- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Re: Makuasiat ja faktat
t. Rainer
Helsingissä on se vika että Suomenlinnaa ja Empire-keskustaa lukuunottamatta mitään oikein vanhaa kaupunkia ei ole, joka olisi rakennettu pelkän hevosliikenteen aikakautena. Ja keskustassa liike-elämän tarpeet dominoivat muutenkin vähän liikaa. Mutta autottomia kortteleita voisi syntyä niin että jokin vanha yhtenäinen puutalo-alue kuten puu-Ruoholahti, puu-Vallila, puu-Käpylä, Kumpula, Toukola jne, julistautuu asukkaidensa aloitteesta autottomaksi. Se vaatii asennemuutosta, mutta olen ymmärtänyt että näihin paikkoihin on jo nyt valikoitunut aika vähän tai ei ollenkaan autoilevvia asukkaita, joten täyin mahdotonta ei liene. Toinen juttu on, että näissä kohteissa asuntojen hinnat ovat tavallisen tossuntallaajan ulottumattomissa.Antero Alku sanoi:Tässä on sekin vakava puoli, että tämä on yksi metsiin rakennettujen omakotialueiden syy. Erityisesti lapsiperheet haluavat pois autokaupungista turvallisuussyistä. Ainoa mahdollisuus on hankkia kaksi autoa ja muuttaa jonnekin "nurmijärvelle". Vanhemmat ajavat harvemmin omien lapsiensa päälle.
Asuisin mielelläni rauhallisessa ympäristössä, mutta nykyään sitä rauhaa ei ole palveluiden ulottuvilla. Ja lisäksi palvelutkin on tehty rauhattomiksi. Kehätien hypermarket on kaikkea muuta kuin rauhallinen.
Muistelen kaiholla muutamaa tuntia Bratislavan vanhassa kaupungissa pari vuotta sitten. Ihmisiä oli paljon, mutta ilmapiiri oli leppoisa ja rauhallinen, vaikka oltiin keskellä Helsingin kokoista kaupunkia. Prahassa oli viime kesänä vastaavanlaista kaupunkirakennetta, mutta se ei ollut autoilta suljettua, eikä siellä ollut ollenkaan samanlaista tunnelmaa.
t. Rainer