Nyt Vesa Nurminen ei ole muistanut mainita Tukholman moottoritietunneleita, joiden rakentaminen liittyy keskeisesti Tukholman lliikenteen parantamiseen.
Ei liity.
Kauas Tukholman kaupungista tulevan moottoritietunnelin (
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Forbifart-stockholm/) ei ole tarkoitus muuttaa E4/E20-väylän funktiota millään tavalla. Se on vain kaistan lisäämistä, joskin se kaista lisääntyy muualla kuin olemassaolevalla väylällä. Se voisi vastata vaikkapa uutta kehätietä Helsinkiin.
Mitäköhän muita moottoritietunneleita mahtaa olla rakenteilla?
Viime aikoina on rakennettu tunneloitu Södrä Länken(2004) ja Nörra Länken(2014) ja Österleden on suunnittelussa pitkälle.
Österleden on tällä hetkellä vähän paussilla, koska hinta ja hyödyttömyys. Södra ja Norra länken eivät ole muuta tehneet kuin pahentaneet liikennettä. Södra länken on lisäksi tukossa ja se joudutaan sulkemaan aika ajoin ruuhkien takia.
Tämä kehä muodostaa keskustan läpi kulkevan Södermalmtunneln/ Klarabergsstrandleden moottorikadun lisäksi liikenteen rungon.
Södermalmstunnel ja Klarastrandsleden ovat vuosikymmenten takaa ja ainakin ensin mainittu saattaa lähiaikoina muuttua hieman, jos liittymien määrää vähennetään. Näihin oelennaisesti liittyvä Klaratunnel on jo muuttumassa, kun yksi uloskäynti suljetaan.
Helsingin kehätie verkostosta taas yhä puuttuu keskustan alta kulkeva kehätie eli keskustatunneli.
Helsinki ei tarvitse keskustatunnelia, koska Helsinki on jo täysin kierrettävissä kahta kehää pitkin, ja lisäksi kaupunki on läpiajettava pohjoispuolelta.
Myöskään yhdenkään liikenteellisesti merkittävään suuntaan johtavan moottoritien purkaminen ei ole agendalla.
Ehkä siksi, että mitään liikenteellisesti merkittävää moottoritietä (Tukholman näkökulmasta) ei ole olemassakaan? Toistaiseksi mitään moottoritietä ei olla purkamassa, saa nähdä, muuttuuko asia, kun Förbifart on valmis. Siihen kyllä saattaa helposti mennä vielä vuosikymmen. Ennen sitä tuskin, koska Tukholman läpi kulkee etelä-pohjoissuuntainen liikenne. Vähän sama kuin jos Helsingin halki kulkisi Vaalimaa-Turku -moottoritie.
Tukholmassa on myös vähän aikaa sitten valmistunut paikallinen Pisara tai keskustan lähijunarata, Citybanan ja meneillään on erittäin laaja Tunnelbanan laajennussuunnitelma.
Tunnelbanan suunnitelma, ei toteutus. Sitä siis jouduttaneen odottamaan. Citybanan sen sijaan ei vastaa Pisaraa sikäli, että Citybanan vastasi raideliikenteen kapasiteettipulaan keskustassa (jossa oli aiemmin tasan kaksi raideparia kaikkea junaliikennettä varten), Helsingissä sitä pulaa ei periaattessa ole, etenkin, kun ratapiha järjestellään uudelleen.
Helsingin seudulla taas raskasraidehankkkeista menossa vain Kivenlahden jatkeen laajennus.
Tukholmassa taas keskitytään tällä hetkellä kevytraideliikenteen laajentamiseen, raskasraidehankkeet seuraavat mahdollisesti sitten perässä.