- Liittynyt
- 14 Toukokuu 2010
- Viestit
- 198
Lisää liikennevaloasiaa.
Katselin äsken Mannerheimintiellä Hesperian puiston pysäkkiä pohjoisesta lähestynyttä vaunua. Vaunun lähestyessä pysäkkiä edeltävää suojatietä oli raitiovaunulle valoissa seis-opaste. Vaunun lähestymisnopeudesta päätellen kuljettaja kuitenkin tiesi ja luotti, että vaunu tulee saamaan nuolen lähempänä suojatietä, kuten sitten kävikin. En huomannut katsoa, mitä valot jalankulkijoille tuossa vaiheessa näyttivät, mutta oletettavasti tietenkin jo punaista. Ja tarkennukseksi: nopeus näytti sellaiselta, että vaunun olisi kyllä vielä voinut pysäyttääkin, eli en väitä, että tässä olisi ajettu mitenkään vastuuttomasti vaan pikemminkin ammattitaitoisen sujuvasti.
Tästä tapauksesta tulikin mieleeni seuraava kysymys, johon olisi kiinnostavaa kuulla lisätietoa aiheeseen perehtyneiltä.
Tampereella ja Jokerilla on käytössä "pallo-opasteet", jonkinlaiset esiopasteet, jotka ilmoittavat kuljettajalle, että nuoli on juuri tulossa. Erilaisia esiopastimia käytetään useissa raitiotiekaupungeissa´maailmalla. Mikäköhän mahtaa olla syy sille, että tällaisia opastimia ei nähtävästi ole tulossa Laajasaloon eikä kantakaupungin niille osuuksille, joita nyt peruskorjataan tulevien pikaraitiolinjojen käyttöön? Onko tällaisten opastimien tarjoama hyöty kuitenkin niin pieni, ettei niistä ole todellista iloa siten toteutettuina, kuin nyt esimerkiksi linjalla 15 on? Vai voiko reitin tunteva kuljettaja päätellä vastaavan informaation muualta, kuten esimerkiksi risteävän suunnan ajoneuvojen ja jalankulkijoiden valoista?
Katselin äsken Mannerheimintiellä Hesperian puiston pysäkkiä pohjoisesta lähestynyttä vaunua. Vaunun lähestyessä pysäkkiä edeltävää suojatietä oli raitiovaunulle valoissa seis-opaste. Vaunun lähestymisnopeudesta päätellen kuljettaja kuitenkin tiesi ja luotti, että vaunu tulee saamaan nuolen lähempänä suojatietä, kuten sitten kävikin. En huomannut katsoa, mitä valot jalankulkijoille tuossa vaiheessa näyttivät, mutta oletettavasti tietenkin jo punaista. Ja tarkennukseksi: nopeus näytti sellaiselta, että vaunun olisi kyllä vielä voinut pysäyttääkin, eli en väitä, että tässä olisi ajettu mitenkään vastuuttomasti vaan pikemminkin ammattitaitoisen sujuvasti.
Tästä tapauksesta tulikin mieleeni seuraava kysymys, johon olisi kiinnostavaa kuulla lisätietoa aiheeseen perehtyneiltä.
Tampereella ja Jokerilla on käytössä "pallo-opasteet", jonkinlaiset esiopasteet, jotka ilmoittavat kuljettajalle, että nuoli on juuri tulossa. Erilaisia esiopastimia käytetään useissa raitiotiekaupungeissa´maailmalla. Mikäköhän mahtaa olla syy sille, että tällaisia opastimia ei nähtävästi ole tulossa Laajasaloon eikä kantakaupungin niille osuuksille, joita nyt peruskorjataan tulevien pikaraitiolinjojen käyttöön? Onko tällaisten opastimien tarjoama hyöty kuitenkin niin pieni, ettei niistä ole todellista iloa siten toteutettuina, kuin nyt esimerkiksi linjalla 15 on? Vai voiko reitin tunteva kuljettaja päätellä vastaavan informaation muualta, kuten esimerkiksi risteävän suunnan ajoneuvojen ja jalankulkijoiden valoista?