- Liittynyt
- 15 Helmikuu 2006
- Viestit
- 152
Olen samaa mieltä. Turhien kirjainten lisäily vain lisäisi numeroinnin sotkuisuutta.Jos kirjaimia olisi sekä numeron edessä että jäljessä, erehtymisen tai sekaannuksen vaara kasvaisi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olen samaa mieltä. Turhien kirjainten lisäily vain lisäisi numeroinnin sotkuisuutta.Jos kirjaimia olisi sekä numeron edessä että jäljessä, erehtymisen tai sekaannuksen vaara kasvaisi.
Entäs jos tulisikin linjanumeron eteen kirjain eikä numero.
Esim espoon nykyinen linja 31 olisi yksinkertaisesti e31, tai m31 (m=Matinkylä).
Muuten ihan hyvä ja elegantti ratkaisu. Mutta joillekin linjoille tulisi sitten kirjaimia sekä alkuun että loppuun. Esimerkiksi E87KA ja H93AV.Entäs jos tulisikin linjanumeron eteen kirjain eikä numero.
Esim espoon nykyinen linja 31 olisi yksinkertaisesti e31, tai m31 (m=Matinkylä).
Entäs toisin päin? Käykö esim. seudullinen "linja" 738B muun kunnan alueella kuin Keravalla?Itse asiassa myös Vantaan sisäinen linja 56 on tosiasiallisesti seutulinja.
Tuusulan puolella, tosin kyseiset pysäkit lasketaan keravan pysäkeiksi.Entäs toisin päin? Käykö esim. seudullinen "linja" 738B muun kunnan alueella kuin Keravalla?
Aivan, koska jos mentäisiin ohjesäännön mukaan, niin 738(B) olisi edelleen U-linja.Tuusulan puolella, tosin kyseiset pysäkit lasketaan keravan pysäkeiksi.
Tuommoista tulin taannoin lupailleeksi, ja löytyihän se lopulta.Minä itse asiassa kehittelin jossakin vaiheessa omaksi huvikseni pääkaupunkiseudun linjanumeroiden yhtenäistämistä. Täytyypä katsoa löytyisikö sitä listaa vielä jostakin.
Toinen käyttäjäystävällinen asia, jota olen ajanut jo monta kymmentä, vuotta on linjanumerointijärjestelmän yhtenäistäminen koko em. aluella 1-999.
Espoon 52 ei koukkaa vaan päättyy Vantaan puolelle.Tämä on kyllä aika sekava juttu, kun kaksinumeroiset linjatkaan eivät välttämättä edes ole kunnan sisäisiä, ja sitten käy niin, että jossain kunnassa onkin kaksi samannumeroista linjaa, toinen vaikkapa aidosti Vantaan sisäinen 52, Korso-Myyrmäki, ja toinen muka-Espoon-sisäinen, mutta koukkaakin Vantaan puolelle, 52, Hämeenvaara-Westendinasema.
Espoon 52 ei koukkaa vaan päättyy Vantaan puolelle.
Mutta on noita koukkaaviakin linjoja kuten Vantaan sisäinen linja 53, joka käy Helsingin puolella. Ja sitten on niitä linjoja, jotka sekä koukkaavat että päättyvät "vieraan" kunnan alueelle kuten Vantaan 56 ja 61. ...Loogista?
Vapaita linjanumeroita olisi HSL-alueella yllin kyllin, jotta kaikille linjoille saataisiin oma linjanumero välillä 1-999. Ja ehkä noista poikkeavuuksista eli kirjaintunnuksista linjanumeron perässä voisi päästä eroon. Tässäpä yksi esimerkki eli linja 613:
613 (ilman kirjainta) 15 lähtöä/pvä
613K 21 lähtöä/pvä
613N 20 lähtöä/pvä
Perusversiolla siis vähiten lähtöjä noista kolmesta...
Tietääkseni K tarkoittaa kiertolinjaa ja N hiljaisen ajan, yleisesti yön ja/tai illan lähtöjä. Molemmat sopivat 55:den tapauksessa, mutta:Tai h55/K, 24 lähtöä ilman K-tunnusta, ja 48 K-tunnuksella Miksei 55K = 55 ja 55 = 55N ? Sama juttu toistuu myös linjalla 231/K 8 lähtöä ilman K - tunnusta ja 37 lähtöä K- tunnuksella miksei suoraan 231 aja aina K-reittiä tai sitten 231 = 231V.. No kai ne päättäjät tietää
Itse itseäni lainaten: linja 61 ei tietenkään enää aja Helsingin puolelle vaan 62. Muistihäiriö...?Ja sitten on niitä linjoja, jotka sekä koukkaavat että päättyvät "vieraan" kunnan alueelle kuten Vantaan 56 ja 61. ...Loogista?