Siis sinulla ei ole väittämällesi luotettavaa lähdettä. Jos kaikista metromatkoista 44 % on liikennetutkimuksen mukaan liitynnällisiä ja kahden erillisen lähteen numeroita yhdistelemällä saa tuloksen, että 25 % on liitynnällisiä, niin kumpikohan on lähempänä totuutta? Kyllä tämä asia käytiin läpi viittaamassasi ketjussa, mutta lienet lukenut sitä vahvasti valikoiden.
Nyt pitänee tarkentaa käsitteitä, että keskustellaan edes suunnilleen samasta teemasta. Miten määritellään liityntä? Onko jokainen matkaketju, jossa käytetään jossain vaiheessa jotain muuta kulkuneuvoa kuin metroa liitynnällinen? Onko liityntä sama asia kuin bussimatkan jossain kohdassa sisältävä matkaketju? Ja onko vaihdolla ja liitynnällä eroa? Pitääkö metron palvelua arvioida eri tavalla eri alueilla eli esikaupungeissa ja kantakaupungissa?
Liikennetutkimuksen mukaan 44 % kaikista metromatkan sisältävistä matkaketjuista sisältää myös bussimatkan. Mutta niistä suuri osa on lyhyttä metrolla kulkemista Kampin, Elieliaukion ja Rautatientorin busseihin tai busseista.
Samaisen liikennetutkimuksen mukaan itä- helsingistä ja kantakaupunkiin (9 -aluejaon alueiden 1 ja 5 väliset matkat) suuntautuvissa metronousun sisältävissä matkoissa on 39 % mukana bussi yhtenä kulkuneuvona ja 20 % ratikka, 1 % juna, 7 % henkilöauto, 42 % matkoista oli täysin vaihdottomia.
Kun tuossa ylempänä mainitussa ketjussa arvioitiin metroa ja siihen liittyvää bussilinjastoa esikaupungeissa, itäisen metroalueen bussinousujen määrä oli karkean arvion mukaan noin 26 % metronousujen määrästä. Tuosta on toki osa myös asiointimatkoja, jotka eivät liity metroon.
Tuon perusteella tehty arvio, että noin 25 % Kulosaaren sillan itäpuolella kulkevista metromatkoista on vaihdollisia suoranaisesti liityntälinjastojärjestelmän takia, vaikuttaa olevan minusta hyvinkin linjassa myös liikennetutkimuksen kanssa. Busseihin vaihdetaan yleisesti metrosta yleisesti Kampissa, Elielinaukiolla, Sörnäisissä ja Herttoniemessäkin, kun ei olla menossa kohteeseen, joka on metrolinjan varrella, joten bussimatkoja on paljon myös matkaketjun kantakaupungin päässä.
Tarkoista luvuista voidaan toki vääntää kättä, mutta joka tapauksessa suurin osa metromatkustajista ei käytä idässä bussia, vaan kävelee tai pyöräilee asemalle, se on ihan selvä.
Viimeksi muokattu: