Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013
Sekö on nyt tärkeää, että Helb´istä eroon? Kertokaa nyt miksi!
Kertaus on opintojen äiti, joten otetaan vielä kerran.
Minusta HelBin ongelma kiteytyy siihen, että tällä hetkellä helsinkiläiset veronmaksajat joutuvat maksamaan Espoon ja Vantaan pelloilla seilaavasta bussiliikenteestä. Eli kun HelB voittaa naapurikunnissa liikennettä ja sitten tekee tappiota, niin tappio katetaan helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolla käymällä. Näin ei saa olla, ja vuodet ovat näyttäneet, ettei HelBistä kannattavaakaan tule.
HelB on olemassa siksi, että Helsinki haluaa säädellä bussiliikenteen kustannustasoa osallistumalla itse tarjouskilpailuihin. Jos omaa firmaa ei olisi, saattaisi käydä niin, että kustannukset karkaisivat pilviin, kun muutama iso ulkolainen tekijä sanelisi hinnat. Toki bussiliikenteen kustannukset nousevat reippaasti muutenkin, ilmeisesti muutamin poikkeuksin, mutta jonkinlainen konsensus vallitsee Helsingissä siitä, että kunnallinen bussiyhtiö hidastaa olemassaolollaan kustannusnousua. Tämä on minusta uskottavaa ja sinänsä hyväksyttävä perustelu HelBin olemassaololle.
Ratkaisuja on minusta kolme:
a) Omistaja määrää, että HelB jättää tarjouksia vain sellaisista bussilinjoista, jotka eivät ylitä kunnanrajaa. Jos HelB voittaa Helsingin sisäistä liikennettä, on veronmaksajan kannalta samantekevää, maksetaanko liikenteen kustannukset liikennöintikorvauksena HSL:lle vai tappiot kattavana "lainana" HelBille.
b) Palkataan HelBiin sellainen velho tekemään tarjouslaskentaa, että kyetään aina jättämään toiseksi paras tarjous. Tällöin toteutuu tavoite hintatason pitämisestä kurissa kun muut joutuvat olemaan varpaillaan, mutta yhtään kisaa ei voiteta eikä yhtäkään vuoroa ajeta. Taisin joskus sanoa, että paras HelB on sellainen HelB, jolla ei ole ensimmäistäkään bussia. Tietysti tässä voi käydä vahinkojakin, jolloin jotain liikennettä olisi pakko hoitaa.
c) Myydään tai lakkautetaan HelB ja katsotaan, toteutuuko kauhuskenaario hinnannoususta vai ei. Jos toteutuu, niin mikään ei estä esimerkiksi HSL:ää ryhtymästä itse bussiliikenneoperaattoriksi.
Sinänsä minusta kunnallisella bussifirmalla on tietty itseisarvokin, ja olisin veronmaksajana valmis maksamaan hiukan korkeampaa hintaa siitä, että bussiliikennettä hoitaa kunnallinen operaattori. Noin teoriassa sen ei välttämättä edes pitäisi tulla kovin kalliiksi, kun yksityisen puolen voitontavoittelu puuttuu. Mutta siitä en halua maksaa mitään, että se kunnallinen operaattori ajaa tappiolla naapurikaupungeissa. Näin ollen vaihtoehto a olisi minusta kaikkein paras.