Hesarin kolumnissa oli että kaikki haluaa ostoskeskuksiin mutta hauskaa on se että nehän ovat vain poliittisia valintoja, jos ei annettaisi rakentaa ostoskeskuksia vaan olisi bulevardiajattelua, kyllä se kansa sinne löytäisi kahville ja ostoksille.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eli raitiolinjoja ja puita ei ole tarkoituskaaan laittaa kaupunkibulevardeille.
Helsingissä on jo kaupunkibulevardeja, esimerkiksi Paciuksenkatu, Huopalahdentie, Kustaa Vaasan tie ja Vihdintie.
Se on niin ankeaa, että Manskulla ja Mäkelänkadulla asunnot ovat vallan tyhjentyneet ja jos joku sellaisen suostuu itselleen ostamaan, niin neliöhinnat ovat Pieksämäen luokkaa. Eiku...
Tai Mechelininkatu, Mannerheimintie, Mäkelänkatu. Sattuvat olemaan ihan suosittuja asuinkatuja.
Ihan nyt vain sellainen vinkki, että maksetut neliöhinnat on aika hyvä indikaattori ihmisten valinnoille asumisasioissa. Jos iso osa haluaa asua Manskulla, niin sitten haluaa, ei se asia muutu, vaikka lähiöistä huudellaan, että se on ihan kauheeta se sellainen.
Sama toimii myös kaupunkibulevardeissa: rakennusliikkeet saavat rahansa, vaikka raitiovaunut ja puut jäävät pois.
Helsingissä kuitenkin on vallalla oikea puufetissi, meillähän tungetaan kaikki kadut täyteen puita niin, että olo on kuin olisi metsässä koko ajan.
Miksi? Jotta kukaan ei vaan voisi liikkua autolla
Jo hevoskärrien aikana, silloin kun Pariisissa, Berliinissä ja Wienissä oli yhtä paljon asukkaita kuin Helsingissä nyt, rakennettiin hyvin leveitä bulevardeja, jotta liikenne jotenkin saatiin sujumaan.
No kun nyt sitten täällä uskotaan että suunniteltu toteutuu yhtä hienona kuin puhutaa, niin tarkoitatte siis sitä että ohessa olevan kuvankaltaisen bulevardin toteutuminen on täysin realistista ?
https://www.rakennuslehti.fi/2018/0...an-kriittisia-osia-kaatui-oikeuskasittelyssa/
Jos bulevardeille on suunniteltu suurin piirtein saman verran ajoneuvoliikennettä kuin nytkin, voidaan yksinkertaisesti todeta ettei nykyäänkään kukaan voi liikkua autolla. Ihan hyvin se tuntuu toimivan.
Näillä uusilla kaupunkibulevardeilla autojen lukumäärä säilyy ja työliikenteen aamu- ja iltapäiväruuhkat säilyvät ennallaan. Ei niistä mitään viihtyisiä asuinkatuja siten tule. On tutkittu että syöpätapauksia esiintyy enemmän Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä ja muiden vastaavien sisäänajoväylien asukkailla. Kyllä tässä silloin oma osuutensa on autojen päästöillä. Jos esimerkiksi hesari tekisi juttuja syopien esiintymisen korrelaatiosta liikenteen määrään, niin eihän ne Manskun ja Mäkelänkadun asunnot menisi kaupaksi Pieksämäen hinnoillakaan.
Puuntaimen laittaminen teräskehikön sisään ei tietysti iso juttu ole, mutta ei samannäköinen ole kuin havainnekuvassa. Jos joku kokonaisuus sovitaan tehtäväksi määrätyllä tavalla, niin toteutus pitäsi hoitaa silloin sovitusti loppuun saakka. Näin ei vaan ole Helsingissä, vaan havainnekuvien tyylikkäästä versiosta siirrytään riisuttuun versioon kun on saatu nimet paperiin ja valtuustosta leima. Siinä tilanteessä on ihan Helsinkiläistä kaupunkisuunnittelukulttuuria, että raitiolinja odottaa syistä X,Y ja Z.