Helsingin sisäisen poikittaisliikenteen kehittäminen

Runkolinjojen numerointi on myös edelleen ratkaisematon ongelma, kun 5-alkuisia kymmenjaollisia linjanumeroita ei riitä edes 57:lle ja 59:lle, saati sitten 52:lle.

50, 520 ja 530 tai 520, 530, ja 540? Ei kai se niin vaikeaa ole.
 
50, 520 ja 530 tai 520, 530, ja 540? Ei kai se niin vaikeaa ole.

520 ja 530 on menossa Vihdintien ja Hämeelinnanväylän linjastosuunnitelman poikittaisille runkolinjoille. 542 reitille on vanhoissa runkolinjasuunnitelmissa piirretty linja, jolle tulisi aika varmasti 540 ja muut 540-sarjan linjat kulkee sielläpäin Espoossa.

580:llä on samankaltainen ongelma ja 590 on muutenkin korkea numero kantakaupunkia halkovalle linjalle vaikka 590-sarjan linjoja ei muualla olekkaan.

Vähän radikaali ehdotus, mutta nyt kun metrolinjatkin ovat saamassa omat, metrojunissakin näkyvät, linjatunnukset (saneeratussa M100-sarjan metrojunassa on ledkilvet ja niissä lukee myös linjanumero), niin niin muillekin runkolinjolle M-tunnuksella alkava linjatunnus.

Kirjainten ja numeroiden sekoittaminen lähtee helposti käsistä. Etenkin kun kirjaimia käytetään jo bussilinjoilla reittivariaatioiden merkitsemiseen numeron jälkeen.

En keksi tähän hätään parempaa ideaa kuin, että 0-päätteisyydestä luovuttaisiin kantakaupungin alueella kulkevien poikittaisten runkolinjojen kohdalla ja varattaisiin 50-59 näiden käyttöön kokonaan. Samalla kantakaupungin alueella kulkevat normaalit poikittaislinjat numeroidaan välille 501-509 ja kantakaupungin ulkopuolella kulkevat 510:stä ylöspäin poislukien kymmenellä jaolliset, jotka jää kantakaupungin ulkopuolisille poikittaisille runkolinjoille, kuten nytkin.

En tosin ole varma hyväksyisinkö tuota itsekkään, jos joku muu olisi sitä ehdottanut.
 
520 ja 530 on menossa Vihdintien ja Hämeelinnanväylän linjastosuunnitelman poikittaisille runkolinjoille. 542 reitille on vanhoissa runkolinjasuunnitelmissa piirretty linja, jolle tulisi aika varmasti 540 ja muut 540-sarjan linjat kulkee sielläpäin Espoossa.

580:llä on samankaltainen ongelma ja 590 on muutenkin korkea numero kantakaupunkia halkovalle linjalle vaikka 590-sarjan linjoja ei muualla olekkaan.


Mitäs jos tuon uuden Martinlaakso-Matinkylä linjan 520:n numeron vaihtaisi numeroon 525. Näin tuo 520 vapautuisi 52:lle. Vaikeaksihan tuo numerointi menee jos pidetään väkisin kiinni tasakymmenlukuisista linjatunnuksista kun näitä runkolinjoja mitä ilmeisimmin suunnitellaan tulevaisuudessa yhä enemmän.
Tavalliselle matkustajalle tuskin on kovin suurta merkitystä onko linjatunnus 520 vai 525 tai laitetaanko 52:n perään nolla.
 
520 ja 530 on menossa Vihdintien ja Hämeelinnanväylän linjastosuunnitelman poikittaisille runkolinjoille. 542 reitille on vanhoissa runkolinjasuunnitelmissa piirretty linja, jolle tulisi aika varmasti 540 ja muut 540-sarjan linjat kulkee sielläpäin Espoossa.

Suunnitelmia voi muuttaa kun tehdään uusia.
18 = 20
39 = 30
40 = 40
59 = 50
235 = 200
322/332 = 300
411/421 = 400
58 = 500
551 = 510
52 = 520
520 = 530
530 = 540
550 = 550
560 = 560
57 = 570
562 = 580
 
Takaisin
Ylös