339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Laitoin ne perustuslain kaksi kohtaa malliksi, ne pelkästään estävät toteuttamisen(moni muukin perustuslainkohta, jos tarkistetaan).
Meistä kumpikaan ei taida olla perustuslakiasiantuntija. Minun nähdäkseni nuo mainitsemasi kohdat eivät millään tavalla estä järjestelmää, jossa pitkäaikaisella yhteiskunnan tuella elävän yksilön asuinpaikan osoittaa yhteiskunta. Kysehän ei ole pakosta, vaan juuri kuten Fani Sinulle aiemmin vastasi:
Näissä perustuslakipykälissä ei ole ristiriitaa ehdotetun mallin kanssa. Henkilö saa valita itse asuinpaikkansa kuten ennenkin ja saa merkittävät tuet mikäli muuttaa sinne minne yhteiskunta ehdottaa. Mikäli hän kieltäytyy muuttamasta niin huolehtikoon sitten itse kuluistaan. Tarkennuksia ja ehtoja voidaan aina asettaa.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:57 ----------
No niitä kulujahan voi vähentää pienentämällä johtajien ylisuuria palkkoja ja bonuksia. Tiedän, ei onnistu, mutta kummasti kyllä yrityksillä ja ns. julkisella taholla menee aina niin kauhiast paljo huanosti että konkurssi on tulossa jo viimeistään eilen kun duunareiden palkoista neuvotellaan mutta kun johdon palkkoja ja palkkioita tarkistellaan (lue: nostetaan) niin samalla firmalla / taholla meneekin niin hyvin ettei mitään rajaa...
Tämä on kyllä vähän turhan populistinen heitto. Olen ihan samaa mieltä, että jos postin pomolle maksetaan 82 000 euroa kuussa, se on täysin käsittämätöntä ja törkeää. Vaikkapa 15 000 eurolla sinne saisi taatusti ihan yhtä pätevän tai epäpätevän johtajan. Mutta se säästö, joka tuosta tulee, on sittenkin aikamoisen pieni suhteessa työntekijöiden kuluihin. Postilla näkyisi olevan (2017 luvut) 20 000 työntekijää. Jos pomon palkkaa laskettaisiin näin, niin kunkin työntekijän palkkaa voisi nostaa noin 3 euroa kuussa, eli ei mitään. Jos taas vastaavasti kunkin työntekijän palkkaa pitäisi nostaa vaikkapa 200 euroa kuussa, tarvittaisiin jo 4 miljoonaa euroa joka kuukausi. Siinä ei pomon palkanalennus paljon paina.
Minä kyllä alentaisin sen pomon palkan järkevämmälle tasolle, mutta peruste olisi kohtuullisuus, ei niinkään kulujen karsiminen.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:02 ----------
Tähän voi vastata kahdella sanalla, tosin molemmat ovat yhdyssanoja: yhteiskunnan rahapulalla.
Sitten kun valtion kirstu oikeasti on niin tyhjä, ettei lainaakaan enää saada järkevillä ehdoilla ja sosiaalitukijärjestelmä on vaan pakko purkaa, niin lopputilanteessa meillä on 20 hengen makuusaleja, joista saa punkan, lukollisen kaapin ja sopan kolmesti päivässä. Siihen verrattuna olisi suorastaan luksusta asua Kajaanissa ja saada 500 euroa toimeentulotukea=perustuloa kuussa. Voi olla, että Salomaakin vielä kaipaa "malli 339-DF:ää" joku päivä, jos kauan elää. Yllättäen tullut korona ja sen tämänhetkinen hoitotapa tuhoaa meidän taloutemme ainakin pariksikymmeneksi vuodeksi. Voi olla, että kirstu tyhjenee nopeammin kuin luulemmekaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:10 ----------
Ulkomaisista sovelluksista lähivuosilta tulee lähinnä mieleen Unkarin tapaus, Unkarissa oli jokin talouskriisi n 20 vuotta sittten ja forintin kurssi syöksyi. Se aiheutti ongelmia velallisille jotka olivat nostaneet asuntolainoja ulkomaisissa valuutoissa. Se oli hyvin yleistä koska niiden korot olivat alemmat. Käytännössä heidän asuntonsa menivät vasaran alle ja velkaa jäi senkin jälkeen. Monet heistä oli ihan keskiluokkaisissa ammateissa mutta tulot eivät muuttuneen tilanteen vuoksi riittänyt jäljelläolevan velan maksuun. Valtio mahdollisti velkasaneerauksen sillä ehdolla että muuttaa "velkaantuneiden kyliin" jotka olivat ankeita parakkikyliä maaseudulla, keskellä ei mitään.
Mahdollisuudet työssäkäyntiin Budapestissä ja muissa kaupungeissa menetettiin koska kaikki omaisuus, myös autot, piti realisoida. Kylästä ei ollut joukkoliikennettä mihinkään, lähimmät taajamat kymmenien kilometrien päässä. Parakeissa ei ollut sähköä eikä juoksevaa vettä, ja ruokahuolto piti osittain hoitaa oman kasvimaan avulla. Valtio maksoi jonkun mitättömän korvauksen jolla sai ostaa ruokaa ja vaatteita kylän kaupasta. Asukkaiden lapset saivat vain käydä peruskoulua eikä ilmeisesti kaikkia luokkia edes. Tämä järjestely oli ilmeisesti määräaikainen, joitakin vuosia, mutta varmaan melko puisevaa, koska uuden elämän aloittaminen ei varmaan ollut helppoa tyhjätaskuna. Tällä siis ei pakotettu työttömiä varsinaisesti pois pääkaupungista vaan "huonoja asuntokauppoja" tehneitä. Hesarissa oli artikkeli joitakin vuosia sitten tästä. En tiedä onko näitä "vekaantuneiten kyliä" enää käytössä.
Varmaan monet heistä olivat valtiolle kiitollisia tästä avusta, mutta tällainen malli on minusta huono, jos se työntää näihin velkaantuneiden kyliin sellaisia ihmisiä, joilla on halut ja kyvyt pärjätä työmarkkinoilla.
Minä nimenomaan haluaisin, että sellaisella, jolla on halut ja kyvyt tehdä töitä, olisi mahdollisuus asua Helsingissä ja tehdä niitä töitä, myös matalalla palkalla. Koko ongelmahan on juuri se, että asuntoja ei riitä (matalapalkkaisille) työntekijöille, ja sitä voisi helpottaa houkuttelemalla pitkäaikaistyöttömät pois Helsingistä.
Aika karmivaa on, jos tilanne tosiaan on niin huono, ettei edes korkeapalkkaisella työntekijällä (ketjussa mainitut lääkärit) ole mahdollisuutta ostaa pientä perheasuntoa kantakaupungista. Uusien asuntojen rakentaminen auttaa, mutta yksin se ei riitä.