Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Re: Makuasiat ja faktat
Sivun 47 taulukossa on kustannusten yhteenveto, ja esittämäni luvut ovat radan vuosikuoletukset.
Sivun 36 luvut ovat yhdistetyn liikenteen liikennöintikustannusten erot verrattuna siihen, että Jokeri olisi itsenäinen matalalattiainen ratikka ilman yhteyttä metrorataan. (Huom: Raportissa on oletettu, että Jokerin raideleveys olisi silloin 1435 mm!) Taulukossa on vertailtu 27,3 km pitkää Jokeri-ratikkaa 35 km:n liikennöintipituuteen yhdistetyssä liikenteessä. Seuraavalla sivulla on alussa kerrottu, mikä on liikennöintikustannusten ero 27,3 km:n osuudella ilman metroradalla liikennöinnin kustannusosuutta. Sen mukaan yhdistetyn liikenteen liikennöinti maksaa matalalattiaisena 60.000 e enemmän ja korkealattiainen liikenne 180.000 e vuodessa vähemmän kuin itsenäisen matalattiaisen jokerin liikennöinti.
Liikennöintikuluista TKK:n konsultit ovat sitä mieltä, että matalattiakaluston huolto ja muut operointikulut ovat vahvasti korkeammat kuin korkealattiakalustolla. Tälle asialle ei ole annettu mitään selitystä. Konsulteilla lienee syynsä tähän, mutta itse en oikein usko tätä. Esimerkiksi Tvärbanasta on sanottu, ettei heidän A32-vaunuissaan edes ole oikein mitään huollettavaa. Toki silloin kun verrataan Variota ja Nr-sarjan vaunuja, uskon, että huoltokulut voivatkin olla 5-kertaiset. Mutta tätä ei pidä yleistää, sillä vastaavia eroja löytyy erilaisten korkealattiavaunujenkin kesken, jos lattian korkeus on ainoa yhteinen tekijä.
Antero
Samata raportista on kyse, eikä sitä ole kuin englanniksi. Radan kustannuksia on vertailtu taulukossa sivulla 47, ei 45. Taisit lukea viestini epätarkasti.R.Silfverberg sanoi:Mä löysin raportin tosin englanninkielisen, http://www.raideyva.fi/selvitys/Metro_lightrail_integration.pdf ja sen sivulla 45 ei ole näistä mainintaa, mutta sivulla 36 on käyttökustannusvertailu matala- ja korkealattiavaunujen välillä. Matalalattioissa ovat ylläpitokustannukset (maintenance costs) 300000€/v ja korkealattioisssa 60000€/v. Lisäksi "other operational costs" on matalilla 120000 ja korkeilla 60000. Puhummeko nyt samoista asioista?
Sivun 47 taulukossa on kustannusten yhteenveto, ja esittämäni luvut ovat radan vuosikuoletukset.
Sivun 36 luvut ovat yhdistetyn liikenteen liikennöintikustannusten erot verrattuna siihen, että Jokeri olisi itsenäinen matalalattiainen ratikka ilman yhteyttä metrorataan. (Huom: Raportissa on oletettu, että Jokerin raideleveys olisi silloin 1435 mm!) Taulukossa on vertailtu 27,3 km pitkää Jokeri-ratikkaa 35 km:n liikennöintipituuteen yhdistetyssä liikenteessä. Seuraavalla sivulla on alussa kerrottu, mikä on liikennöintikustannusten ero 27,3 km:n osuudella ilman metroradalla liikennöinnin kustannusosuutta. Sen mukaan yhdistetyn liikenteen liikennöinti maksaa matalalattiaisena 60.000 e enemmän ja korkealattiainen liikenne 180.000 e vuodessa vähemmän kuin itsenäisen matalattiaisen jokerin liikennöinti.
Liikennöintikuluista TKK:n konsultit ovat sitä mieltä, että matalattiakaluston huolto ja muut operointikulut ovat vahvasti korkeammat kuin korkealattiakalustolla. Tälle asialle ei ole annettu mitään selitystä. Konsulteilla lienee syynsä tähän, mutta itse en oikein usko tätä. Esimerkiksi Tvärbanasta on sanottu, ettei heidän A32-vaunuissaan edes ole oikein mitään huollettavaa. Toki silloin kun verrataan Variota ja Nr-sarjan vaunuja, uskon, että huoltokulut voivatkin olla 5-kertaiset. Mutta tätä ei pidä yleistää, sillä vastaavia eroja löytyy erilaisten korkealattiavaunujenkin kesken, jos lattian korkeus on ainoa yhteinen tekijä.
Antero