Foorumilla on jo ketju keskustalinjojen korvaamisesta ratikoille. Ajattelin tässä jatkaa aihetta keräämällä ehdotuksia ratikkaverkoston laajentamisesta. Lähinnä haen skaalaa suunnilleen Kehä I:n tasolle ja heti sen takana oleviin lähiöihin.
Lähtöolettamuksiin voidaan lukea, että ratikkaverkosto saadaan riittävän nopeaksi ja tehokkaaksi laajennuksia varten. Samoin voidaan olettaa, että tehdään keskustassa mielekkäitä täydennyksiä esimerkiksi keskustalinjaketjun mukaan ja Jokeri rakennetaan yhteensopivasti, jolloin sen rataa voidaan hyödyntää. Jokeria voidaan tietysti muokata hyvin perustein. Oletuksiin lukisin myös ratikoiden ulottumisen Jätkäsaareen ja Kalasatamaan koska molemmat jatkot ovat myötätuulessa.
Etelä-Espoon osalta ei kannattane mennä liikaa yksityiskohtiin koska sekä metrolle että pikaratikoille on jo ketjut, mutta esimerkiksi Kuusisaaren-Lehtisaaren -linjauksia voidaan toki miettiä.
Lähinnä toivoisin ajatuksia radoista, mutta toki linjaesimerkeistä on hyötyä ratoja perusteltaessa. Ratikkaverkkohan kuitenkin mahdollistaa hyvin joustavan liikennöinnin eli ratakombinaatioilla.
Joitakin ehdotuksia:
Jatkot lähimmille asemille eli Huopalahteen ja Käpylään tai Oulunkylään.
Foorumilla käsitelty Viira eli jatko Viikkiin Arabianrannasta. Tästä voidaan edelleen jatkaa Malmin lentoasemalle, jos sinne rakennetaan. Lisäksi jatko Pihlajamäen suuntaan muodossa tai toisessa olisi varmaankin mielekäs.
Raitiotie Lauttasaareen. Tässä on useita eri linjausvaihtoehtoja ja ainakin kaksi haaraa tarvitaan koko saaren kattamiseksi. Mikäli Lauttasaareen tulee myös metro, pitäisi panostaa linjojen kulkemiseen metroaseman kautta.
Kehäraitiotie Otaniemestä tai jopa Tapiolasta Meilahteen, Pasilaan, Arabianrantaan ja edelleen Viikkiin. Otaniemen-Tapiolan päässä linjausvaihtoehtoja on useita mahdollisen metron ja Jokerin valintojen mukaan.
Ratikka Laajasaloon siltaa pitkin on luonnollisesti kestoaihe. Tässä voisi edelleen miettiä mahdollisuuksia tuoda Jokerilta haara Herttoniemen läpi Laajasaloon kokonaisuuden nivomiseksi yhteen.
Jokerin kiskojen seuraaminen Pitäjänmäelle ja edelleen Pajamäkeen ja/tai Konalan suunnalle.
Näissäkin riittää varmasti hiomista ja yksityiskohtia. Lisäksi puuttumaan jää ainakin Maunulan suunta, jolle on hankalampaa keksiä loogisinta mahdollista reittiä lonkalta.
Lähtöolettamuksiin voidaan lukea, että ratikkaverkosto saadaan riittävän nopeaksi ja tehokkaaksi laajennuksia varten. Samoin voidaan olettaa, että tehdään keskustassa mielekkäitä täydennyksiä esimerkiksi keskustalinjaketjun mukaan ja Jokeri rakennetaan yhteensopivasti, jolloin sen rataa voidaan hyödyntää. Jokeria voidaan tietysti muokata hyvin perustein. Oletuksiin lukisin myös ratikoiden ulottumisen Jätkäsaareen ja Kalasatamaan koska molemmat jatkot ovat myötätuulessa.
Etelä-Espoon osalta ei kannattane mennä liikaa yksityiskohtiin koska sekä metrolle että pikaratikoille on jo ketjut, mutta esimerkiksi Kuusisaaren-Lehtisaaren -linjauksia voidaan toki miettiä.
Lähinnä toivoisin ajatuksia radoista, mutta toki linjaesimerkeistä on hyötyä ratoja perusteltaessa. Ratikkaverkkohan kuitenkin mahdollistaa hyvin joustavan liikennöinnin eli ratakombinaatioilla.
Joitakin ehdotuksia:
Jatkot lähimmille asemille eli Huopalahteen ja Käpylään tai Oulunkylään.
Foorumilla käsitelty Viira eli jatko Viikkiin Arabianrannasta. Tästä voidaan edelleen jatkaa Malmin lentoasemalle, jos sinne rakennetaan. Lisäksi jatko Pihlajamäen suuntaan muodossa tai toisessa olisi varmaankin mielekäs.
Raitiotie Lauttasaareen. Tässä on useita eri linjausvaihtoehtoja ja ainakin kaksi haaraa tarvitaan koko saaren kattamiseksi. Mikäli Lauttasaareen tulee myös metro, pitäisi panostaa linjojen kulkemiseen metroaseman kautta.
Kehäraitiotie Otaniemestä tai jopa Tapiolasta Meilahteen, Pasilaan, Arabianrantaan ja edelleen Viikkiin. Otaniemen-Tapiolan päässä linjausvaihtoehtoja on useita mahdollisen metron ja Jokerin valintojen mukaan.
Ratikka Laajasaloon siltaa pitkin on luonnollisesti kestoaihe. Tässä voisi edelleen miettiä mahdollisuuksia tuoda Jokerilta haara Herttoniemen läpi Laajasaloon kokonaisuuden nivomiseksi yhteen.
Jokerin kiskojen seuraaminen Pitäjänmäelle ja edelleen Pajamäkeen ja/tai Konalan suunnalle.
Näissäkin riittää varmasti hiomista ja yksityiskohtia. Lisäksi puuttumaan jää ainakin Maunulan suunta, jolle on hankalampaa keksiä loogisinta mahdollista reittiä lonkalta.
Viimeksi muokannut moderaattori: