolloin kuljettaja ajoi hyvin varovasti pysäkeille ja sai varmasti ammattitaitoisella toiminnallaan huolehdittua siitä, ettei ihmisiä jäänyt pysäkeille.
Muutenkin Helsingin sisäänmenoteiden pysäkeillä autot ohittavat aika huoletta toisiaan ja matkustaja saakin olla todella tarkkana. Nyt tämänpäiväinen, kun edes ikkunalla ei ollut linjan numeroa, alkaa vaatia matkustajalta aika suurta ymmärrystä ja päättelykykyä. Suuret suunnitelmat ovat kyllä kaikenlaisista taksajärjestelmän uudistuksista ja pysäkkien aikataulunäytöistä, mutta ei niistä paljon iloa ole, jos autot jatkossakin kulkevat miten sattuu ja millaisina sattuu. Ymmärrän toki, että aina kaikenlaisia ongelmia ilmantuu, mutta viime aikoina on alkanut epäkohtia liikenteenhoidossa olla ylettömän paljon.
Kuitenkin päätarkoituksena pitäisi olla ihmisten palveleminen eikä auton siirtely ympäri pk-seutua ja siinä ohessa viedä kulkijoita.