Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ohitusmahdollisuus olisi oltava nimenomaan asemilla, sillä eiväthän samaa nopeutta kulkevat junat linjaradalla toisiaan ohita....Ja voisi niitä ohitusraiteita kai muihinkin sopiviin paikkoihin laittaa?
Maanalaisilla asemilla on louhittava asemahallin kiertävät tunnelit. Maanpäällisten asemien kohdalla on löydyttävä tilaa sivusuunnasta. Ja jotta ohittavan junan ei tarvitsisi hidastaa, ohitusraiteen lähtö- ja päätekaarteiden tulisi olla loivat siten, että ohittava liikenne ajaisi vaihteesta suoraan ja pysähtyvä eli hidastava mutkaan. Kuitenkin, kun metrojunan nopeus laiturin alussa on 60 km/h, vaihteen on joka tapauksessa oltava nopean ajon vaihde. Muuten vaihteessa ajo hidastaa pysähtyvääkin liikennettä.
Käytännössä on niin, että tällainen ohittava liikenne toimii vain 4-raiteisena, kun asemavälit ovat 1-1,5 km luokassa kuten HKL:n metrossa. Lähijunaliikenteessä on eri asia, kun keskiasemaväli on noin 3 km. Siellä on pituutta asemien välissä joustavaan siirtymiseen raiteelta toiselle.
Antero