Mun mielestä ongelma tässä on se, että se korttelikaupunki ei ole automaattisesti sellaista urbaania keskustamaista miljöötä, jota me (tai monet) toivoo sen olevan. Helsinki puhuu kovasti kaikenlaista, mutta lopputulos ei ole yhtään sitä, mihin mä olettaisin, että Helsinki pyrkii.
Jätkäsaari? Lähiön katuverkko eli pari kokoojakatua ja iso kasa pussinperiä. Ei siis mitään oikeaa verkkoa. Saaren muoto ja pinta-ala antaisi mahdollisuuden tehdä keskelle komea keskusaukio vaikkapa suihkulähteineen ja sitä reunustamaan korkeita taloja, joiden kivijaloissa olisi erikoisliikkeitä, ruokapaikkoja kunnon terasseineen ja muuta elävää. Mutta mitä sinne on tehty? Ne pari kokoojakatua, joiden varsille on ihme kyllä tullut aika paljonkin halpoja ruokapaikkoja mutta tosi vähän mitään erikoisliikkeitä. Alepa ja Lidli löytyy, mutta missä on se 15 000 asukkaan pikkukaupunkiin kuuluva ja mielellään maan alle kaivettu iso ruokakauppa? Automatkan päässä Ruoholahdessa vai?
Kalasatamassa on ihan katuverkko, tai ainakin sitä on yritetty, mutta ne täyttösaaret on niin kapeita, ettei sinne todellista ruutukaavaa oikein synny, kun leveys on parin korttelin luokkaa. Ja Kalasatama on pilattu viemällä käytännössä kaikki palvelut yhteen sokkeloiseen megakauppakeskukseen, jonka päätarkoitus lienee tappaa eläväisyys koko kaupunginosasta. Mitä kantakaupunkimaista siinä on?
Ja molemmat kärsivät siitä, että ne ovat pohjimmiltaan nukkumalähiötä, kun työpaikkoja ei oikein ole. Ruoholahdessa on kyllä, mutta Jätkäsaaressa ei juuri. Kalasatamassa on sentään onneksi vieressä vanhaa työpaikka-aluetta, mutta ei ne työntekijät leviä sinne autioille asuinkaduille. Keskustamaisuus merkitsee sekoittuneisuutta. Vierekkäin voi olla toimistotalo ja asuintalo, molemmissa kerros tai pari alinta ovat liiketiloja. Korttelin päässä voi olla vaikkapa tehdas. Ei nyt ehkä sellutehdas, heh, mutta vaikkapa kenkä- tai hammastahnatehdas. Jos meillä vielä olisi teollisuutta tässä maassa.
Helsinki pyrkii kaikin keinoin työntämään viimeisetkin teollisuustyöpaikat pois, viimeisimpänä Valion Pitäjänmäestä. Tilalle kaavoitetaan asukkaita, asukkaita ja vielä lisää asukkaita. Mitä niiden kaikkien on tarkoitus tehdä? Kelan tuilla ei kauaa pöhistä, parempi olisi, että olisi työpaikkoja, niin saisi sitten palkkaa, jolla pöhistä. Munkkiniemestäkin on isoja työpaikkoja työnnetty pois ja rakennukset muutettu asunnoiksi. Siinä kärsii elinkeinoelämä ja joukkoliikenne, kun elävää kaupunginosaa muutetaan rakennus kerrallaan nukkumalähiöksi.
Vaikka siis olen Hylkeen kanssa samaa mieltä siitä, että kantakaupunkia tarvitaan lisää, en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että se, mitä Helsinki saa aikaiseksi, on oikeasti ja aidosti toimivaa kantakaupunkia tai edes kantakaupunkimaista aluetta.