Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos virhe toistuisi vielä seuraavana vuonna, niin toimitusjohtaja lähtisi vaihtoon.
Jo koko HelBin olemassaoloajan henkilöstöpäälikkö Kinnusta on tituleerattu yleisesti kuljettajien keskuudessa rouva toimitusjohtajaksi. Jokainen tehköön siitä omat päätelmänsä...Nyt toimitusjohtaja lähtee vaihtoon (en tosin tiedä, lähteekö hän omasta vai työnantajan aloitteesta). Tero Anttila siirtyy WSP Finlandin varatoimitusjohtajaksi.
Uusi lyhenne suorastaan kerjää kääntämään b-tarran ylösalaisin yön pimeinä tunteina, kun yhtiö on juuri julistanut, ettei se nyt sitten saanutkaan liiketoimintaansa kuntoon vaikka yhtiöittämisen piti ratkaista kaikki ongelmat. Helb! Nomen est omen? HBL:ksi yhtiötä ei voi oikein kutsua mediaviittauksen takia, vaikka ”höblästä vetäminen ” on toki tuttua bussivuorojen väliinjäämistä seuraillessa. HEBbi viittaisi lähinnä siihen, mikä on sojottanut kuskin otsassa yhtiöittämispäätöksestä lähtien. Minusta Helbus olisi ollut ihan hyvä. On suussa taivutettavampi ja kaksikirjaimisesta akronyymistä kuuteen venytetty, siis jo sana. Samalla lähettäisimme viestin muille kaupungeille ja valtioille: ”Helb Us!” ja kertoisimme suorilta käsin mitä odotettavissa on: ”It’s Hel Bus!”
Nämä autot kävisi huoltoauto miehineen käynnistämässä n.10-20min ennen uloajoa valmiiksi.
Tuollainen toiminta kielletään asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä, viidennessä pykälässä.
Ruuhka-aikana varsinkin hyvin suuri osa matka-ajasta kuluu liikennevaloissa seistessä - tyhjäkäynnillä. Ja henkilöautot myös.
Eipä siinä saastepaskapilvessä enää kymmenen minuutin tyhjäkäynti varikolla aamulla mitään vaikuta.
Toisekseen esimerkiksi Ruhan varikko on ollut nykyisellä tontillaan yli 40 vuotta. Ja nykyään lähiseudun asukkaat valittavat pakokaasuista. Mitäs muuttivat varikon viereen! Eiköhän Mansku-Hämeenlinnantie-Hakamäentie -väyliä käyttävä muu liikenne tosiasiassa ole se saastuttava osapuoli.
Voihan homman hoitaa asetuksen mukaan ja sammuttaa auton sen jälkeen, kun siihen on saanut paineet, jos akuissa näyttää riittävän virtaa.
Jos työvuorolistaan olisi merkitty auton numero mikä otetaan kun lähdetään linjalle aamulla, voisi autoa käydä kokeilemassa ennen vuorokirjan hakemista.
Juu, onhan tuollainen iso yritys huomattavasti helpompi ottaa silmätikuksi kuin kasvoton (taksi)autoilija. Menkääpä esimerkiksi katsomaan mitä tahansa taksitolppaa, jossa on töitä odottavia taksiautoja ja -autoilijoita: taksiautojen moottorit käyvät koko seisonnan ajan tyhjäkäynnillä, mutta se ei tunnu kiusaavan ketään siinä määrin, että pitäisi tehdä lehtiartikkeli.Helsingin Bussiliikenne on ollut kasvottomiin henkilöautojonoihin verrattuna helppo ottaa silmätikuksi, koska lähiasukkaiden silmissä linja-autojen aamuinen tyhjäkäyttäminen koetaan tarpeettomaksi, ja bussivarikon talohan sieltä purettin, vaikkei se purkaminen tosiasiassa ihan täysin HelBistä aiheutunutkaan.
Mielestäni osasyy näihin ajamattomuuksiin Ruhan varikolla on avointen työvuorojen tehoton "kauppaaminen". Vielä kesällä oli komennuksissa entiset STA:n työnjohtajat, jotka tekivät homman niin hyvin kuin mahdollista ja kuljettajatkin olivat tyytyväisiä. Yleensä he saivat kaupattua seuraavan päivän avoimet vuorot pois. Jostain kumman HelBistä syystä väki komennuksissa piti vaihtaa ja nyt homma ei ole hanskassa. Avoimia sarjoja jää liikennetyönjohdon vaivaksi kaupata liikenteenhoidon lisäksi. Sitten siinä käy lopulta niin, että ne sarjat ovat auki vielä iltakymmeneltäkin ja ei siihen aikaan enää ketään aamuviideksi töihin saa!Vaikka HelBiltä lähti vuodenvaihteessa pois n. 70 kuljettajan ajot, ei kuljettajapula hellitä. HelBin webbisivuilla on listattu tänään 13 eri Ruhan vuoroa, jotka jäävät mahdollisesti ajamatta aamuruuhkassa kuljettajapulan vuoksi. Esim. h46T jää kokonaan ajamatta tänä aamuna, koska siellä on vain yksi vuoro jota ei saada ajettua.