Re: Makuasiat ja faktat
Näistä seikoista ja vallitsevista suunnittelukäytännöistä ja poliittisisita mielipiteistä olen johtanut oman tämänhetkisen ajatteluni, jonka mukaan Länsimetron ja Marja-radan osalta ei suuresti kannata kinata, vaan keskittyä raitioliikenteen laajentamiseen kiistattomampiin suuntiin. En usko, että isojenkaan raidehankkeiden hinta niiden toteutuessa on käytännön päätöksenteossa jatkossa mistään pois ja pienehköt ratikkahankkeet ovat kustannuksiltaan sellaisia, etteivät ne edes näy asteikolla, joten niistä on hyvä aloittaa.
Mikäli metron muuntaminen 21 kilometrin osalta pikaratikaksi todella onnistuu suhteellisen edullisesti, onnistuu se aikanaan 33 tai vaikka 50 kilometrinkin osalta. Samalla saadaan tehokkain mahdollinen runkorata kauas meneville yhteyksille valmiina ja voidaan harkita vaikkapa duoratikoita näille yhteyksille perinteisen ratikkaverkon hoitaessa yhteydet johonkin joustavasti sekoittuvaan rajaan saakka lähempänä keskustaa. Metron mahdollinen automatisointi tosin synkentää näitä visioita, mutta ei sekään välttämättä ylitsepääsemätön ongelma ole.
Optimaalisen tilanteen ollessa vaikeasti saavutettava, kannattaa miettiä siedettäviä kompromisseja.
Toisaalta Ruoholahdesta Matinkylään on jo kymmenisen kilometriä. Keskustan suurimmista toiminnoista lukien metro on siis heti Matinkylästä jatkuessaan mielekäs ratkaisu. Samoin kaikille keskustasta muualle raskaan raideliikenteen varrelle jatkuville matkoille jo lähempää. Tietysti metroa tehdään ensin vain Matinkylään, mutta keskustasta astihan se on vedettävä, jos niitä 15-20 kilometrin matkoja joskus aiotaan palvella. Vastapainona voidaan sanoa, että ensin kannattaisi palvella mainitsemallasi ensisijaisella liikennemuodolla nuo lähempänä olevat matkat.Antero Alku sanoi:in ja MATKUSTUSnopeuteen päästään maanpinnallakin. Varsin yksinkertaisesti laskemallakin voi nähdä, että metron tapainen väline on mielekäs vasta, kun kuljettava matka on yli 15-20 km. Mutta duoraitiotieratkaisu hoitaa tämänkin asian paremmin.
Näistä seikoista ja vallitsevista suunnittelukäytännöistä ja poliittisisita mielipiteistä olen johtanut oman tämänhetkisen ajatteluni, jonka mukaan Länsimetron ja Marja-radan osalta ei suuresti kannata kinata, vaan keskittyä raitioliikenteen laajentamiseen kiistattomampiin suuntiin. En usko, että isojenkaan raidehankkeiden hinta niiden toteutuessa on käytännön päätöksenteossa jatkossa mistään pois ja pienehköt ratikkahankkeet ovat kustannuksiltaan sellaisia, etteivät ne edes näy asteikolla, joten niistä on hyvä aloittaa.
Mikäli metron muuntaminen 21 kilometrin osalta pikaratikaksi todella onnistuu suhteellisen edullisesti, onnistuu se aikanaan 33 tai vaikka 50 kilometrinkin osalta. Samalla saadaan tehokkain mahdollinen runkorata kauas meneville yhteyksille valmiina ja voidaan harkita vaikkapa duoratikoita näille yhteyksille perinteisen ratikkaverkon hoitaessa yhteydet johonkin joustavasti sekoittuvaan rajaan saakka lähempänä keskustaa. Metron mahdollinen automatisointi tosin synkentää näitä visioita, mutta ei sekään välttämättä ylitsepääsemätön ongelma ole.
Optimaalisen tilanteen ollessa vaikeasti saavutettava, kannattaa miettiä siedettäviä kompromisseja.