Helsingin kaupunkisuunnittelua

Joukkoliikenteen näkökulmasta hyvä asia on ajaratapysäkit. Jutussa ei puhuta niistä mitään, mutta olen aiemmista materiaaleista käsittänyt, että sellaiset on tulossa.
Millä perusteella? Se häiritsee muita autoilijoita sekä takana ajavia busseja. Taskut paljon toimivampi kokonaisuuden kannalta
 
Millä perusteella? Se häiritsee muita autoilijoita sekä takana ajavia busseja. Taskut paljon toimivampi kokonaisuuden kannalta

Mannerheimintiellä on olennaisempaa että autoilijat häiritsevät busseja, ja tämä haitta vähenee kun bussien ei tarvitse ryhmittyä “häpeätaskuun.” Erityisen hyvin autoilijoiden busseille aiheuttama haitta vähenee jos pysäkillä olevaa bussia ei voi ohittaa. Tällöin bussi voi edetä pysäkiltä esteettömästi ja ilman turhaa jonottamista. Tehokasta ja laadukasta.

Vastaavasti jos siellä on busseja joita haittaa pysäkille pysähtyminen, niin epäilisin että siinä on bussilinja josta kannattaisi aloittaa säästöt. Matkustajia varten ne on olemassa, ja jos pysäkille ei ole asiaa, niin silloin ei ole matkustajia.
 
Mannerheimintiellä on olennaisempaa että autoilijat häiritsevät busseja, ja tämä haitta vähenee kun bussien ei tarvitse ryhmittyä “häpeätaskuun.” Erityisen hyvin autoilijoiden busseille aiheuttama haitta vähenee jos pysäkillä olevaa bussia ei voi ohittaa. Tällöin bussi voi edetä pysäkiltä esteettömästi ja ilman turhaa jonottamista. Tehokasta ja laadukasta.

Vastaavasti jos siellä on busseja joita haittaa pysäkille pysähtyminen, niin epäilisin että siinä on bussilinja josta kannattaisi aloittaa säästöt. Matkustajia varten ne on olemassa, ja jos pysäkille ei ole asiaa, niin silloin ei ole matkustajia.

Tuon materiaalin perusteella tuli Töölön hallin pysäkistä "ajoratapysäkki". Toisaalta Oopperan pysäkki säilyy "taskupysäkkinä". Miten sitten Nordiksen jälkeen, sen aika näyttää?

Bussit, jotka "kärsivät" tuosta ajoratapysäkistä pohjoisen suuntaan, ovat kaukoliikenteen bussit.
 
Mannerheimintiellä on olennaisempaa että autoilijat häiritsevät busseja, ja tämä haitta vähenee kun bussien ei tarvitse ryhmittyä “häpeätaskuun.” Erityisen hyvin autoilijoiden busseille aiheuttama haitta vähenee jos pysäkillä olevaa bussia ei voi ohittaa. Tällöin bussi voi edetä pysäkiltä esteettömästi ja ilman turhaa jonottamista. Tehokasta ja laadukasta.

Vastaavasti jos siellä on busseja joita haittaa pysäkille pysähtyminen, niin epäilisin että siinä on bussilinja josta kannattaisi aloittaa säästöt. Matkustajia varten ne on olemassa, ja jos pysäkille ei ole asiaa, niin silloin ei ole matkustajia.

Liikennesuunnittelun tulisi perustua todellisuuteen, ei ideoihin. Katuverkko on hierarkinen, ja se, mikä toimii asuntokadulla, ei toimi välttämättä pääkadulla.

Pääkatujen kadunvarsipysäkit aiheuttavat turhaa jonoutumista ja päästöjä jarruttamisesta ja uudelleen kiihdyttämisestä johtuen, ja kaksikaistaisella ajoradalla turhaa ohittelua, kun takaa tuleva bussi ei keskustaan ajettaessa jää jonottamaan muiden bussien taakse, kun jääviä matkustajia ei ole.

Helsingin liikennesuunnittelu ei enää tunnu perustuvan edes kaupungin itse päättämään katuverkon hierarkiaan, joten jälki on sitten tällaista.
 
Liikennesuunnittelun tulisi perustua todellisuuteen, ei ideoihin.

Se perustuu ideologioihin. Jotka ovat ristiriidassa keskenään. Jos muodissa ovat sekä joukkoliikenne että pyöräily, mutta pyöräily on vielä enemmän muodissa, niin sitten pyöräkaista voittaa bussisyvennyksen.

Lisäksi se perustuu usein idealismiin realismin sijaan. Keskustelin erään virastossa työskentelevän kanssa Norrtäljentien kadunvarsiparkkipaikoista. Aika väljästihän ne on suunniteltu, mutta kyllä sinne jokerivaunut jäävät väärinpysäköityjen autojen taakse jumiin helsinkiläisellä talvikunnossapidolla, jos miettii, millaisia lumimääriä tänäkin talvena on muutamana päivänä saatu. Radiokadulla ei edes parkkipaikkojen ja kiskojen väliin puskuritilaksi jäänyt pyöräkaista ole estänyt ratikan jumittumista.

Olen ollut Norrtäljentiestä huolissani alusta lähtien ja esittänyt erilaisia ratkaisuja, mutta eivät ne ole kiinnostaneet ketään. Nyt sitten mennään tuolla kelvottomalla toteutuksella, ja perustelu oli, että ei voi maailman tappiin asti suunnitella kaikkea surkean talvikunnossapidon mukaan, vaan sen talvikunnossapidon täytyy parantua. Enhän mä tuosta eri mieltä ole, mutta kun ei se talvikunnossapito kuitenkaan parane, niin onko tuo nyt oikea paikka harjoittaa sitä idealismia?
 
Tästä päästään taas siihen, että pysäköintivirhemaksu pitää porrastaa aiheutetun haitan ja vaaran mukaan. Keskivertohenkilöautolija on niin piittaamaton, että jos kadun reunassa oleva pysäköintiruutu on lumikasan alla, niin pysäköi sitten ajoradalle, koska "onhan siinä pysäköintiruutu". Myös suojateiden eteen pysäköiminen on jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Olisiko 500 eur sopiva hinta tällaisille tempuille?
 
Tästä päästään taas siihen, että pysäköintivirhemaksu pitää porrastaa aiheutetun haitan ja vaaran mukaan. Keskivertohenkilöautolija on niin piittaamaton, että jos kadun reunassa oleva pysäköintiruutu on lumikasan alla, niin pysäköi sitten ajoradalle, koska "onhan siinä pysäköintiruutu". Myös suojateiden eteen pysäköiminen on jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Olisiko 500 eur sopiva hinta tällaisille tempuille?

Niin kauan kun noille ei Hesarin vuosittaista propagandajuttua lukuunottamatta määrätä mitään maksuja sen paremmin pysäköinnistä kuin siirrostakaan niin sillä hinnalla ei ole mitään merkitystä. Tavanomaisin seuraus on, että Lokki soittaa, että käyhän ehtiessäsi siirtämässä autosi pois kiskoilta.
 
Millä perusteella? Se häiritsee muita autoilijoita sekä takana ajavia busseja. Taskut paljon toimivampi kokonaisuuden kannalta

Vaikkapa sillä perusteella, että matkustaja pääsee paremmin kyytiin. Ajaratapysäkillä jokainen auto käy pysäkillä. Olen monta kertaa jäänyt kyydistä kun taskupysäkillä olevien bussien ohi minun bussi ohittaa ne. Matkustajalta jä ä siis hirveä kyttääminen että huomaako oman bussin kuski pysähtymismerkkini.

Lisäksi ne seikat jotka Hylje tuossa ylempänä mainitsee.
 
Vaikkapa sillä perusteella, että matkustaja pääsee paremmin kyytiin. Ajaratapysäkillä jokainen auto käy pysäkillä. Olen monta kertaa jäänyt kyydistä kun taskupysäkillä olevien bussien ohi minun bussi ohittaa ne. Matkustajalta jä ä siis hirveä kyttääminen että huomaako oman bussin kuski pysähtymismerkkini.

Lisäksi ne seikat jotka Hylje tuossa ylempänä mainitsee.

Ei ole ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun olen aikanaan itse jäänyt pääsemättä kyytiin ajoratapysäkiltä, kun takana tuleva bussi on jo hyvissä ajoin laittanut vilkun vasemmalle ja ohittanut vasenta kaistaa pitkin edellään menevän pysäkille pysähtyvän auton. Näin on käynyt viimeisen 5 vuoden sisään ainakin Hämeentiellä Ristikkokadun pysäkillä ja Mäkelänkadulla Mäkelänrinteessä, kaksi kertaa molemmissa. Ei usein, mutta yllättävän usein siihen nähden kuinka vähän käytän joukkoliikennettä.

Pysäkistä voi aina ajaa ohi, oli se minkälainen tahansa. Ajoratapysäkit aiheuttavat turhia kaistanvaihtoja, kun takaa tulevat bussit ohittelevat viereisen kaistan kautta pääkaduilla. Tänäänkin oli taas "jäsentenväliset" Hämeentieltä torin suuntaan, kun takaa tuleva bussi ohitti pysäkillä seisovan ja molemmat seisoivat lopulta vierekkäin punaisissa valoissa. Kilpa-ajo jatkui rinta rinnan Kaisaniemen liikenneympyrään saakka, jolloin ohittaja luovutti ja jäi suosiolla bussikaistaa ajaneen perään.
 
Vaikkapa sillä perusteella, että matkustaja pääsee paremmin kyytiin. Ajaratapysäkillä jokainen auto käy pysäkillä. Olen monta kertaa jäänyt kyydistä kun taskupysäkillä olevien bussien ohi minun bussi ohittaa ne. Matkustajalta jä ä siis hirveä kyttääminen että huomaako oman bussin kuski pysähtymismerkkini.

Lisäksi ne seikat jotka Hylje tuossa ylempänä mainitsee.
En mä usko että se sitä helpottaa kun vedetään ruuhkassa yli 7 bussin letkassa. Kyllä hyvä kuljettaja varmistaa pysäkin aina. On toki ikävää että näitä tapauksia on jotka haluavat letkan kärkeen vaikka väkisin ettei tarvitsisi jonottaa pysäkille. Turha kiire pois
 
En mä usko että se sitä helpottaa kun vedetään ruuhkassa yli 7 bussin letkassa. Kyllä hyvä kuljettaja varmistaa pysäkin aina. On toki ikävää että näitä tapauksia on jotka haluavat letkan kärkeen vaikka väkisin ettei tarvitsisi jonottaa pysäkille. Turha kiire pois

Kun totea Manskun remonttia on todennäköisesti suunniteltu ajan kanssa ja lausunnot on pyydetty sieltä ja täältä, niin voidaan olettaa että pysäkkivaihtoehtojen hyödyt ja haitat on käyty läpi huolellisesti. Lisään vielä yhden faktan : ajoratapysäkillä oleva ensimmäinen bussi pääsee jatkamaan matkaansa, kun matkustajat ovat poistuneet ja uudet kyydissä. Taskupysäkilä oleva bussi odottaa milloin voi turvallisesti siirtyä ajokaistalle.

Ketjussa olevasta keskustelusta ymmärsin että kaikista pysäkeistä Mannerheimintiellä ei tule ajoratapysäkkejä.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:00 ----------

.... Ajoratapysäkit aiheuttavat turhia kaistanvaihtoja, kun takaa tulevat bussit ohittelevat viereisen kaistan kautta pääkaduilla. Tänäänkin oli taas "jäsentenväliset" Hämeentieltä torin suuntaan, kun takaa tuleva bussi ohitti pysäkillä seisovan ja molemmat seisoivat lopulta vierekkäin punaisissa valoissa. Kilpa-ajo jatkui rinta rinnan Kaisaniemen liikenneympyrään saakka, jolloin ohittaja luovutti ja jäi suosiolla bussikaistaa ajaneen perään.

Tuohan kuuluu samaan sarjaan: "Liukas keli suisti autoja tieltä". Eihän liukas keli suista autoja tieltä. Eikä myöskään ajoratapysäkki aiheuta turhia kaistanvaihtoja. Käytän joukkoliikennettä joka päivä, viime aikoina kuljettajat ovat varmistaneet paremmin pysäkillä olijat riippumatta pysäkkityypistä. Kokeneena joukkoliikenteen matkustajana kävelen pysäkillä vastaan, jos pysäkille saapuvien jonossa ajavien ensimmäinen auto ei ole se, johon on tarkoitus pyrkiä.


Tässä vielä ote suunnitelmasta, minulle ainakin valkeni perustelut: https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2014-002791/kslk-2014-17/
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan kuuluu samaan sarjaan: "Liukas keli suisti autoja tieltä". Eihän liukas keli suista autoja tieltä. Eikä myöskään ajoratapysäkki aiheuta turhia kaistanvaihtoja. Käytän joukkoliikennettä joka päivä, viime aikoina kuljettajat ovat varmistaneet paremmin pysäkillä olijat riippumatta pysäkkityypistä. Kokeneena joukkoliikenteen matkustajana kävelen pysäkillä vastaan, jos pysäkille saapuvien jonossa ajavien ensimmäinen auto ei ole se, johon on tarkoitus pyrkiä.

Samaan sarjaan kuuluu sitten myös eilinen kommenttisi, jota siteeraan alla:

Ajaratapysäkillä jokainen auto käy pysäkillä. Olen monta kertaa jäänyt kyydistä kun taskupysäkillä olevien bussien ohi minun bussi ohittaa ne.

Tuosta on implikoitavissa, että ajoratapysäkki pakottaa jokaisen auton käymään pysäkillä, mikä ei pidä paikkaansa.

Totta kai ajoratapysäkki aiheuttaa turhia kaistanvaihtoja. Jokainen ajoneuvo ei käy pysäkillä. Minä voin kokeneena joukkoliikenteen matkustajana ja entisenä kuljettajana todeta, että olen ohittanut edellä menevän ajoratapysäkille pysähtyvän tai pysähtyneen bussin lukemattomia satoja kertoja toisen kaistan kautta. Jokainen kaistanvaihto on aina potentiaalinen liikenneturvallisuusriski, jota ei olisi syntynyt, mikäli bussit olisivat pysäkkisyvennyksessä.

Katuverkon alemmassa hierarkiassa ajoratapysäkki voi olla ihan hyväkin ja hyvin suunniteltuna hillitsee ajonopeuksia.
 
...

Tuosta on implikoitavissa, että ajoratapysäkki pakottaa jokaisen auton käymään pysäkillä, mikä ei pidä paikkaansa.

Totta kai ajoratapysäkki aiheuttaa turhia kaistanvaihtoja. Jokainen ajoneuvo ei käy pysäkillä. Minä voin kokeneena joukkoliikenteen matkustajana ja entisenä kuljettajana todeta, että olen ohittanut edellä menevän ajoratapysäkille pysähtyvän tai pysähtyneen bussin lukemattomia satoja kertoja toisen kaistan kautta. Jokainen kaistanvaihto on aina potentiaalinen liikenneturvallisuusriski, jota ei olisi syntynyt, mikäli bussit olisivat pysäkkisyvennyksessä.

Katuverkon alemmassa hierarkiassa ajoratapysäkki voi olla ihan hyväkin ja hyvin suunniteltuna hillitsee ajonopeuksia.

Oli siinä taskupysäkki tai ajaratapysäkki, kuljettajan tulee varmista onko bussiin pyrkimässä matkustajia. Siten kuljettajan työtehtävien suorittaminen ja pysäkkityypit ovat kaksi eri asiaa. Ajoratapysäkin voi ohittaa toisella kaistalla, mutta siinä onkin keskustelu, jota on käyty ketjussa "Kuljettajien toiminta".
 
Oli siinä taskupysäkki tai ajaratapysäkki, kuljettajan tulee varmista onko bussiin pyrkimässä matkustajia. Siten kuljettajan työtehtävien suorittaminen ja pysäkkityypit ovat kaksi eri asiaa. Ajoratapysäkin voi ohittaa toisella kaistalla, mutta siinä onkin keskustelu, jota on käyty ketjussa "Kuljettajien toiminta".

Kyllä, näinhän se on. Keskustaan päin ajaessa näin ei vaan tarvitse tehdä, kun toinen linja on menossa samalle päätepysäkille.

Mitä tulee Mannerheimintien tilanteeseen Töölön hallin kohdalla, niin siinähän katu on sen verran täynnä, että pysäkkisyvennyksessä olevaa bussia on hankala ohittaa koukkaamatta vasemman kaistan kautta. Tämä oli näköjään mainittu myös tuolla esityslistatekstissäkin - kuten myös se, että ajoratapysäkillä olevat bussit ohitetaan vasemman kaistan kautta.

Yleisesti siis turhia kaistanvaihtoja.
 
Takaisin
Ylös