Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

Turun rata on tosiaan operatiivisesti irrallaan muusta rataverkosta joten se olisi helpoimmasta päästä vaihtaa standardileveään rataan. Tarvii vain omat junat (yksi nopea taajamajunatyyppi) ja varikon niille.

Siitä sitten ponnistamaan Turku-Oulu standardileveää rataa rannikolle ja sen jälkeen muuttamaan Oulun pohjoispuolinen rataverkko normaaliksi.
Länsirata voitaisiin rakentaa alusta alkaen 1435 mm leveydelle jos EU niin vaatii. Se edellyttäisi että osuuden Helsinki-Espoo kaukoliikenneraiteet muutettaisiin kanssa 1435 mm:ksi.
Kysymysmerkki olisi ns kaupunkiradan kapasiteetti välillä Helsinki-Espoo, kun rantaradabn koko lähijunaliikenne (paitsi Helsinki-Lohja) siirtyisi sille. Mutta se onnistunee jos aikatauluja viilaa tarpeeksi tiukaksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ruotsin päässä on sellainen ongelma, ettei yhteenkään satamaan Gävlen ja Nyköpingin välillä ymmärtääkseni kulje rataa, jota tuollainen liikenne voisi käyttää. Nynäshamnin radalla ei ole käytännössä tarpeeksi kapasiteettia erityisesti rahtiliikennettä varten. Junalauttarahti vaatisi siis todennäköisesti kokonaan uuden reitin (jota pitkin Suomen päässä pääsee minne?) eikä matkustajajunalautta kulkisi tärkeimpään kohteeseen eli Tukholmaan.
Hargshamn Östhammarissa toimi aikoinaan Uudestakaupungista tulevien junalauttojen määränpäänä Ruotsissa. Sieltä menee rata joka yhtyy päärataan Örbyhusissa, se on tosin hidas ja taitaa olla sähköistämätön. Tukholman Värtanissakin oli junalauttasatama mutta se purettiin asuntojen ja uuden terminaalin ja rekkaparkkien tieltä pois. Hyvin viisasta?

Ihanteellisin paikka junalauttasaatamalle olisi Kapellskär. Sieltä pitäisi toki rakentaa uusi rata joka yhdistyy pohjoiseen päärataan Arlandan lentokentän kohdalla. Radan pituus olisi n 60 km linnuntietä. Laivamatkustajat pääsisivät sieltä Tukholman keskustaan junalla alle tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Hargshamn Östhammarissa toimi aikoinaan Uudestakaupungista tulevien junalauttojen määränpäänä Ruotsissa. Sieltä menee rata joka yhtyy päärataan Örbyhusissa, se on tosin hidas ja taitaa olla sähköistämätön.
Totta! Tuota en ollut huomannut. Rahdin puolesta tuo olisi eteläisempiä vaihtoehtoja kätevämpi, koska junat ohittaisivat ruuhkaisen Tukholma–Uppsala-radan. Hidas nopeus (nykyisillä opastimilla 40km/h) tietysti merkittävästi rajoittaa matkustajaliikenteen mielekkyyttä. Maantieteellisen sijaintinsa vuoksi, Suomen päässä kannattaisi todennäköisesti edelleen kulkea Uuteenkaupunkiin, joten myös Uudenkaupungin radan järjestelyitä pitäisi miettiä.

Ihanteellisin paikka junalauttasaatamalle olisi Kapellskär. Sieltä pitäisi toki rakentaa uusi rata joka yhdistyy pohjoiseen päärataan Arlandan lentokentän kohdalla. Radan pituus olisi n 60 km linnuntietä. Laivamatkustajat pääsisivät sieltä Tukholman keskustaan junalla alle tunnissa.
Matkustajaliikenteen osalta näin, ja samalla Norrtälje saisi matka-ajaltaan kilpailukykyisen radan Tukholman suuntaan. Rahdin kannalta reitti olisi kuitenkin melko haastava. Oletettavasti reitti olisi Kapellskär – Arlanda – Uppsala – Sala – Västerås / Avesta-Krylbo – Örebro jne, kun Tukholman läpi kulkeminen ei ole vaihtoehto. Uudelle tavaraliikenteen radalle on tuskin tarpeeksi kysyntää, jos yhteytenä toimii junalautta. Todennäköisesti vain kiinteä yhteys tuottaisi tarpeeksi liikennettä uutta rataa varten.
 
Takaisin
Ylös