- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Autoilun unelman toteutumiselle ei ole näkyvissä tulevaisuutta. Autoilua rakastavilla poliitikoilla on motiivikonflikti. Heidän pitäisi pystyä päättämään, haluavatko he mieluummin autoilua vai kaupungin kasvua.
Älä puhu politikoista kun tarkoitat tavallisia kansalaisia. Suurimman osan mielestä stadi saa pysyä snadina kunhan autoilijoiden oikeuksiin ei kosketa.
Olen kuitenkin ilahtunut että jotkut tunnustavat haluavansa isomman stadin, vaikka toteutustapa vaatisi enemmän sovittelua kuin mihin he itse ovat halukkaita. Maailma on kompromisseja täynnä .
Oikeaa kantakaupunkia voi olla muutakin kuin pelkkää umpikorttelia. Tottakai sitä voi rakentaa lisää, mutta ei ole mitenkään itsestään selvää että koko kaupunki rakennetaan ruutukaavaan ja umpikortteleiksi.
Umpikorttelit koettiin ahtaiksi ja tunkkaisiksi, ja on ihan totta ettei auringonvaloa voi taata edes 50% asunnoista. Mutta toki monelle kai riittää että näkee auringonvalon, esim. televisiosta, tai vaikka sitten vastapäiseen taloon heijastuneena.
Jotenkin tuntuu että ne miljoona uutta asukasta eivät ihan kaikki halua että joka ikisestä ikkunasta näkyy toisen asunnon ikkuna, korttelikaupungissa asuvat tai asuneet tietävät sen, että umpikortteleissa on haittapuolia.
Ne sisäpihojen kulmiin sijoittuvat asunnot ovat kaikista eniten näkyvillä sekä saavat kaikista vähiten valoa, näitä on noin 20% umpikorttelista.
Nämä ovat juuri ne epäkohdat joihin uskon itsekin että "bulevardisointi" hanke kaatuu. Ei mistään umpikortteleista Kontulan tai Pihlajamäen korkeudella mitään haluttuja tule. Noiden bulevardien varsille voi mielestäin kyllä sovittaa työpaikkarakentamista tai asuntoja esim opiskelijoille tai muille joiden asunnontarve on tilapäistä, mutta ei juuri muille.
t. Rainer