Työehtosopimuksissa on eroja. Vaikka tuntipalkka on pienempi, ero tasaantuu mm. yö- ja pyhälisissä. Samoin CBF:llä oleva kollega ihmettelee työpäivään kuuluvia kahvitaukoja. Käytännössä mennään tasaan ja jossain vaiheessa kuvioon voisi astua kaikkea hkl/ytv-liikennettä kattava sopimus johon saadaan kerättyä molempien nykyisten sopimusten hyvät puolet: akt:n tuntipalkka ja pekkaset sekä kvtes:n hyvät yö- ja pyhäprosentit. Luonnollisesti 2.5-3 tunnin ajorupeaman jälkeen olisi 15-20 minuutin tauko.
Niin se on vaikka rautalangasta vääntäisi, niin moni tuijottaa pyhä - ja yötyökorvauksen palkkoja tasaavaan vaikutukseen. Mikä se Helbillä tämä kahvitauko oikein on; aloitat ruokatunnin tai lopetat sen kahvitauolla (10 min) tai sitten päiväsi päättyy kahvitaukoon.
Helbillä kuljettaja tekee vuodessa 9 päivää enemmän työtä kuin yksityisellä puolella oleva kollega vuosilomalla ja täysillä pekkaspäivillä. Meillä vrk:n työajan pitäisi tasoittuu keskimäärin 7 h 39 min 3-viikkojakso, kun yksityisellä se tasoittuu keskimäärin 8 h 2:ssa viikossa. Yötyölisä Helbillä 40% klo 22.00 - 07.00 lähtötuntipalkasta, kun yksityisellä 30 % loppupalkasta 22.00 - 06.00.
Helbillä pyhälisä lähtöpalkasta 100% alkaa lauantaina tai pyhien aattona18.00 ja lopuu 24.00 sunnuntaina ta pyhänä, kun yksityisellä lauantai tai pyhän aatto klo 18.00 - 24.00 50% loppupalkasta ja 100% 00.00 - 24.00 pyhä tai sunnuntai. Muut lisät (ilta lauantai) ovatkin samanarvoisia.
Yksityisellä työ alkaa ja loppuu samaan paikkaan, kun Helbillä aloitus ja lopetus ovat usein eri paikoissa. Tätä moni ei tunnu tajuavan työnsidonnaisuutta laskiessaan. Väännän rautalangasta: aloita hallista ja lopeta kaupungilla. Kuinka paljon tulee minuutteja per päivä joista et saa kuin kuluneet patiinit, kun haet oman autosi, pyöräsi, moposi hallilta.
Samaa työtä tekevien palkkaero per/h Helpillä kontra yksityinen 13% nivellisän haltijalla 8%. Tässä onkin paradoksin ainekset, kun työnantaja esitti sopimusta jolla kuljettajan ansiot olisivat tippuneet prosenttiyksikön verran ja yleiseen hyväksyttävänä olevaan kv-tessiin eroa olisi tullut 6%:a.
Kun Helbin kuljettajat antavat työnantajalle hiukan päälle 3 milj euroa kilpailuetua vuodessa (lukuun ei ole laskettu ruuhkapäivistä tulevaa säästöä), niin on merkillistä ettei tämäkään riitä vaan vielä pitäisi saada riistettyä enemmän. Nivellisä vek, yötyölisä 30% ja kaksiosaisen päivän tauon pituus 5 tuntiin ja korvaus siitä 1,44 tehdyiltä tunneilta, niin jopa oli ihmeellistä ettei näin hyvä työnantajan tarjous kelvannut enää kellokkaille, kun he aiemmin ovat pitäneet ihan kunnia asianaan saada ja voida sopia yleissitovaa ja jopa kuntasopimusta huonommista työehdoista