339-DF sanoi:
Olen edelleen sitä mieltä, että Kruununhakaan ei kannata viedä nykyistä enempää raitioliikennettä. 7 ja 16 vievät Aleksin ja Espan suuntaan. Rautatientorille pääsee kävelemällä Lasipalatsilta. Miksi Kruununhaasta tarvittaisiin yhteys nimenomaan Rautatientorille?
En myöskään pidä kovin perusteltuna sitä, että 4 ja 5 molemmat johdettaisiin Rautatientorin kautta. Lasipalatsilta vasemmalle kääntyvä tiheä (4 min.) liikenne ruuhkauttaa Kaivokadun risteystä liiaksi.
Mitäs, jos 4 ja 5 jäisivät Katajanokalle, mutta 10 vietäisiin Linjoille 8 min. välein (ei sinne tiheämpää liikennettä tarvita) ja 10B Erottajalle (joko Kuusitieltä tai Pikku Huopalahdesta; aamuruuhkan alusta iltaruuhkan loppuun ma-pe).
Ykkösen vieminen Sturenkatua ja Toista linjaa pitkin Rautatientorillie ja edelleen esim. Kamppiin ratkaisisi saman ongelman.
HKL on raitiovaunuvastaisuudessaan todennut, että raitiokiskojen rakentaminen Linjoilta Kulttuuritalolle Sturenkadulla ei onnistu (jostain kummasta syystä).
Ehdotin 4/5:n vetämistä Linjoilla/Krunikaan siksi, että kun vanhan nelosen ja bussi 18:n kuormituskyky sulautettaisiin ehdottamilleni linjoille, niin Skattalla saattaisi syntyä ylikapasitettia. Myönnän toki, että olen todella harvoin poikennut Skattalla ruuhka-aikaan, joten en tiedä nykynelosen kuormitustasoa, etenkään kun kakkonen huhtikuussa poistui ratikoiden paratiisiin. Pohdiskelin hieman lisää linjastouudistuksia (kaipaa kyllä vieläkin hiomista) ja tässähän tämä:
1 Eira (Telakkakatu) - Viiskulma - Erottaja - Rautatientori - Kallio - Käpylä
1A lakkautettu
3B/T ennallaan, paitsi että ajetaan Manskua pitkin Lasipalatsi - Ooppera
4 Munkkiniemi - Töölöntori - Kamppi - Rautatientori - Linjat
5 Munkkivuori - Töölöntori - Kamppi - Rautatientori - Kruununhaka (Liisanpuistikko)
5N Munkkivuori - Katajanokka (Merisot.tori)
6 Hietalahti - Arabianranta
7A/7B Pasila - Sörnäinen - Meri-Haka - Kruununhaka - Senaatintori - Töölö - Pasila
8 Salmisaari - Vallila
9 Kirra - Pasila - Ilmala
10 P.Huopalahti - Katajanokka (Merisot.tori)
10T P.Huopalahti/Kuusitie - Katajanokka (terminaali)
Kuutosella ja kasilla optio jatkoreiteistä Jätkäsaareen. Seiskalla uutta raidetta rakennettaisiin Haapaniemenkadulta Meri-Haan kautta Hakaniemen sillan kupeseen (omalle uudelle sillalle) ja edelleen Liisanpustikolle ja sieltä sitten Snellmaninkadulle. Arvelen, että kiskojen siirto Snellmaninkadulta Mariankadulle kaatuu Mariankadun jyrkän mäkisyyden myötä. Meri-Haan/Kruununhaan uudet kiskot toisivat varareitin Pitkänsillan reitille. Pitkänsillan osuus on nähdäkseni pahempi pullonkaula kuin Mannerheimintien kiskojen tukkoisuus (?). Sörkasta pääsee Hakaniemeen kutosella ja metrolla. Mäkelänkadulta (Vallilantien tienoota lukuunottamatta) pääsee Hakikseen ykkösellä..
Nelonen ja vitonen kulkisi tämän uuden ehdotuksen myötä Kaivokadulta ylös Simonkadulle ja edelleen Fredalle, Runebergin- ja Topeliuksenkadulle.
Poistuuko tämän myötä liikaa kapasiteettia Manskulta?
Piirka