a__m sanoi:
Mannerheimintie ei ole "läpikulkuväylä", vaan "sisääntuloväylä".Väylä ei ole juurikaan erityisen leveä, Tuusulantielle johtava Mäkelänkatu sekä Lahdenväylälle johtava Kustaa Vaasan tie ovat leveämpiä, Kustaa Vaasan tiellä ei ole bussikaistaa. Helsingin sisääntuloväylät eivät ole "hyvin leveitä", vaan normaaleja sisääntuloväylä.
Helsingin pääkatujen tilavaraukset ovat varsin leveitä eurooppalaisittain verraten. Lienee makuasia, puhutaanko "sisääntuloväylistä" vai "asuntoalueiden läpikulkuväylistä". Joka tapauksessa, tarkoitin katuja, jotka palvelevat ensisijaisesti pitkämatkaisempaa kuin keskustan eri alueiden sisäistä liikennettä.
a__m sanoi:
Millä tavoin "muualla" panostetaan paremmin joukkoliikenteeseen kuin Helsingissä? Mitä yleensäkään tarkoittaa mielestäsi joukkoliikenteeseen panostaminen? Mihin perustat viimeisen lauseen väittämäsi?
Euroopassa on monia kaupunkeja, joissa joukkoliikenteeseen keskeisenä kulkumuotona panostetaan enemmän kuin Helsingissä ja ennen kaikkea joukkoliikenteen käyttö ja sen osuus liikenteestä kasvaa. Parhaita esimerkkejä eri tutkimusten mukaan ovat mm. Freiburg, Zürich, Basel, Köln, Strasbourg ja Karlsruhe.
Helsinkiäkään ei toki voida pitää joukkoliikenteen "kärpässarjalaisena" ja Helsingissä on perinteisesti varsin korkea joukkoliikenteen käyttömäärä jonka vuoksi joukkoliikenteen käyttö on verraten kohtuullisen korkealla tasolla. Mutta Helsingissä on vastaava asenneongelma kuin Tukholmassakin: oletetaan että kaikki voitava on tehty ja muualta ei voida ottaa oppia. Lisäksi Helsingin seudulla joukkoliikenne taantuu, toisin kuin monissa muissa Euroopan kaupungeissa.
Omasta mielestäni keskeisiä panostuksia joukkoliikenteeseen:
- Koko kaupunkiseudun / maakunnan kattava yhteistariffi
- Raideliikenteen käyttäminen perusliikennemuotona asuntoalueiden sisälle asti
- Joukkoliikenteeseen tukeutuva kaavoitus (asunnot sijoitetaan 300-600 m kävelyetäisyydelle asemista)
- Kunnolla toimivat joukkoliikenteen etuisuusjärjestelmät, joissa runkolinjojen vaunut eivät pysähdy kuin pysäkeillä.
- Pyritään tarjoamaan mahdollisimman suoria yhteyksiä, joissa on mahdollisimman vähän pakollisia vaihtoja.
- Joukkoliikenteen liikennöintitukitasolla ei juuri ole merkitystä: parhaissa kaupungeissa liikennöintitulos välillä +20% - -40%
Pääkaupunkiseudulla keskeisiä ongelmia:
- Yhteistariffi ei kata koko kaupunkiseutua, ja ydinalueella HKL ja YTV ovat liikenteen tilaajaorganisaatioina päällekkäisiä.
- Raideliikenne kattaa Helsingin kantakaupungin ulkopuolella vain pienen osan kaupunkirakenteesta.
- Kaavoituksessa puhutaan kovasti joukkoliikenteestä, mutta se ei silti vähennä autopohjaisten liikekeskusten tai pysäköintipaikkojen kaavoitusta. "Raideliikenteeseen tukeutuvia" alueita rakennetaan kauemmas kuin kokemusperäisen 600 m maksimietäisyyden päähän asemista (esimerkiksi iso osa Vuosaarta, Kivikko, suuri osa Herttoniemenrantaa).
- Etuusjärjestelmä ei toimi raitioliikenteessä hyvin.
- Vaihdot ovat pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän peruskivi.
Viimeisen lauseen väittämän perustan omiin tutustumismatkoihini eri Euroopan kaupunkeihin. Joissakin kaupungeissa on mittavammat kaupunkimoottoritiet kuin Helsingissä, useissa selvästi niukemmat.
a__m sanoi:
Tämä väitteesi on tuulesta temmattu. Suomen valitusjärjestelmissä ei ole mitään poikkeuksellista Euroopassa.
a__m sanoi:
En usko, että liikennehankkeiden hintojen erot eri maiden välillä ovat kovinkaan suuria. Luettele myös suomalaisia hankkeita, joissa niiden hyödyt eivät vastaa kustannuksia, eikä niissä ole edetty "valituskelpoiseen päätöksentekoon"?
Tietysti muuallakin tehdään hyvin kalliita liikennehankkeita, ja myös hankkeita, joiden hyödyt ovat kyseenalaisia. Lisäksi Suomessa rakentamisen yksikkökustannukset eivät ole korkeita jonka vuoksi täällä vastaava hanke on esim. Saksaa tai Ranskaa halvempi.
Länsimetro tai Marja-rata ovat hankkeita, joista ei tietääkseni ole tehty sellaisia päätöksiä, joista valittamalla hankkeita olisi voitu viivästyttää. Samoin keskustatunnelista ei ymmärtääkseni ole tehty mitään lopullisia päätöksiä; siitä toki taitaa olla valitettu Töölönlahden kaavojen yhteydessä.
Vuosaaren sataman kustannukset eivät varmastikaan vastaa hyötyjä. Satamallehan oli edullisempi ja merenkulullisesti parempi vaihtoehto, joka ei kelvannut Helsingille. Tämä on toki hanke, josta on jo väitelty pitkällekin.
a__m sanoi:
Millä tavoin voisit nykyisissä pääkaupunkiseudun liikennejärjestelyissä luoda pelkästään joukkoliikenteelle, tässä tapauksessa bussiliikenteelle, varattuja kaistoja, liikenneolosuhteiden huonontumatta vielä entisestään?
Kysymyshän oli siitä, tuleeko linja-autokaistat antaa yksityisautoille ruuhkan ulkopuolella. Asiahan on aivan yksinkertainen. Liikenneongelmat ovat ruuhka-aikaan, jolloin tiekapasiteetti on käytössä. Se, että linja-autokaistat olisivat varattu joukkoliikenteelle myös iltaisin, ei mitenkään haittaisi yksityisautoilun toimivaa etenemistä. Hiljaisena aikanahan katukapasiteetti riittää.
a__m sanoi:
Joukkoliikenteen etuudet eivät kävele millään tavoin käsi kädessä "turhan maanpäällisen autoilun" kanssa. Lippujen hinnat, kaluston taso sekä joukkoliikenteen järjestelyt sen sijaan vaikuttavat. Helsingissä raitioliikenteellä on HELMI-etuudet, lisäksi linjoilla 14 ja 16, linjoille 65A ja 66A ne ovat tulossa. Etuuksista huolimatta liikennemäärät ovat vain kasvaneet. Turhaa maanpäällistä autoilua Helsingissä voitaisiin rajoittaa ainoastaan tietulleilla. Tämä on kansainvälisesti tehokkaimmaksi todettu keino.
Niissä kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen käyttö on korkeinta (esim. Basel, Zürich, Freiburg) ei ole käytössä tietulleja. Autoilua keskustassa on toki rajoitettu, ja Zürichia lukuunottamatta kaupungit ovat selvästi Helsinkiä pienempiä.
Future of Urban Transit - tutkimuksessa ei havaittu mitään suoraa syy-yhteyttä lipun hinnan ja käytön välillä. Sen sijaan kuukausilipun käyttäjien määrällä oli suora yhteys korkeaan käyttöön.
Ainoa tehokas keino vähentää autoilua suuremmalla kaupunkiseudulla on tarjota kunnon etuisuuksilla varustettu joukkoliikenneyhteys asuntoalueelta keskuksiin, työpaikkojen ja palveluiden luo.
Joukkoliikenteen etuudet ovat suoraan suhteessa autoilun määrään; jos autoilulle järjestetääne etuuksia (lakisääteiset pysäköintipaikat, moottoritiet, tilaa ei varata joukkoliikenteelle) sen määrä kasvaa.
Tietullit eivät toimi autoilun vähentämiseksi, jos autoilulle ei ole vaihtoehtoa eli toimivaa joukkoliikenteen perusverkkoa jolla on kunnon etuisuudet. Autoilun kasvun taustalla Helsingin seudulla on se, että suurin osa toimintojen kasvusta sijoittuu alueille, joilla on vain auttavan tasoinen joukkoliikenne.
Yksistään HELMI - laitteistot eivät tarkoita etuuksia. Jos vaunu pysähtyy liki jokaisissa liikennevaloissa (kuten Helsingin raitiovaunut usein tekevät) etuisuudet eivät ole toimivat.
a__m sanoi:
Lisäksi voisit antaa viiltävän kommenttisi siitä, millä tavalla voisimme parantaa Helsingin raitioliikenteen liikennejärjestelyitä siten, ettei vaunun tarvitsisi pysähtyä kuin pysäkillä, ja kuinka se sopisi kaupungin talouden nykyisiin raameihin.
Vastaus on helppo:
Toimenpiteet on esitelty raportissa:
Hyvärinen, Heidi & Myllymäki, Timo & Tuominen, Jaakko: Raitiovaunuliikenteen nopeuttamistoimenpiteet. HKL suunnitteluosaston julkaisuja S:9/97, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston julkaisuja 1997:19.
Päätoimenpiteet ovat:
- Kuljettajien lipunmyynnin poistaminen
- Tiettyjen suojatieliikennevalojen poistaminen ja korvaaminen joko porrastuksella tai vilkulla
- Joukkoliikenne-etuisuuksien painoarvon lisääminen
Selvityksen mukaan raitioliikennettä voidaan nopeuttaa vuoden 1997 (ja nykyisestä) tasosta noin 20-25%.
Tämä säästää liikennöintikuluja vastaavasti. Hanke voidaan rahoittaa sen tuottamilla liikennöintikulusäästöillä.
Ongelma vain on, että huolimatta HELMI-laiteinvestoinneista joukkoliikenne-etuisuuksien painoarvoon ei olla panostettu vastaavasti ja osaa toimenpiteistä ei ole haluttu tehdä eri syistä.