Sen toivottavasti joku huomaa, jos laskelmissa on vedätetty tai ne ovat vain huolimattomuuden vuoksi pahasti pielessä.
Ja kun huomaa, so what?
Vaikka usein olemme eri mieltä, olen pitänyt sinua älykkäänä kirjoittajana. Joudun ainakin tämän asian kohdalla tarkistamaan kantaani, sillä tuo yllä oleva on niin idealistinen, hyväuskoinen ja suorastaan tyhmä kannanotto. Eikö lähivuosien tapahtumista opita mitään?
Annan pari esimerkkiä.
Kun länsimetro vietiin päätöksentekoon, virkamiesvalmistelua kritisoitiin voimakkaasti. Monet katsoivat, että hinta ei tule pitämään paikkaansa, aikataulu ei tule pitämään, asemien lyhentämisistä saadut säästöt eivät tule realisoitumaan, matka-ajat tulevat olemaan pidempiä ja Raide-YVA:n tutkitut vaihtoehdot olivat näennäisiä. Vaikka metro ei vieläkään ole valmis, tiedämme, että kaikki tämä kritiikki piti paikkansa, mutta silti poliittinen päätös tehtiin epärehellisen tai epäpätevän virkamiesvalmistelun pohjalta, kritiikkiä huomioimatta.
Automaatimetron suhteen taas suurin piirtein kaikki mahdollinen on pielessä ja siitäkin kerrottiin virkamiehille ja poliitikoille etukäteen. Vaan tässä ollaan.
Muistatko Kampusratikan? Se saatiin lopulta kuntalaisaloitteen kautta joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn. Virkamiesvalmistelussa tehtiin emme-mallinnus, mutta Emme ei tiennyt Kumpulan kampuksesta mitään, kun sinne ei ollut sellaista paikkaa ohjelmoitu. Niinpä Emme ei antanut linjalle juurikaan matkustajia, eikä Kampuksen pysäkkiä käyttänyt "kukaan". Samanaikaisesti yliopiston maantieteen laitos, joka sijaitsee siellä Kumpulan mäellä, teki oman arvionsa siitä, kuinka moni käyttäisi päivittäin tai lähes päivittäin ratikkayhteyttä Pasilan ja Kumpulan välillä. Tulos oli aivan toisenlainen kuin HKL-Suy:n. Tästä kaikesta huomautettiin lautakunnan jäsenille, jotka vähän ihmettelivät mutta luottivat virkamiehiinsä ja epärehelliseen tai epäpätevään virkamiesvalmisteluun ja päättivät jättää linjan toteuttamatta.
Munkkivuoren ratikkasuunnitelman kanssa kävi hiukan toisin, mutta vain hiukan. Sen H/K:ksi oli tulossa 0,7 ja johtopäätökset oli kirjoitettu raporttiin sen mukaisesti. Löysin kuitenkin raportista niin alkeellisia virheitä, että oikein hämmästyin. Jostain syystä HSL:n edustaja oli haluton korjaamaan niitä, vaikka myönsi itsekin ne oudoiksi. Soitin HKL:ään ko. asiasta vastaavalle henkilölle, joka tuon parin minuutin puhelun ja selostukseni perusteella oli samaa mieltä – tiedot eivät mitenkään voi pitää paikkaansa. En tiedä, mitä kulisseissa sitten tapahtui, mutta virhe korjatiin ja H/K nousi 1,1:een. Siis yli tuon maagisen ykkösen, jonka ylitse on hinattu näitä länsimetroja, että on saatu ne päätöksentekoon. No, Munkkivuoren ratikan kohdalla tuo maaginen ykkönen ei merkinnytkään mitään, johtopäätökset olivat H/K-muutoksista huolimatta täsmälleen samat. Sen jälkeen H/K on noussut tasaisesti bussijärjestelmän kallistuessa ja tänä vuonna päästään jo kakkosen kieppeille. Mutta ei ratikka silti etene mihinkään.
Virkamies valehtelee. Kansa huomaa sen. Mutta luottamusmies luottaa virkamieheensä.
Virkamies voi siis Helsingissä viedä päätettäväksi mitä tahansa, ja se menee läpi. Riippumatta siitä, onko valmistelu tehty pätevästi ja rehellisesti vai ei. Riippumatta siitä, huomauttaako joku ulkopuolinen taho valmistelun virheistä. Jos virkamies veisi päätöksentekoon ratikkahankkeen, niin kyllä sekin menisi läpi. Miksi ei vie? Miksi virkamies itse keksii, että hanketta ei viedä käsittelyyn lainkaan, koska se ei ehkä kuitenkaan menisi läpi? Niinkö on tarkoitettu?
Siispä esitän sinulle muutaman kysymyksen:
Kun länsimetron ja automaattimetron hankesuunnitelmat hyväksyttiin, oliko ko. hankkeiden valmistelu sinun mielestäsi tapahtunut riittävän pätevästi, monipuolisesti ja asiantuntevasti?
Kun joukkoliikennelautakunta jätti Kampusratikan toteuttamatta, perustuiko päätös parhaaseen mahdolliseen, tai riittävän luotettavaan, tietoon linjan matkustajamääristä?
Entä tällä hetkellä; ollaanko Kivenlahden metroa viemässä päätettäväksi siten, että on luotettavasti selvitetty sen hinta, aikataulu, vaihtoehdot, tarpeellisuus ja matkustajamäärät?