Helsingin sisäisen poikittaisliikenteen kehittäminen

Kyllähän se selvästi nopeampi on mennä junalla keskustaan ja sitten metrolla Hakaniemeen. Tuo bussi köröttelee 40 minuuttia tuota väliä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------



No ei nyt sentään Pakilan yhteyksiä pidä pilata.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että mieluummin köröttelee vaikka pitempäänkin kun ei tarvitse vaihtaa. Ja jos keskustan kautta kulkee niin raitiovaunulla on varmasti perillä aiemmin kuin metrolla minne pitää mennä lukuisat portaat ennen kuin pääsee edes laiturille. Poikittaislinjojen tarkoitus oli ainakin ennen, ettei tarvitsisi kulkea keskustan kautta mutta nyt HSL tuntuu ajavan päinvastaista linjaa.
 
Ja edelleen olen sitä mieltä, että mieluummin köröttelee vaikka pitempäänkin kun ei tarvitse vaihtaa. Ja jos keskustan kautta kulkee niin raitiovaunulla on varmasti perillä aiemmin kuin metrolla minne pitää mennä lukuisat portaat ennen kuin pääsee edes laiturille. Poikittaislinjojen tarkoitus oli ainakin ennen, ettei tarvitsisi kulkea keskustan kautta mutta nyt HSL tuntuu ajavan päinvastaista linjaa.

Lyö reittioppaaseen Pitäjänmäen asema - Hakaniemen tori ja katso näyttöön syttyvää linjaviivastoa. Sen jälkeen olet itsekin sitä mieltä että mitäs suotta Metsälässä ja Käpylässä käymään jos kerran Hakaniemen torille on menossa.
 
Laajalahdentie 21
Kello 18:00 - 19:30
Munkkiniemen yhteiskoulun auditorio

Tänään(maanantaina 26.11.) on sitten "vastapuolen" puheenvuoro. Toivottavasti myös linjastouudistukseen tyytyväisiä tai siihen pääpiirteissään tyytyväisiä saapuu paikalla.

Kannattaa saapua paikalle joukkoliikennevälineillä, jalan tai polkupyörällä liikennesääntöjä noudattaen.
 
Viimeksi muokattu:
Munkkiniemessä paikalla alle 50 kuulijaa. 51:n lakkauttamista vastustettiin. Paikalla olleet eivät nähneet ongelmallisina niitä asioita, joita suunnittelijat esittivät.
 
Ja edelleen olen sitä mieltä, että mieluummin köröttelee vaikka pitempäänkin kun ei tarvitse vaihtaa. Ja jos keskustan kautta kulkee niin raitiovaunulla on varmasti perillä aiemmin kuin metrolla minne pitää mennä lukuisat portaat ennen kuin pääsee edes laiturille. Poikittaislinjojen tarkoitus oli ainakin ennen, ettei tarvitsisi kulkea keskustan kautta mutta nyt HSL tuntuu ajavan päinvastaista linjaa.

Asemalta matka menee luontevasti asemahallin läpi ja sitten on kompassitason kohdalla. Kyllä tästä metrolla kätevämmin pääsee. Ainoa merkittävä ongelma on, että junat tuppaavat pysähtymään aika kaukana. Jos pysähtyy sivuraiteilla toisen junan perään, niin siinä on aika pitkä matka kävellä. Minä en näe vaihtamista minään ongelmana.
 
Minä en näe vaihtamista minään ongelmana.
Mikä ei tarkoita sitä etteikö joku toinen voisi nähdäkin sen ongelmana.
Itsekin suosin mieluiten VAIHDOTONTA yhteyttä, eteenkin jos minulla ei ole mihinkään kiire. Olen sen verran mukavuudenhaluinen että en viitsi, eteenkään tällaisena kylmänä vuodenaikana, odotella (= palella) vaihtopysäkeillä odottamassa vaihtoyhteyttä joka kuitenkin meni just minuutti, pari oman kulkuvälineen pysäkille saapumista ennen, seuraavan tullessa hyvällä tuurilla vasta noin 10 minuutin kuluttua, todennäköisesti kuitenkin myöhemmin.
 
Myös Maunulan asukastilaisuudessa tuotiin esiin tuo vaihdottomuus ja muut myönteiset puolet, joita linja 51 tarjoaa. Myös Maunulassa ihmeteltiin vimmaista tarvetta luopua linjasta 51. Tilaisuudessa suunnittelija sanoi :"voitte käyttää linjaa 56". "Mutta eihän se ole maunulaa", -sanoivat Maunulalaiset. Suunnittelija jäi sanattomaksi.

Jo tässä vaiheessa näyttää siltä että suunnittelijat haluavat korostaa linjan kielteisiä puolia - tai oikeastaa seikkoja, joita he pitävät kielteisinä. Hitaudesta ja mutkista huolimatta myös Maunulalaiset korostivat sitä, että linja 51 vie moneen palvelutaloon,hoitapaikkaan sekä henkisen ja fyysisen kulttuurin harrastuspaikkaan. Eikä niistä vähimpänä Työväenopiston päärakennus.

Jäi ärsyttämään myös tuo suoran linjan aliarvioiminen. Matkustajien tuodessa esiin suoran linjan hyvät puolet suunnittelija haluaa kuitata kysymyksen heittämällä heti kehään vaihtomahdollisuudeet. Ikäänkuin ongelmaa ei olisikaan kun matkustajalle kerrotaan uudet vaihtopaikat ja odotusajat.

Suunnittelutyön jatkossa pitää ottaa huomioon myös tyytyväisyys olemassa olevaan linjaan . Tässä vaiheessa esitettyjen palautteiden määrästä johtuen kannattaa ottaa uudelleen tarkasteluun, onko linjan 51 lakkauttaminen ehdottoman välttämätöntä.
 
Myös Maunulan asukastilaisuudessa tuotiin esiin tuo vaihdottomuus ja muut myönteiset puolet, joita linja 51 tarjoaa. Myös Maunulassa ihmeteltiin vimmaista tarvetta luopua linjasta 51. Tilaisuudessa suunnittelija sanoi :"voitte käyttää linjaa 56". "Mutta eihän se ole maunulaa", -sanoivat Maunulalaiset. Suunnittelija jäi sanattomaksi.

Kysyjä haikaili yhteyttä Pohjois-Haagasta Keskuspuiston ammattiopistoon, joka sijaitsee Metsälässä. Tuon matkan voi tehdä linjaa 51 nopeammin linjalla 56 nykyisinkin.
 
Kysyjä haikaili yhteyttä Pohjois-Haagasta Keskuspuiston ammattiopistoon, joka sijaitsee Metsälässä. Tuon matkan voi tehdä linjaa 51 nopeammin linjalla 56 nykyisinkin.

Illan kuluessa oli vaihe, jossa suunittelija tarjosi yleisellä tasolla linjaa 56 linjan 51:n korvaajaksi. mitä se ei tietenkään voi olla. Edelleen kun arvioidaan isompia linjauksia, niin sanon kyllä että tuo 51:n lakkauttaminen ei mene heittämällä läpi. Kalajärvellä oli äsken toisenlainen meininki, mutta siitä lisää viestiketjussa jossa käsitellään Vihdintien linjoja.
 
Asemalta matka menee luontevasti asemahallin läpi ja sitten on kompassitason kohdalla. Kyllä tästä metrolla kätevämmin pääsee. Ainoa merkittävä ongelma on, että junat tuppaavat pysähtymään aika kaukana. Jos pysähtyy sivuraiteilla toisen junan perään, niin siinä on aika pitkä matka kävellä. Minä en näe vaihtamista minään ongelmana.
En kyllä ymmärrä, että miksi reittiopas tarjoaa vain tätä metroyhteyttä Hakaniemeen. Siinä ajassa kun kulkee asemalta kolmet portaat ennen kuin pääsee laiturille ja Hakaniemessä taas kolmet portaat päästäkseen torin nurkille on varmaan jo raitiovaunulla perillä. Kummassakin päässä vain yksi suojatien ylitys. Linjojahan menee neljä, yksi tosin Kruununhaan kautta.
 
En kyllä ymmärrä, että miksi reittiopas tarjoaa vain tätä metroyhteyttä Hakaniemeen. Siinä ajassa kun kulkee asemalta kolmet portaat ennen kuin pääsee laiturille ja Hakaniemessä taas kolmet portaat päästäkseen torin nurkille on varmaan jo raitiovaunulla perillä. Kummassakin päässä vain yksi suojatien ylitys. Linjojahan menee neljä, yksi tosin Kruununhaan kautta.

Kokeile tätä: A-junan saavuttua kävelet asemahallin läpi Rautatientorille. Katso mikä bussi on laiturilla etuovi auki tai millä laiturilla on ihmisiä. Hyppää sen bussin kyytiin. Tämä on nopein tapa siirtyä Rautatientorilta Hakaniementorille, kun lasketaan matka-aikaan metron portaa

Jos laitureilla ei ole ihmisiä eikä busseja, niin katso näyttötaulusta seuraavan bussin lähtöaika. Odotusaika on kuitenkin aika pieni, 1-2 minuuttia.
(jos lähtöpisteeksi laitetaan Rautatientori, niin bussi on selvästi nopein 5-7 min.)
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelman blogissa on julkaistu eilen kirjoitus täydennyksistä linjatoluonnokseen. Uutena on Linja 53 joka kulkee 52 nykyistä reittiä Arabiasta Maunulaan, siitä 51 reittiä Konalaan ja sitten 38 reittiä Uusmäkeen, jonka se myös korvaa. Lisäksi 59 on jatkettu Konalasta suoraan Naapuripellontietä Neulastielle ja 36:n muutokset jätetään samalla pois suunnitelmasta.

Kirjoituksen lopussa on lisäksi maininta 63:n linjastomuutoksesta:
mutta tulemme tämän poikittaislinjasuunnitelman sekä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman jatkotyönä todennäköisesti myöhemmin tänä vuonna tarkastelemaan erikseen Helsingin keskustasta Haagan ja Kannelmäen suuntaan liikennöivien linjojen (nykyiset linjat 40, 41, 42 ja 43) reittejä sekä tarjontaa.

Oma arvaukseni on, että 43 siirretään Metsäläntien risteyksestä kulkemaan Ilkantien sijasta Nuijamiestentien ja Pirkkolantien kautta tai jopa pois Hämeenlinnanväylältä ja kiertämään lisäksi Kauppalantietä ja Matkamiehentietä.
 
Linjojen 40-43 reittejä ja tarjontaa on tosiaan tarpeellista tarkastella, jos linjan 52 reitti muutetaan suunnitelman mukaisesti Kannelmäestä Näyttelijäntien kautta Huopalahden asemalle (junaan vaihto mahdollista sekä 56:n tarjontaa vahvistetaan. Klaneettitien ja Näyttelijäntien vuorotarjonta lisääntyisi nykyisestä (vaikka 51 poistuu). En toivoisi 43:n reitille yhtään lisää mutkia Haagassa jos olisin kannelmäkeläinen. Linjan luotettavuus on kuuleman mukaan heikentynyt entisestään reitin jatkuttua Kuninkaantammeen. Ehkä 52:n reitti voisi olla suorempi Kannelmäessä, ajaisi Kaaren ja ostarin välin suoraan Kantelettarentietä ja sieltä 56:n päättärille.
 
Linjojen 40-43 reittejä ja tarjontaa on tosiaan tarpeellista tarkastella, jos linjan 52 reitti muutetaan suunnitelman mukaisesti Kannelmäestä Näyttelijäntien kautta Huopalahden asemalle.

Niin tuo on tosiaan totta niinkin päin, että 52 tarjoaa väliltä Pelimannintie-Eliel Saarisen tie yhteyden Huopalahden junille, jonka 41 tarjoaa tällä hetkella harvemmalla vuorovälillä. Eli voi hyvin olla että se on 41, joka siirretään paikkaamaan 63:sta.


Blogissa on uuden kommentointikierroksen yhteydessä julkaistu lista tulevien linjojen vuoroväleistä ja linjalle 59 on merkitty ruuhkaan 6min vuoroväli eli sama kuin runkolinjoilla 500 ja 510. Tämä on myös ruuhkan yhteenlaskettu vuoroväli nykyään linjoille 50 ja 59, jotka siis yhdistetään tässä linjastosuunnitelmassa. Vaikea uskoa että noin pitkä linja olisi tasaisesti kuormittunut, etenkin kun Pasila-Kalasatama on kaikilla nykyisillä linjoilla hyvin kuormittunut. Jos kyseessä olisi runkolinja, voisi ymmärtää että halutaan selkeä yksittäinen linja jolla on yksittäinen reitti, mutta peruslinjalle 10min vuoroväli pitäisi olla riittävä. Jos vuoroväli ei riitä jonkin osuuden kuormitukseen, kapasiteettia pitäisi kasvattaa linjavariaatiolla. Tässä tapauksessa lyhyemmällä 59B:llä, joka voisi kulkea Kalasatamasta Ilmalaan tai vaikka Invalidisäätiölle. Tosin jälkimmäinen noista tarvitsisi silti toisen linjan hoitamaan ruuhkan ulkopuolista liikennettä. Peruslinja ja B-variaatio yhdistelmällä saataisiin ainakin pari autoa ruuhkasta vapaaksi, jotka voitaisiin käyttää esimerkiksi linjan 38 säilyttämiseen uuden linjan 53 ohella.
 
Takaisin
Ylös