Helsingin liitosalueiden linjasto

Vs: Sipoon ja Itä-Vantaan alueiden pakkoliitos Helsinkiin ja mahdollinen itämetron jatke

Onko tarkoitus perustaa Hesaan ensi vuoden alusta liitettävälle alueelle uusia joukkoliikenneyhteyksiä

Helsingin tiedotteessa alueen nykyisille asukkaille lukee: "Liitettävän alueen joukkoliikenteen suunnittelu aloitetaan pikaisesti. Normaalisti bussiliikenteen kilpailuttaminen tarjouspyynnön tekemisestä liikennöinnin alkamiseen vie noin vuoden. Seudullisen liikenteen järjestämisestä sovitaan YTV:n kanssa."

Minä veikkaisin, että ensi vuoden aikana tuonne tulee liityntälinjasto nykyisille metroasemille.
 
Vs: Sipoon ja Itä-Vantaan alueiden pakkoliitos Helsinkiin ja mahdollinen itämetron jatke

Seudullisen liikenteen järjestämisestä sovitaan YTV:n kanssa."
Mitäs seudullista liikennettä siellä tarvitaan? Helsingin kaupungin asukkailla on oikeus Helsingin sisäiseen lippuun. Liitosalueen ulkorajalla on Sipoon kunta, joka ei kuulu YTV-alueeseen.

Se on sitten toinen juttu, miten HKL järjestää Sipooseen Helsingin SISÄISTÄ liikennettä 1.1.2009 alkaen. Onhan Mellunmäessä ja Itäkeskuksessa liityntäpysäköintipaikkoja - tosin Itiksessä ne ovat yleensä täynnä. Eli henkilöautoliityntää metroasemille ja oikeus ostaa Hesan sisäinen lippu, siinähän se on näppärästi järjestetty. :(

Jos sinne bussilinja tehdään, niin sitten varmaan Vanhan Porvoontien pohjoispuolella ei ole pysäkkejä välillä nykyinen Helsingin raja - nykyinen Sipoon raja. Koska niitä ei saa käyttää sisäisellä lipulla. On matkustettava jomman kumman rajan Helsingin puolelle ja vaihdettava itään päin menevään bussiin, josta voi jäädä tai nousta Helsingin alueella. Eikös se mene näin? Esimerkkiä voinee ottaa Pitskun ja Leppävaaran väliltä.

Antero
 
Helsingin Uutisissa HKL:n suunnittelujohtaja kertoo, että HKL ei voi laittaa liitosalueelle omaa linjastoa niin kauan, kun sinne ajetaan liikennelupaliikennettä. Liikennelupien loppumista odotellessa HKL:n tarkoituksena on, että liitosalueen kautta ajavien liikennöitsijöiden kanssa solmitaan U-liikennesopimukset.
 
Liitosalue-sivustolta poimittua:
Onko tietoa Sipoon suuntaan tulevan metron linjauksesta, rakentamisen aikataulusta ja asemien paikoista?

Lounais-Sipoon liitosalueelle on suunniteltu rakennettavan metrolinja, jolle tulee 3-4 asemaa. Päävaihtoehdossa linja kulkisi Mellunmäen asemalta Povoonväylän eteläpuolta noudattelevaa linjausta. Viimeinen asema olisi liitosalueen rajalla, ja se jäisi Helsingin puolelle. Tälle linjaukselle on muitakin selvitettäviä vaihtoehtoja, mutta ne pysyvät kaikki Porvoonväylän eteläpuolella. Linja tullaan rakentamaan Länsimetron valmistuttua. Rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2013, ja se kestää n. 2 vuotta. Asemien paikkoja selvitetään. Ne ovat n. 1,5-2,5 km etäisyydellä toisistaan.

Toivottavasti rakentaminen alkaa viimeistään 2013, samaan aikaan länsimetron kanssa voisi olla ok.
 
Liitosalue-sivustolta poimittua:


Toivottavasti rakentaminen alkaa viimeistään 2013, samaan aikaan länsimetron kanssa voisi olla ok.
Osaako joku kertoa miksi näitä ei voisi rakentaa yhtäaikaa? Ymmärrän että kalliorakennuskapasiteettia on rajallisesti, mutta eikö tämän ole tarkoitus olla pintarata?
 
Osaako joku kertoa miksi näitä ei voisi rakentaa yhtäaikaa? Ymmärrän että kalliorakennuskapasiteettia on rajallisesti, mutta eikö tämän ole tarkoitus olla pintarata?


Sitä minäkin ihmettelen, Pajunenhan (voi olla joku muukin) puhui joskus, että samanaikaisesti olisi fiksuinta. Pintarata on ihan eri juttu. Vuosaaren sataman pistoraide tehdään kait samanaikaisesti länsimetron kanssa. Itse arvailen, että jossain vaiheessa matkustajaliikennettä siirtyy pois keskustasta. Tilanne on mielestäni älytön, rekkaralli on kova ja rannat aitausten takana kuin Birkenaussa.
 
Osaako joku kertoa miksi näitä ei voisi rakentaa yhtäaikaa?
Olen skeptinen sen suhteen, että Sipoon kaavoitus etenisi niin nopeasti, että sinne voitaisiin rakentaa metroa vuonna 2013. Otetaan esimerkiksi Kruunuvuorenranta, joka entisenä öljysatamana on monin verroin helpompi kohde kuin Sipoo. Kaavoitus oli alkanut ennen tänä vuonna päättyvää valtuustokautta eli vuotta 2005 ja se jatkuu vielä ensi vuonna. Rakentamisen odotetaan alkavan 2010. Kaavojen jälkeenhän ottaa aikansa vielä rakennusten suunnittelu ja rakennusluvat.

Virallisesti kaavoitusprosessi voi alkaa ensi vuonna, kun alue on Helsinkiä. On tehtävä yleiskaava ja asemakaavat sekä niihin liittyvät vaikutusarvioinnit. Liikennejärjestelmäsuunnittelu tulee olemaan haasteellista nimenomaan metron osalta, koska odotukset ja luulot eivät tule vastaamaan kohdattavaa todellisuutta.

Metro on asemakaavaongelma, sillä asemakaava on suunniteltava metron mukaan, jos metro halutaan. Sekin hidastaa metrorakentamista, joka myös puhtaasti teknisesti kestää kauemmin kuin katu- ja raitiotierakentaminen. Metroa ei kuitenkaan voi rakentaa ennen muuta liikenneverkkoa, koska rakentaminen alkaa joka tapauksessa katu- ja tieverkosta, jonka teko aloitetaan heti kun byrokratia sallii. Eikä se salli aikaisemmin metroakaan.

Minusta realismia on arvioida Sipoon alkavan rakentua vasta ensi vuosikymmenen loppupuolella. Toivottavaa olisi, että joukkoliikenneratkaisu tehtäisiin samaan aikaan. Onhan se onnistunut Etelä-Vuosaaressakin, vaikka muuten vallitseva asenne tuntuu olevan ”sitten joskus”. Onhan moottoritie jo valmiina...

Antero
 
Liitosalueen linjasto on tulossa joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn ensi viikolla. Esityslistateksti
Tässä alla "Liitosalueen pienkalustolinjojen suunnitelma" linjasto
Helsinki sanoi:
Pikkubussilinjat
Linja 91 Länsisalmi-Östersundom-Landbo
Linja 91K Länsisalmi-Talosaari-Östersundom-Kappelitie-Landbo
Linja 93 Östersundom-Landbo
Linja 93A Itäkeskus-Östersundom-Landbo
Linja 93AK Itäkeskus-Östersundom-Karhusaari-Landbo
Linja 93AV Itäkeskus-Östersundom-Karhusaari
Linja 93K Östersundom-Karhusaari-Landbo
Linja 93V Östersundom-Karhusaari
U-Linjat
Linja 930 Kamppi,Linja-autoasema-Itäkeskus-Östersundom-Porvoo
Linja 940 Kamppi,Linja-autoasema-Itäkeskus-Östersundom-Nikkilä
Linja 940B Itäkeskus-Östersundom-Nikkilä
Linja 941 Kamppi,Linja-autoasema-Itäkeskus-Östersundom-Lanbon kääntöpaikka-Kalkkiranta
Linja 941B Itäkeskus-Östersundom-Lanbon kääntöpaikka-Kalkkiranta
Linja 945 Karhusaari-Lanbon kääntöpaikka-Nikkilä

 
Liitosalueen linjastosta on juttu joukkoliikenneuutisten puolella. Sieltä löytyy myöskin linkki alueen linjakarttaan.

U-linjat 830 ja 840 lähtevät Helsingin keskustasta ja 915 kulkeekin Nikkilän ja Karhusaaren väliä. Tuo numerointi on jokseenkin epälooginen. Kuvittelisi juuri linjalla 915 pääsevän Helsingin keskustaan ja 800-sarjan linjojen olevan poikittaisliikennettä. Mikäköhän tuo kartassa Landbon pohjoispuolella esiintyvä linja 916 on? Missään muualla siitä ei tunnu esiintyvän mainintaa, paitsi tuossa kartan yhdessä kohdassa.

Linja 93 monine vaihtoehtoineen on melko sekava. Landbohon menijän täytyy osata välttää 93V:tä ja 93AV:tä. Karhusaaressa täytyy olla tarkkana noustessa 93K:hon tai 93AK:hon, koska se voikin mennä Itäsalmen (93K)/Itäkeskuksen (93AK) sijaan Landbohon. Karhusaareen mennessä pitää huomioida, ettei perus-93 tai 93A mene sitä kautta lainkaan.

Aikatauluja ei ilmeisemmin vielä löydy mistään. Saisivat ilmestyä nopeasti. Kun nuo uudet linjat alkavat kulkea, täytyykin mennä tutustumaan alueeseen. 93K:ssa onkin se mukava puoli, että sen kulkiessa voisi mennä Karhusaaresta Landbohon ja näin tutustua molempiin alueisiin samalla reissulla. 91K:n koukkaukset tekevät siitä mielenkiintoisen linjan matkustaa vaikka päästä päähän. Aikataulujen tiheys tietenkin vaikuttaa siihen, kuinka moneen paikkaan samalla matkalla voi tutustua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
JLK:n esityslistassa U-linjat olivat 930, 940 ja 941. Mutta esittelijä poisti ehdotuksesta numerot. JLK hyväksyi esityksen siis ilman U-linjojen numerointia.
Kuka lie nuo numerot sitten on tempaissut.
 
JLK:n esityslistassa U-linjat olivat 930, 940 ja 941. Mutta esittelijä poisti ehdotuksesta numerot. JLK hyväksyi esityksen siis ilman U-linjojen numerointia.
Kuka lie nuo numerot sitten on tempaissut.

Todella tyhmää! Vaikka ne numerot olisi aivan hatusta vedettyjä, niin miksi niitä ei voi olla. Pelkästään linjojen 91 ja 93 kaikki versiot kirjaimineen on jo niin älyttömän sekavia, ettei niitä meinaa tajuta harrastajakaan, puhumattakaan "normaaleista" ihmisistä. Mikä järki oli siis jo valmiiksi sekavasta järjestelystä tehdä vielä sekavampi tekemällä linjoista "persoonattomia". Numerot olisi selkeyttänyt tulevaa järjestelyä. Mutta ei tässäkään tainnut järkisyyt painaa.
 
Takaisin
Ylös