Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Kyllä mä luulen että ennen kalasataman rataa kasia ehditään jatkamaan Länsiterminaalille. Eihän tuo jatke mikään pitkä ole mutta raitioverkon laajennus kuitenkin.

En usko, koska sen tekeminen vaatii myös meritäyttöjä ja sen tekosaaren tekemistä. Ainoa vaihtoehto tehdä se nopeammin on muuttaa linjausta, ja se taas vaatii kaavan muuttamista.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

En usko, koska sen tekeminen vaatii myös meritäyttöjä ja sen tekosaaren tekemistä. Ainoa vaihtoehto tehdä se nopeammin on muuttaa linjausta, ja se taas vaatii kaavan muuttamista.

Kuten jo vuosi sitten ihmettelin että miksei sitä kasia voi laittaa kulkemaan Välimerenkadun kautta terminaalille? Ei tarvitsisi odottaa meritäyttöjä ja Jätkän kärjen valmistumista. Terminaali kylläkin tarvitsisi ohitusraiteen mutta ei se pitäisi ylitsepääsemätön ongelma olla. Luulisi sille olevan jo nykyisinkin tarvetta kun terminaalille ajaa kaksi linjaa(6T ja 9).
 
Tässä on vielä itäisen Jätkäsaaren kortteleiden rakennuksen arvioidut aloitusvuodet. Liikenneinvestointien talousarvioehdotuksessa oleva aie rakentaa rata vuonna 2016 on siis oikein tarkoitukesnmukainen. Väitän edelleen, että Jätkäsaari vaihe 2 ja Kalasatama vaihe 1 tehdään peräkkäisinä vuosina ja Kalasatama tehdään ensin, koska Kalasatamakin nousee jo hyvää vauhtia. Topeliuksenkatu taas viivästyy tai peruuntuu, koska HSL aikoo viedä kakkosen pois Mannerheimintieltä.

http://www.jatkasaaren.net/sites/default/files/images/IMG_2599%20rakentamisen%20aloitusvuodet.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Topeliuksenkatu taas viivästyy tai peruuntuu, koska HSL aikoo viedä kakkosen pois Mannerheimintieltä.

Aikoo? Aika vahva ilmaisu ottaen huomioon, että tulevan raitiolinjaston paletti on täysin auki, eikä HSL:n raitiolinjastoblogissa ole sellaista edes esitetty vaihtoehtona (eikä esitetty vaihtoehtokaan millään tavoin vielä kerro aikomuksesta). Mistä siis on syntynyt sinulle tällainen käsitys?
 
Aikoo? Aika vahva ilmaisu ottaen huomioon, että tulevan raitiolinjaston paletti on täysin auki, eikä HSL:n raitiolinjastoblogissa ole sellaista edes esitetty vaihtoehtona (eikä esitetty vaihtoehtokaan millään tavoin vielä kerro aikomuksesta). Mistä siis on syntynyt sinulle tällainen käsitys?

Olet oikeassa, vahva ilmaushan tuo on saatavilla oleviin faktoihin nähden.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinpä niin, jälleen kerran joku helsinskiläinen ”Pro-Tuppukylä” NIMBY-yhdistys vetää herneet nenänsä, repii pelihousunsa ja polttaa hihansa raitiolinjaverkoston laajennussuunnitelmista (eli kylläpä tosi urbaania ja kehityshenkistä väkeä tuossa Suomen ”metropolipääkaupungissa” aina vain löytyykin):
http://yle.fi/uutiset/helsingin_pel...ikaratikka_halkoisi_kulttuurimaisemaa/7879635
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ta-raitiotie-nostetaan-tuomarinkylassa-ilmaan
http://www.tuomarinkyla.com/tiedote-19-3-2015-raitiotie-nousee-pari-metria-peltojen-ylapuolelle/
 
Aivan samaa mietin. Muuttakaa 100km sisämaahan Helsingistä liito-oravienne kanssa, jos ette halua olla osa kaupunkia!
 
Tyypillisesti taas vastustajat ovat juuttuneet johonkin satunnaiseen yksityiskohtaan. Sinänsä tietysti hyvä, että uudesta yleiskaavasta keskustellaan, vaikka kokonaisuuksia harva hahmottaa. Ymmärtääkseni tuossa menee 560:n reitti, ja sen saaminen raiteille on jossain hamassa tulevaisuudessa. 550:n kanssa on nyt kestänyt 20 vuotta ja aikaisimmatkin arviot kiskoliikenteen alkamisesta ovat viiden vuoden päässä, eli tällä mallilla nykyisen asukasyhdistyksen jäsenet lienevät turvallisesti haudassa ennen kuin Tuomarinkylässä näkyy yhtään ratikkaa.
 
Tyypillisesti taas vastustajat ovat juuttuneet johonkin satunnaiseen yksityiskohtaan. Sinänsä tietysti hyvä, että uudesta yleiskaavasta keskustellaan, vaikka kokonaisuuksia harva hahmottaa. Ymmärtääkseni tuossa menee 560:n reitti, ja sen saaminen raiteille on jossain hamassa tulevaisuudessa. 550:n kanssa on nyt kestänyt 20 vuotta ja aikaisimmatkin arviot kiskoliikenteen alkamisesta ovat viiden vuoden päässä, eli tällä mallilla nykyisen asukasyhdistyksen jäsenet lienevät turvallisesti haudassa ennen kuin Tuomarinkylässä näkyy yhtään ratikkaa.
Tuskinpa kyse suoraan on ratikasta, taitavat tässä asiassa hain aistia sen perimmäisen asian, että heidän kopottelumantunsa taitaa olla hippasen liian hyvällä paikalla. Ensin tulee ratikka ja sitten tulee tiivistämusrakentaminen. Uutisointi sinänsä on ollut tästä vähän outoa. Toki, jos asukkaat parahtavat, että ei ratikkaa, niin sitten verkkolehdessä lukee että ei ratikkaa, mutta kyllä tässä pitäisi tajuta se perimmäinen totuus, että tietyt ihmiset kokevat elämänmuotonsa uhatuksi.


Tähän ei oikein voi kuin myhäillä tyytyväisenä: jos malmilta on lähdössä väärien ihmisten lentokenttä, niin sietää rajakylästäkin poistaa sitten yksi ratsastustalli.
 
Niinpä niin, jälleen kerran joku helsinskiläinen ”Pro-Tuppukylä” NIMBY-yhdistys vetää herneet nenänsä, repii pelihousunsa ja polttaa hihansa raitiolinjaverkoston laajennussuunnitelmista (eli kylläpä tosi urbaania ja kehityshenkistä väkeä tuossa Suomen ”metropolipääkaupungissa” aina vain löytyykin):

Vahvistaa aina vaan enemmän sitä omaa syntyperäistä helsinkiläistä näkemystäni, että stadilaiset ovat Suomen muutosvastaisimpaa porukkaa mitä maa päällään kantaa.
 
Vahvistaa aina vaan enemmän sitä omaa syntyperäistä helsinkiläistä näkemystäni, että stadilaiset ovat Suomen muutosvastaisimpaa porukkaa mitä maa päällään kantaa.

Niin vai ovatko ongelman juuri nämä junantuomat (myös naapurikunnista), jotka eivät oikein osaa sopeutua elämään paikassa nimeltä "kaupunki" ? :) Varmaan joku on tuostakin tehnyt tutkimusta?
 
Pälähti päähän semmoinen varmaankin kaukaista tulevaisuutta koskeva kysymys, että jos tuleva runkolinja 500 (nollajokeri Herttoniemi - Kalasatama - Pasila - Munkkivuori) nostetaan kiskoille, niin kulkeeko se Itäväylää Kalasataman keskuksen läpi ja varaudutaanko kompleksihässäkän rakentamisessa Kulosaaren sillalta tulevaan raitiotiehen?
 
Olen pyöritellyt tämmöistä päässäni:
esplanadin raitiotie.jpg
Mahdollistaisi jonkun idästä tulevan linjan ohjaamisen Mikonkadulle (esim 6), joka purkaa vähän painetta rautatieaseman pysäkillä.

Pälähti päähän semmoinen varmaankin kaukaista tulevaisuutta koskeva kysymys, että jos tuleva runkolinja 500 (nollajokeri Herttoniemi - Kalasatama - Pasila - Munkkivuori) nostetaan kiskoille, niin kulkeeko se Itäväylää Kalasataman keskuksen läpi ja varaudutaanko kompleksihässäkän rakentamisessa Kulosaaren sillalta tulevaan raitiotiehen?

Oma veikkaukseni on, että kulkee katutasossa kalasataman keskuksen läpi ja omalla sillallaan Kulosaareen, jos nyt semmoinen ihme tapahtuisi.
 
500-ratikka voi olla relevantti varsin pian, kun itäisten lähiöiden täydennysrakentaminen vie metroa kapasiteetin rajoille. Ratikka lienee halvempi kuin maanalaiset raideratkaisut joilla saadaan kolmen vaunuparin junat toimimaan yhtäaikaa Länsimetron kanssa.
 
500-ratikka voi olla relevantti varsin pian, kun itäisten lähiöiden täydennysrakentaminen vie metroa kapasiteetin rajoille. Ratikka lienee halvempi kuin maanalaiset raideratkaisut joilla saadaan kolmen vaunuparin junat toimimaan yhtäaikaa Länsimetron kanssa.

HSL on jo ottanut kannakseen, että metron kapasiteettisotku ratkaistaan lisäämällä rinnakkaista bussiliikennettä.
https://www.hsl.fi/uutiset/2015/met...parhaiten-bussiliikennetta-taydentamalla-7477

ja tuossa asiaan liittyvä selvitys: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015403-14-1.PDF

Tätä puoltaa myös se, että Herttoniemen linjastosuunnitelmassa 551:n korvaava runkolinja 510 on jatkettu Pasilasta Herttoniemeen ja 500 on jätetty kulkemaan Itäkeskukseen asti toisin kuin oli aluksi tarkoitus. YTV/HSL:lä meni 25 vuotta ennen kuin se suostui pistämään jokerin raiteille ja silloinkin vain tilanteessa, jossa bussilinja oli aivan kapasiteetissa ja valtiotasolta ruvettiin jo lupailemaan lisärahaa, jos tekevät aikaisemmin. Veikkaan ettei 500-ratikkakaan tapahdu ellei pasilan tason runkolinjat kulje tuulilasikuormassa 3-minuutin vuorovälillä, raide-jokeri osoittautuu supersuosituksi ja valtio avaa jälleen lompakkonsa.

Raide-500:ssa on tosiaan se etu, että osa raiteista on jo olemassa, mutta se kapula rattaassa, että nykyinen suunnitelma sisältää tunneliosuuden Länsi-Pasilasta Tullinpuomille.
 
Takaisin
Ylös