Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: raitiolinjat joskus
Toki asialla on merkitystä silloin, jos järjestelmä on rakennettu korostamaan eroja ratikan, metron ja junien välillä. Silloin täytyy matkustajan tietää, mitä hän hakee kun haluaa pysäkille/asemalle päästä. Pahimmillaan tilanne on silloin, kun jokaiseen pitää ostaa erikseen lippu. Mutta silloin joukkoliikenteen järjestelmä onkin rakennettu väärin.
Näiden kaavamaisten karttojen piirroksessa olevilla asemien välisillä etäisyyksillä ei muuten ole myöskään kovin suurta merkitystä, jos - jälleen - järjestelmä on tehty ja toimii oikein. Asemavälien matka-aika on yleensä sama, joten etäisyyden oikea mitta onkin asemavälien määrä.
Oman kokemuksenikin mukaan varsin hyvä nyrkkisääntö on, että pysäkki/asemaväli on yksi minuutti. Tämä pätee aika hyvin keskieurooppalaisissa kaupungeissa raitio- ja metroverkoissa. Hesassakin tämä pätee ratikkaverkossa, mutta metrolla asemaväli on 2 minuuttia, koska se on tilastollisestikin kaksinkertainen metreissä keskeisen Euroopan oikeisiin metroihin verrattuna. Tuo 2 minuuttia onkin tavanomainen S-Bahn-asemaväli, ja sehän se Hesan metro "oikeasti" onkin.
Antero
Minusta tällä asialla on käyttäjän kannalta kovin vähän merkitystä. Minulle tietenkin aina on, kun haluan tutustua juuri tiettyihin liikennemuotoihin. Mutta normaalille matkustajalle on tärkeintä päästä perille.Käyttäjiä hämää tässä oikeastaan vain se, että se ei kerro asiasta vihkiytymättömälle mikä linja on metroa, mikä rautatietä ja mikä ratikkaa. Viivojen paksuutta tai ulkoasua muokaamalla se tulisi selvemmin esille.
Toki asialla on merkitystä silloin, jos järjestelmä on rakennettu korostamaan eroja ratikan, metron ja junien välillä. Silloin täytyy matkustajan tietää, mitä hän hakee kun haluaa pysäkille/asemalle päästä. Pahimmillaan tilanne on silloin, kun jokaiseen pitää ostaa erikseen lippu. Mutta silloin joukkoliikenteen järjestelmä onkin rakennettu väärin.
Näiden kaavamaisten karttojen piirroksessa olevilla asemien välisillä etäisyyksillä ei muuten ole myöskään kovin suurta merkitystä, jos - jälleen - järjestelmä on tehty ja toimii oikein. Asemavälien matka-aika on yleensä sama, joten etäisyyden oikea mitta onkin asemavälien määrä.
Oman kokemuksenikin mukaan varsin hyvä nyrkkisääntö on, että pysäkki/asemaväli on yksi minuutti. Tämä pätee aika hyvin keskieurooppalaisissa kaupungeissa raitio- ja metroverkoissa. Hesassakin tämä pätee ratikkaverkossa, mutta metrolla asemaväli on 2 minuuttia, koska se on tilastollisestikin kaksinkertainen metreissä keskeisen Euroopan oikeisiin metroihin verrattuna. Tuo 2 minuuttia onkin tavanomainen S-Bahn-asemaväli, ja sehän se Hesan metro "oikeasti" onkin.
Antero