Vs: Varikkojen laajentaminen
Pitäisin linjakkaampana säästää Pohjolankadun rata, mutta rakentaa lisäksi Koskelantien rata, tässä vaiheessa Koskelan varikolle asti ja myöhemmin (joskus 2020-25) Viikkiin saakka. Pohjolankadun rata taas kannattaisi jatkaa kadun päähän ja edellen Oulunkyläntietä Jokerille, ja verkoston kattavuuden kannalta tarpeelliseksi tulisi rakentaa myös Käpyläntielle rata, jolloin varikkoyhteys olisi Jokerilta lännestä päin reittiä Oulunkyläntie–Käpyläntie–Koskelantie.
Pohjolankatua en missään nimessä vetäisi ainakaan rullalle, sillä se on yksi Helsingin pittoreskeimmista katunäkymistä ja ilman ratikkaa jotenkin ontto.
Onhan Pohjolankatu ratikkakatuna yksi kauneimmistamme, mutta jos nyt oikeasti miettii, niin ei sillä ihan ole tarvetta raitiolinjalle kuitenkaan. Silti tuo Koskelan ratikka säästää kustannuksia kalliista bussiliikenteestä niin paljon, että Koskelan ratikan rinnalla voidaan ajaa – esimerkiksi lobbauksen tuloksena – Kauppatorilta Käpylään 20 min välein (ma-pe klo 6-19) ja edelleen H/K on yli 2.
En pidä Koskelan suunnan ratikkaa kaikkein ajankohtaisimpana hankkeena, mutta varikko ja Jokeri muuttavat tilannetta olennaisesti. Minusta lopputilanne on sellainen, jossa nykyinen Mäkelänkadun bussiliikenne on korvattu pisaralla sekä yhdellä 5 min välein kulkevalla raitiolinjalla Kaivokadulta Sörkan kautta Mäkelänkadulle, ja
- haara A kulkee Mäkelänkatua Käpylänaukiolle sekä sieltä tarkoituksenmukaisinta reittiä Käpylän asemalle ja edelleen Mäkitorpantietä Ogelin asemalle (tarkoituksenmukainen = joko Pohjolankatu tai Tuuskin reunaa/Osmontietä)
- haara B kulkee Koskelantietä ja bussin 55 päättärille
- haara C kulkee Koskelantietä, Käpyläntietä ja Oulunkyläntietä Ogelin asemalle
- haaroista A ja C tavoittavat Jokerin, tarvittessa linjoja voi jatkaa Jokeria pitkin
Toteutusvaiheet niin, että haara B toteutetaan Koskelan varikon rakentamisen yhteydessä, haara C Jokerin rakentamisen yhteydessä ja haara A Pisaran yhteydessä.
---------- Viestit yhdistetty klo 15:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:13 ----------
Väitän, että raitiolinjalle 1 löytyisi kyllä matkustajia läpi päivän ja viikonloppuisin, jos se vaan liikennöisi silloin.
Väitän, että ei löydy. Kun ykköstä on 70-luvulta lähtien säännönmukaisesti kurjistettu ja kun keskustan painopiste on siirtynyt yhä kauemmas Kauppatorilta, niin matkustajat ovat tottuneet käyttämään busseja. Bussien vuoroväli on käytännössä sama kuin liikennevalojen kiertonopeus. Siinä ei hidas ratikka menesty kilpailussa kovin hyvin, vaikka sen vuoroväli olisikin 10 minuuttia läpi päivän. Tottumukset muuttuvat todella hitaasti, jos muuttuvat. Sen sijaan Hämeentien suunta ja linja 6 pärjää kyllä, mutta siellä suunnalla tottumukset ovatkin toisenlaiset, kun ratikka, vaikkakin hidas, vie keskustaan saakka ja kulkee läpi päivän, olkoonkin ettei vuoroväli ole kilpailukykyinen busseihin verrattuna.
Jos HSL:n intresseissä olisi tehostaa raitioliikennettä ja löytää sille lisää matkustajia, siellä olisi toteutettu jo aikaa sitten seuraavat toimenpiteet:
A) bussilinjan 51 katkaisu Pohjolanaukiolle, perusteluna päällekkäisyyden vähentäminen raitio- ja bussilinjastossa Vallilan-Kallion alueella
B) Mäkelänkadun bussilinjojen pysäkkivälin harventaminen siten, että Tuusulanväylän eteläpuolella jäljelle jäävät vain Koskelantien risteys, yksi pysäkki Itä-Pasilan tuntumassa ja Sörnäinen (M), jolloin Käpylän ja Vallilan alueella hakeuduttaisiin raitiovaunuihin, perusteena päällekkäisen tarjonnan vähentäminen raitio- ja bussilinjastossa sekä bussiliikenteen nopeuttaminen
C) linja 1 ohjataan Kaivokadulle ja sieltä edelleen tarkoituksenmukaisimmalle kääntöpaikalle, joka voi olla Kampintori (Välimerenkatua odotellessa) tai, kun ei HSL voi uutta infraa rakentaa, vaikka Kolmikulma toistaiseksi
D) linjan 1A lakkauttaminen
E) linjan 1 liikennöintiaikojen laajentaminen ja vuorovälin tihentäminen
HSL:n pitäisi tietysti laskea auki, minkä verran E kuluttaa rahaa ja minkä verran A, B, C ja D sitä säästävät.
B on tavallaan hassu, ikään kuin Helsingin erityisolosuhteet, eikö vaan? Maailmalla bussi on se tiheästi pysähtyvä lyhyiden matkojen menopeli kun taas ratikka on pidempien matkojen tehokas ja harvemmin pysähtyvä runkokuljetin.
Todellisuuden nimissä on sanottava silti, ettei ykkönen mitenkään tyhjänä nytkään kulje. Ruuhka-aikaan siellä on ihan mukavasti porukkaa.