Ilman kristallipalloakin voi sanoa, että vaunujen pituudesta riippumatta ahdasta tulee leveyssuunnassa. On päätetty tilata kapeat vaunut, joilla voi ajaa nykyisellä raitioverkolla. Silti ei ole varmaa tullaanko niillä ajamaan siellä kymmeniin vuosiin tai edes koskaan. Ei ole edes varmaa, tuleeko raideyhteyttä nykyiselle raitioverkolle.
Kyllähän jokerivaunuja ajetaan nykyisellä rataverkolla - ensimmäinen tulee koeajoihin samalla lailla yli vuoden muita ennen, niin kuin Articitkin.
"Pikaraitio 1" -kaluston 2.3 metrisyyden ja 15 m kaarresäteen (+ kaltevuuksien yms) puolesta muistaakseni vahvimmat syyt olivat ensinnäkin käyttää samaa kalustoa Laajasalossa ja myöskin käyttää Koskelaa määräaikaishuoltoihin, vaikka sekä jokeri-rata ja Koskelan varikon peruskorjaus tehdään 2.65 m leveitä 25 m kaarresäteen vaunuja silmällä pitäen. Tilanne elää koko ajan, tietoni on alkuvuodelta, esim. Jokerin varikot ovat siitä voineet taas elää; jossain vaiheessa piti tulla metrovarikon kylkeen päävarikko kaikilla herkuilla, mutta sen rinnalla on sitkeästi elänyt suurten huoltojen teko Koskelassa. Espoon säilytyshalli on ollut kvanttitilassa tuleeko sitä, mutta jos tulee, on se laajennettavissa myöhemmin oikeaksi varikoksi. Päävarikon mahdollisuus linjan keskivaiheilla (Pirkkolassa (?) ) lienee hylätty. Yhdysraiteen kohtalo on vielä ratkeamatta, mutta jos tulee, tulee varmaan Oulunkyläntielle.
Jos tulee 2.65 -leveitä vaunuja myöhemmin, niin ovat nykyhetken tiedoilla alaosastaan 2.3 m, koska HKL on moneen kertaan ilmaissut haluttomuutensa varustaa osaa tai kaikkia 2.3 m leveitä 1-suuntavaunujaan leveän pysäkin lisäastinlaudoilla, jotka ne tarvitsisivat jokeri-pysäkeillä ja vastaavasti jokeri-vaunuilla ei keskustaverkossa olisi asiaa Mannerheimintien ja Hämeentien ulkopuolelle. Heille heidän varttuneen ja vakiintuneen raitioverkkonsa kanssa tämä järjestelmän yhtenäisyys, että kaikella kalustolla voi operoida kaikilla radoilla, on paljon tärkeämpää verrattuna kaupunkeihin, jotka ovat vuosia laajentaneet raitioverkkoaan aggressiivisesti ja joutuneet selviämään epäyhteensopivien osajärjestelmien kanssa.
Vaikka terve pessimismi onkin JLF:llä paikallaan, uskon kyllä, että 2.3 m leveä 1-suuntakalusto ja jokeri tulevat ennen pitkää tarvitsemaan samoja ratoja, ellei sitten kaikkea jokeritasolle yltävää ratikkaliikennettä ohjata maan alle (Töölön metron hybridi-vaihtoehto) tai keskustaverkoa karsita niin, että täyskokoinen jokerivaunu sopii kaikkialle. Jos yhteiset osuudet olisivat lyhyitä, kaksoiskiskotukseenkin voitaisiin päätyä, jos tällöin jokerilla operoisi 2.65 -alaosastaan leveitä vaunuja. Jos eletään terveellisesti, niin ehditään ehkä juuri rullata sähkömopollaimme koeajolle, ennen kuin kuolo korjaa :lol:
Leveyteen en ota sen enempää kantaa: 25 cm, tai 5 cm per pylly ja 5 cm käytävälle. Onhan se valtava mukavuustekijä vaikka varioihin verrattuna, joissa on keskimäärin 7,5 cm vähemmän, olettaen että kaikki muu, seinän paksuudet, moduuleista ja podestereista johtuva penkkien asettelun ja avoimen seisomatilan määrä jätetään huomiotta. Kaksisuuntaisuudella saadaan joka tapauksessa heti tupla-seisomatila verrattuna nykyisiin matalalattiavaunuihin, kun on ovet molemmilla puolilla. En kiellä, etteikö pieni lisäkäytävätilan lisäys koko vaunun matkalta toisi hyppysellistä kalliita neliömetrejä, joihin voisi sijoittaa lisää seisojia ainakin paperilla.