Kaivan vanhan ketjun pinnalle ja laitan näytille uusimman tekeleeni raakileena. Klikkaamalla pikkukuvaa pitäisi avautua suurempana PDF-muodossa (täysikokoista en toistaiseksi laita tukkimaan palvelimia):
Edelliseen versioon oli tarkoitus tehdä seuraavia parannuksia:
- Eri junien pysähtymiskäyttäytyminen
- Vyöhyke- ja kuntarajat selvemmin näkyviin
- Uskottavampi värimaailma ja yleisilme
Informaatiografiikkan vääntäminen on jatkuvaa tasapainottelua akselilla informatiivinen - helposti luettava. Jatkuvasti joutuu pohtimaan, mitä informaatiota pitäisi pelkistää tai jättää kokonaan pois luettavuuden nimissä. Pääkaupunkiseudun verkko on harvinaiseen haastava hajanaisuutensa ansioista.
Saa antaa myös palautetta ratkaisusta erottaa kaupunkiradat seudullisista linjoista värein. Antaako Helsingin päädyssä kartta vaikutelman, että kaikki seudulliset linjat lähtisivät hotellin alta ja kaupunkijunat Kaisaniemen puiston laidalta? Entä syntyykö vaikutelma, että Tikkurilassa pysähtyisivät kaikki junat, jolloin G-junan kanssa voisi syntyä haavereita (mihin ihmeeseen sitäkin linjaa tarvitaan?)?
Safkan kartta meni aikoinaan ohi, ja huomasin juuri, että sehän on rakenteeltaan aivan loistava. Pysähtymiskäyttäytyminen asemakohtaisesti käy ilmi ilman mitään epäselvyyksiä, vaikka värit määräytyvät ilmansuuntien, eivät keskinopeuksien mukaan. Tuollaisia näkisin hyvin mielelläni metro- ja juna-asemien infotauluissa. Mitähän siitä pitäisi jättää pois ajatellen taskukokoista versiota, jonka saisi esimerkiksi aikatauluvihkosiin tai turistioppaiden takakansiin?