^^ Suomessa on 2000-luvulla ollut nurmijärvi-ilmiö, joka ehkä selittää paljonkin kehityksestä suhteessa Tukholmaan? En tunne sikäläistä menoa kovin hyvin, mutta ilmeisesti ainakin kaavoitus on paremmin koordinoitua, eikä pk-seudulle ominaista kyläpäälliköiden nollasumma-peliä, jossa kilpaillaan hyvätuloisista asukkaista ja yrityksistä.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:11 ----------
Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka väärin yleistetään oma ja lähipiirin toimintamalli. Juu, isolle osalle ihmisestiä automarketti on se ensimmäinen vaihtoehto. Mutta iso osalle se on sitten se vihoviimeinen vaihtoehto. Ja se tarkoittaa, että sekä automarketeille että keskustamaiseen joukkoliikenneperustaiselle kaupalle on kysyntää.
Näille molemmille on kysyntää omalle kohderyhmälleen, kuten tuon selvityksen tuloksista selviää. Siksi olisi ihan idioottimaista lähteä kummankaan yrittävän lähteä hakemaan toisen puolen asiakkaita omaan pääkohderyhmänsä haluttavuutta tinkimällä. Automarkettien on turha yrittää tehdä itsestään helposti kävellen lähestyttävää kauppaa autosaavutettavuuden kustannuksella ja keskustassa ei kannata yrittää havitella autolla tulevia asiakkaita joukkoliikenteen ja kävelijöiden kustannuksella.
Tässähän asia on kerrottu. Kauppa myös ymmärtää asian varsin hyvin, kun mennään valikoimiin. Etelähelsinkiläisessä k-marketissa on aika eri paletti kuin Kannelmäen Prismassa. Tietysti pienempi, mutta premium-tuotteiden osalta parempi. Vastaavasti kolmen kilon jauhelihapakkauksilla tukoketut kylmäaltaat puuttuvat. Mutta sitten ei kauppa kuitenkaan ymmärrä, että itselleen ranskankermaa, saaristolaisnappeja ja mätiä, vuppelleen kania ostava mummo on tullut siihen kauppaan naapurista kävellen eikä autolla.
Välillä myös vähän vaikea ymmärtää, että mikä on se todellisuus, jossa hyvätuloisena itsensä esittävä halpojen neliöiden perässä kehyskuntaan perheensä muuttanut autoileva keski-ikäinen mies saarnaa keskustan näivettymistä, mutta haluaa tänne kuitenkin autotunnelin. Mikä siinä on logiikka? En minäkään halua metroa Sipooseen, koska mitä minä Sipoossa?
Jos työpaikat ovat kaikonneet keskustasta kehille, palvelut ovat kehillä, ja asioidaan mielummin automarketissa kuin keskustassa, niin miksi kuitenkin on niin kova palo punkea autoineen tänne niemelle, että sitä varten pitäisi rakentaan Kivenlahden metroakin heikommin perusteltavissa oleva hukkaputki?
Mitä jos tehdään niin, että me kaupungista nauttivat asutaan täällä näivettyvässä kantakaupungissa ja te autossa istumisen valinneet istutte autoissanne siellä kukoistavilla kehäteillä, niin kaikki on sitten ihan hyvin eikä tartte nahistella typeristä.
Että eipä muuta kuin eläköön keskustan näivettyminen! Aleksin jalkakäytävien leventämisestä ja Kolmen sepän aukion muuttamisesta jalankulkijaystävällisempään muotoon tulee vuoden päästä lokakuussa 40 vuotta.