Mielenkiintoisempaa olisi toki tietää liitynnän vaikutus käyttöön alueellaan, ja sitä varten tarvittaisiin jotenkin vertailukelpoisia kulkumuoto-osuuksia aseman nurkilta ja liityntäalueelta.
HSL:n liikennetutkimuksen päiväkirja-aineiston perusteella pitäisi saada käsitys siitä, miten metroon tullaan. Sillä jos jokainen on merkinnyt käyttämänsä kulkuvälineen oikeassa järjestyksessä, idästä alkaviin metronousun sisältäviin matkoihin on olemassa tieto, miten metroon tultiin. En tiedä, miten matkapäiväkirjat on koodattu tietokannaksi, mutta jos matkaketjut on tallennettu kuten on merkitty, niin sitten tämä tieto pitäisi olla.
Matkapäiväkirjalomakkeessa on myös osoite. Siten aineistosta saa jopa selville, miten pitkältä ollaan halukkaita kävelemään, pyöräilemään, käyttämään autoa tai liityntäbussia.
Sinänsä irrallaan siitä, miten asia on, voi pohtia sitä, mitä merkitsee se, onko liityntäbussilinjoilla paljon vai vähän käyttäjiä. Sanotaan nyt vaikka näin vähän provosoivasti:
Vain 42 % on pelkkiä metromatkoja, suurin osa on vaihdollisia matkoja, koska:
- metron kattavuus on huono
- liityntäliikenne toimii hyvin ja sitä halutaan käyttää
- liityntäjärjestelmä ei heikennä ratkaisevasti palvelutasoa ja käyttöhalukkuutta
- liityntälinjasto kattaa suuren väestömäärän
- liityntämatkasta huolimatta käytetään joukkoliikennettä eikä autoa
Vain 25 % on liityntäliikenteen metromatkoja, koska:
- metron käyttäjät asuvat kävelyetäisyydellä asemista
- liityntäliikenne on kehnoa ja mieluummin kävellään pitkiäkin matkoja
- liityntäliikennejärjestelmä heikentää ratkaisevasti joukkoliikenteen palvelutasoa
- liityntäliikenteen kattavuus on heikko
- liityntäliikennealueelta ei käytetä joukkoliikennettä vaan enimmäkseen autoa
Jos tässä nyt yksittäisotantoja pohditaan, niin itse asun 15–20 minuutin liityntävuorovälin päässä ja kävelymatka on 13–18 min riippuen asemasta. Lähemmällä asemalla on vain puolet vuoroista (8 min metrovuoroväli) ja kauempana olevalla kaikki vuorot. Ehkä puolet kotoa lähdöistä on liityntäbussilla, koska on tiedossa aikataulu. Toinen puoli autolla, koska jatkoyhteydet ovat kehnot. Esim. jos menen 58:lle, yleensä se lähtee 1–2 minuuttia ennen kuin oma bussini tulee Itikseen. Auton valitsen myös silloin, kun haluan ehtiä nopeasti takaisin. Sillä jos joudun odottamaan bussin lähtöä enemmän kuin noin 8 minuuttia (= 2 metron vuorovöliä), kävelen mieluummin, koska bussin odottaminen on tylsää enkä voita ajassa mitään.
Mitäpä siis minun kohdaltani tulee tilastoksi? Puolet matkoistani on autoliityntää, ehkä 30 % bussiliityntää ja 20 % kävelyliityntää. Siis 18 minuutin matkan päästä tulee pelkkiä metromatkoja 20 % vain siksi, että kävelen metrolta kotiin, en koskaan toisin päin.
Oman liityntälinjani bussien matkustajamääriä olen seurannut. Haarukka on 10–20 per vuoro, siis 30–80 hlö/tunti.
Antero