Otsolta mielenkiintoinen esitys. Yksi asia linjasto- ja ratasuunnitteluun liittyen on se että mitä jos ne isot risteykset vaan yrittäisi kiertää?
Otetaan esimerkki keskustasta, 7A välillä Snelmmanninkadun pysäkki (Liisankatu) ja Ylioppilastalo (Aleksanterinkatu). Välillä on neljä pysäkkiä, jalankulkijoita on paljon ja samoin muita ratikoita. Mutta ei juurikaan liikennevaloja tai vilkkaiden teiden ylityksiä. Pituus 1,25km, aikataulun mukainen ajoaika 5 min, eli keskinopeus pysähdykset ja olosuhteet huomioonottaen ihan hyvä 15km/h.
Vertailun vuoksi ratikka 9 välillä Kallion virastalo ja Kaivokatu. Suurinpiirtein sama 1,25km, kolme pysäkkiä ja paljon valoja. Aikataulun mukainen ajoaika 9 min, keskinopeus reilu 8km/h.
On esimerkiksi täysin mahdollista että nopeampi reitti Kaivokadun pysäkille Laajasalosta tulevalle ratikalle on Snellmanninkatu - Aleksi - Mikonkatu - Kaivokatu kuin suora Liisankatu - Kaivokatu.
Otetaan esimerkki keskustasta, 7A välillä Snelmmanninkadun pysäkki (Liisankatu) ja Ylioppilastalo (Aleksanterinkatu). Välillä on neljä pysäkkiä, jalankulkijoita on paljon ja samoin muita ratikoita. Mutta ei juurikaan liikennevaloja tai vilkkaiden teiden ylityksiä. Pituus 1,25km, aikataulun mukainen ajoaika 5 min, eli keskinopeus pysähdykset ja olosuhteet huomioonottaen ihan hyvä 15km/h.
Vertailun vuoksi ratikka 9 välillä Kallion virastalo ja Kaivokatu. Suurinpiirtein sama 1,25km, kolme pysäkkiä ja paljon valoja. Aikataulun mukainen ajoaika 9 min, keskinopeus reilu 8km/h.
On esimerkiksi täysin mahdollista että nopeampi reitti Kaivokadun pysäkille Laajasalosta tulevalle ratikalle on Snellmanninkatu - Aleksi - Mikonkatu - Kaivokatu kuin suora Liisankatu - Kaivokatu.