Mitä niistä olisi pitänyt oppia? Jätkäsaari menee tukkoon vain ja ainoastaan silloinkun auto- ja rekkalautta saapuu sinne. En ole huomannut Kalasatamassakaan minkäänlaisia ruuhkia muuten kuin läpikulkuliikenteellä Sörnäisten rantatieltä Hermannin rantatielle. Kyllä nuo autottomat alueet toimivat liikenteen osalta ihan hyvin.
Yhdestäkään autottomasta asuinalueesta ei ole tullut niin autoton, kuin mitä oli visioitu. Esimerkiksi Savelasta tuli ihan samanlainen autolähiö kuin mistä tahansa muustakin. Hernesaaren "ratkaisun" eli parkkipaikkojen vähentämistä on kokeiltu esimerkiksi Kivistössä, jossa autoilu ei kuitenkaan loppunut, vaan autoja jätetään päivittäin valtavia määriä laittomille paikoille.
Jätkäsaaren liikenne toimii laivojen ulkopuolella tosiaan suht hyvin, onhan sinne kaistakapasiteettia sekä silloilla että kärkeen asti johtavilla pohjois-eteläsuuntaisilla läpiajokaduilla 4+4(+2+2*rv) kaistaa eli yhteensä kokonaista 12 kaistaa. Varmasti Hernesaarelle riittäisi sama, ellei vähempikin. Enemmän Jätkän liikenteestä ruuhkautuukin ympäröivät alueet kuten kadut Ruoholahdessa, Punavuoressa ja Etu-Töölössä, kun uusi liikennemäärä vyöryy ulos Jätkäsaaresta katuverkkoon, jolle ei ole tehty mitään. Pahinta on, että Hernesaaren uudesta liikenteestä suuri osa tulee suuntautumaan Telakkakatua pitkin tuohon samaan sumppuun, missä on jo Jätkäsaaren liikenne. No, Jätkäsaaren tunneli näyttäisi olevan tulossa, joka on hyvä, mutta kallis laastari itse aiheutettuun haavaan. Toivoisin, että Hernesaaren kanssa toimittaisiin fiksummin, ettei myöhemmin tarvittaisi kalliita tunneliprojekteja. Hernesaareen on kuitenkin jäämässä työpaikkoja ja ennen kaikkea nykyinen risteilijäalusterminaali kolmelle isolle valtameriristeilijälle, josta tulee paljon taksi- ja bussiliikennettä. Hernesaaren julkiset yhteydet on jätetty surkeasti yhden linjan varaan, joten jos halutaan vähentää autoliikennettä, tulisi julkisen liikenteen yhteyksiä olla enemmän, sen sijaan että kaikki köröttelevät keskustaan ja vaihtavat siellä. Esimerkiksi bussilinjan 24 veto sinne voisi olla fiksua, jotta risteililjäturistit pääsisivät Hietsuun, Sibeliusmonumentille ja Seurasaareen.
Länsiväylähän on Jätkäsaaren kannalta hyvässä paikassa; jos katuverkko olisi jo saarta rakentaessa suunniteltu niin, että sinne pääsisi sujuvasti, ei nyt tarvittaisi kallista tunnelia. Sama juttu Hernesaaressa, ongelma ei ole niin suuri etteikö katuverkon parannuksilla se hoituisi. Ja ne parannukset kannattaisi tehdä ennen kuin rakennetaan se täpötäyteen taloja. Tässä oma visioni, joka ei vaatisi kalliita tunneleita ja ottaisi huomioon kaikki liikennemuodot: