- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Rattoista laskentaa!
Kiitos Yhtali-infoista Antero. Meinasin jo tänään alkaa taas leikkiä excelillä, mutta hiihtosää vei voiton niin jäi toiseen päivään.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Rattoista laskentaa!
Olen aivan samaa mieltä VTT:n kanssa. Myös siitä, minkä VTT on kohteliaasti kirjoittanut sanomatta suoraan, mikä saattaa olla koko YHTALIn kuoletusaikaohjeiden tarkoituskin. Sillä erilaisten kuoletuksen laskentatapojen merkitys on opetettu kaikille asioita opiskelleille jo vuosia, joten ei kenellekään ole yllätys, että lasketaan tavalla joka suosii tierakentamista ja syrjii pitkävaikutteisempia investointeja, kuten rautateitä ja vesiliikennettä.Ja rautaisannoksen siitä mikä kaikki ohjeissa on pielessä löytää VTT:n selvityksestä "Seinäjoki-Oulu Yhteiskuntataloudellinen vaikutusarvio". http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2009/VTT_R_03550_09.pdf
Ajan arvo YHTALIssa tarkoittaa, että aika menetetään eikä sitä voi käyttää hyödyksi. Kun junassa tekee töitä, koko periaate käy mielettömäksi, sillä junan käyttöhän ”säästää” kaiken matka-ajan hyödyksi.Yksi asia mitä voi myös reflektoida: Junassa vietetty työtunti maksaa useissa laskentamallaisessa vähemmän kuin autossa vietetty, en ole ihan varma YHTALIsta, koska junassa voi tehdä töitä. Tästä vaan seuraa helposti että on kannattavampaa lyhentää autoilijoiden matka-aikaa...
Olen kuullut sellaisenkin version että se on tarkoituksella rakennettu niin että se sorsii isoja investointeja. Logiikka on että perusväylästö on jo rakennettu, joten uusiin isoihin väylähankkeisiin pitääkin suhtautua kriittisesti. Ja toisaalta tämä tasapainoittaa sitä vikaa että autoilijoille voidaan laskea aika holtittomia matka-aikasäästöjä. Jos YHTALIa käytettäisiin vain autohankkeisiin niin tämä vielä jotenkin kävisi, mutta kun ei.Olen aivan samaa mieltä VTT:n kanssa. Myös siitä, minkä VTT on kohteliaasti kirjoittanut sanomatta suoraan, mikä saattaa olla koko YHTALIn kuoletusaikaohjeiden tarkoituskin. Sillä erilaisten kuoletuksen laskentatapojen merkitys on opetettu kaikille asioita opiskelleille jo vuosia, joten ei kenellekään ole yllätys, että lasketaan tavalla joka suosii tierakentamista ja syrjii pitkävaikutteisempia investointeja, kuten rautateitä ja vesiliikennettä.
Ollaan tästä aiemminkin keskusteltu ja vasta nyt ymmärsin mitä ajat takaa. Joo, hyvä.Itse olisin valmis siirtymään pelkän koron käyttöön, kun mennään oikeasti pitkävaikutteisten investointien laskentaan. Koska 40–50 vuoden kuoletusajoissa annuiteetti on käytännössä sama kuin korko, eli kuoletusajan pidennys ei siitä enää annuiteettia muuta. Ja samalla ryhdytään laskemaan realistisesti ylläpitokustannuksia, jotka ovat oikea ja reaalinen väylän kustannus.
Siis nyt puhutaan Oopperan pysäkistä. Tällaista jonoontumista voitaisiin estää tahdistamalla, kehittämällä valoetuisuuksia, tai kuten itsekkin totesit:On tärkeää kertoa että Helsinginkadulta vasemmalle Mannerheimintielle muodostuu pääväylä, joille palaa pitkä vihreä. Näin ollen usein pääsee muodostumaan tilanne jossa 3 on odottaa vuoroaan oikealle, ja edelleen niiden takana suoraan meneviä esim 4, 7 tai 10.
Mutta ongelmaan etsitään ratkaisua: vaunu 3 Nordenskiöldinkatua alas suoraan Topeliuksenkadulle.
En ihan näin henkilökohtaisesti tunne Helsinkiläisiä, joten missäs ihmeessä nyt mennään? Fredrikinkadulla, vai Arkadiankadulla kun bussi seisoo kerran vaunun tiellä.Meillä on nyt iso ja tilava Vauriotram ja tässä juuri se seisoi Korpisen Pekan kaupan kulmalla bussin(esim 39 tai 45) perässä, vaunu pakattiin kerran, on ihan oikein että bussin perässä odottaessaan pääsee vaunuun sisään, mutta vilkkaalla paikalla on tulijoiden jono.
Ilmeisesti jos bussi seisoo puoli päivää ratikan edellä. Monen bussilinjan ja edes yhden ratikkalinjan päällekkäisyys aiheuttaa ongelmia. Tästä syystä jos halutaan väkisin rakentaa yhteinen ratikka ja bussiosuus, niin mieluiten siten, että kyseisellä välillä ei paljon busseja liiku enempää kuin yksi linja.Ja tässäkin tapauksessa ovet avattiin useamman kerran. Oikeastaan ongelmaa ei ole Helsingissä ratkaistu, linjana näyttää olevan se että jollain konstilla vaunuun pyrkivää odotetaan.
Sivutuotteena varmasti kyllä. Salaliitosta tuskin on kyse...Ei sitä voi tyrmätä, siinähän palvellaan ratikkaan kiirehtiviä.
Aivan varmasti nopeuttaakin ja ihan sinänsä kannatettava ajatus, mutta itse olen huolissani pummilla matkustamisen kasvusta. Pienemmillä bussilinjoilla ei etuovesta kulkeminen vie hirveästi aikaa ja vaikka raskailla bussilinjoilla se olisikin perusteltua, niin siitä tulisi sekavaa tavalliselle käyttäjälle, kun osassa busseja saisi kulkea kaikista ovista sisään ja osassa taas ei.Kyllä tämä kuljettarahastuksen poisto osaltaan nopeuttaa, mutta saa nähdä pidetäänkö annetusta lupauksesta kiinni.
Mitäs luulette ajoajaksi Kaivokadulta Kampin Keskukseen ?
It's not about booting faster, it's about booting in 5 seconds.
Vastahaaste: Millainen välipisteaikataulu pitää olla seitsemän minuutin matka-aikaan Kaivokadulta Jätkäsaareen?
Jatkokysymys: Miten aikataulu saadaan toteutumaan?
Vastahaaste: Millainen välipisteaikataulu pitää olla seitsemän minuutin matka-aikaan Kaivokadulta Jätkäsaareen?
Jatkokysymys: Miten aikataulu saadaan toteutumaan?
Seitsemän minuutin aikataulu Kaivokadulta Jätkäsaareen saadaan suunniltellulla pysäkkivälillä toteutumaan kun poistetaan kaikki samansuuntainen tai risteävä raitiotie-, bussi- ja henkilöautoliikenne ratikan reitiltä. Tai vaihtoehtoisesti rakennetaan ratikka tunneliin.
No tuolla tavallahan päästäisiin kevyesti neljään minuuttiin äkkiä arvioiden... Niin että eiköhän se seitsemän minuuttia saataisi vähemmälläkin.