Tuli käytyä monenlaisissa saksalaisissa ja sveitsiläisissä kaupungeissa ja tutkittua niiden kaupunkiympäristöä sekä joukkoliikennettä.
Vastenmielisin kaupunki, jossa kävin on Mannheimin naapurikaupunki, Ludwigshafen. Siellä ratikatkin on kaivettu monin paikoin maan alle ja ne vasta olivatkin kolkkoja paikkoja. Koko kaupunki vaikutti lähinnä isolta ongemalähiöltä, josta oli äkkiä päästävä pois. Vastaan tuli vahvasti syrjäytyneen oloista porukkaa, joille oli maistunut eritasoiset päihteet jo pitkän aikaa. Keskellä arkipäivää.
Menneiden vuosien ratikkamekka, Karlsruhe, vaikutti nyt hieman menettäneen hohtoaan. Raitioliikenne, kuten koko joukkoliikenne kaupungissa on edelleen tyylikästä, mutta kiinnitin huomiota varsin tyhjiin ratikoihin. Ainakin niissä, joilla itse matkustin, ei ollut alkuunkaan niin paljon matkustajia, että olisi vaatinut esimerkiksi kahden yksikön junia kuten nyt oli. Ainoastaan osittain varsinaisia rautateitä liikennöivillä S-Bahn-linjoilla oli runsaasti matkustajia. Mutta sielläkin erilaisia palveluita supistettu ja esimerkiksi aiemmin junissa ollut pieni kahvilaosasto oli ollut käyttämättömänä jo vuosia.
Parhaimpina näkemistäni pidin Sveitsin kaupunkeja, Zürich, Luzern, Winterthur ja St. Gallen, jotka ovat kompakteja, ihmisen kokoisia kaupunkeja, mutta joissa joukkoliikenne on niin linjastoltaan, käytettävyydeltään kuin matkaetäisyyksiltään kaikkein parhaita kaupunkiympäristöjä, joita olen koskaan nähnyt.
Samaten Saksassa Mainzin ja Wiesbadenin kaksoiskaupunki on varsin viehättävä.
Kaupunkeja on suunniteltava ihmisten, ei autojen eikä muunkaan liikenteen ehdoilla.