- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Vs: Länsimetro
No sillä tietenkin on merkitystä, miten leveitä kaistoja tehdään. Ja leveä bulevardi mahdollistaa leveämmät kaistat. Mutta ainakin oma käsitykseni on, että bulevardien leveyttä olisi tarkoitus hyödyntää lähinnä raitioteiden omina kaistoina ja reilunkokoisina puistokaistoina. Kaistoja varmaan on syytä olla kolmekin suuntaansa, mutta ei ylileveitä, ja suojateitä pitää olla riittävän tiheässä. Luulisin, että lopputulos voisi näyttää suunnilleen tältä. Itse bulevardit eivät välttämättä ole niin viihtyisiä, kuin ihmiset ehkä odottavat, mutta ideahan on, että bulevardin varteen tuodut umpikorttelit eristävät tehokkaasti melua, joten niiden taakse jää paljon tilaa viihtyisille alueille. Esimerkistä käy Mannerheimintie, joka itsessään on ympäristönä lähinnä keskinkertaista, mutta sen talomuurien taakse jää monta hyvää asuinaluetta, kuten Taka-Töölö, Laakso, Ruskeasuo ja Pikku-Huopalahti. Kannattaa katsoa kartalta, kuinka vähän tilaa nämä Mannerheimintien varren kaupunginosat vievät.
Vaikuttaahan bulevardin leveys suoraan tiiviyteen, mutta enemmän sillä on merkitystä tietenkin estevaikutuksen kautta. Jos nyt rakennetaan sellaista kun on suunniteltu, niin helposti käy niin, että se puoli kadusta, jolle Alepa tulee, käyttää lähikauppaa ja toinen puoli käy autolla marketissa, kun pelkästään matka kadun yli kestää kiertämisineen ja valojen odotteluineen kolme minuuttia. Vertailun vuoksi voisi todeta, että Hesperiankadut ylittää alle puolessa minuutissa.
No sillä tietenkin on merkitystä, miten leveitä kaistoja tehdään. Ja leveä bulevardi mahdollistaa leveämmät kaistat. Mutta ainakin oma käsitykseni on, että bulevardien leveyttä olisi tarkoitus hyödyntää lähinnä raitioteiden omina kaistoina ja reilunkokoisina puistokaistoina. Kaistoja varmaan on syytä olla kolmekin suuntaansa, mutta ei ylileveitä, ja suojateitä pitää olla riittävän tiheässä. Luulisin, että lopputulos voisi näyttää suunnilleen tältä. Itse bulevardit eivät välttämättä ole niin viihtyisiä, kuin ihmiset ehkä odottavat, mutta ideahan on, että bulevardin varteen tuodut umpikorttelit eristävät tehokkaasti melua, joten niiden taakse jää paljon tilaa viihtyisille alueille. Esimerkistä käy Mannerheimintie, joka itsessään on ympäristönä lähinnä keskinkertaista, mutta sen talomuurien taakse jää monta hyvää asuinaluetta, kuten Taka-Töölö, Laakso, Ruskeasuo ja Pikku-Huopalahti. Kannattaa katsoa kartalta, kuinka vähän tilaa nämä Mannerheimintien varren kaupunginosat vievät.