Tämä muuten kertoo raidekertoimesta jotain ainakin näin yksittäistapauksessa. Olet siis valmis tekemään ylimääräisen liikennevälineen (sikäli kun ymmärsin) ja tason vaihdon ja mahdollisesti pidentämään matka-aikaa mennäksesi metrolla. Vaihtaisitko ratikasta metroon, jos reitilläsi olisi suora ratikkayhteys? Entä jos ratikka olisi hyvää keskieurooppalaista pikaratikkatasoa ratageometrian ja kaluston puolesta (unohtaen nyt hetkeksi sen, että onko moinen mahdollista Helsingin keskustassa)? Raide-Jokerin lykkäämistä perustellaan sillä, että ei kannata, kun ei ole nopeampi kuin nykyinen bussi.
En tietenkään vaihtaisi jos välillä Rautatientori-Pakila, jossa asun, olisi tarjolla nopea eurooppalainen pikaraitiotie, allekirjoituksestakin voi päätellä että juuri tuollaisen "metron" olisin toivonut Helsinkiin rakennettavan mieluummin, mutta toisin kuin useat kirjoittajat, pidän Helsingin nykymetroakin erittäin hyvänä ja miellyttävänä liikennevälineenä ja toivon että mahdollisen Lentokenttämetron yhteydessä, myös Pakilaan saataisiin metroasema vaikka Tuusulanväylän ja Kehä ykkösen risteyksen kohdille, tietenkin myös esim. Pohjolanaukiolta jatkettava, Pakilantietä pitkin tasaisesti kulkeva eurooppalaistyylinen pikaraitiotie kelpaisi minulle.