Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Pidän eilistä tilannetta sikäli yllätyksenä, että olisi voinut arvata Bombardierin ottavan opikseen Siemensin kokemuksesta Combinojen kanssa. Korivauriot ja pyörien kuluminen johtuvat täsmälleen samasta syystä kuin Combinojen ongelmat. Combinoissa kuin on sama perusrakenne. Ja Siemens otti lusikan kauniiseen käteen ja korjasi asiat tavalla joka on ainoa oikea. Eli muutti korinivelien ja telien rakennetta siten, että voimat pienenevät.
Antero
Die Lösung des Combino-Problems (PDF-tiedosto).
 
Tämä on hieno esitys aiheesta, joskin ymmärtäminen edellyttää jonkin verran insinöörintaitoja.

Maallikollekin selkeitä ovat sivujen 6 ja 7 kuvat, jotka havainnollistavat sitä, miksi Combinojen ja Varioiden - kuin myös Citadiksien - perusrakenne on ongelmallinen verrattuna Jacobinteleihin perustuvaan nivelvaunurakenteeseen. Mitä suurempi on kuvien punaisen viivan poikkema suorasta linjasta, sitä suurempi kuorma on vaikuttamassa vaunun rakenteeseen.

Sivun 23 kuvapari havainnollistaa hyvin Combinoihin tehtyjen korjausten merkitystä. Voimat ovat pienemmät (kori kiertyy vähemmän) ja jännitykset jaetaan koriin tasaisemmin (keltaista ja punaista väriä kuvaamassa suuria jännityksiä ei esiinny).

Näyttää myös siltä, kuin vaunun kuormituskertymä olisi tutkittu vasta ongelmien tultua esille. Sivun 22 taulukko kertoo, minkalaisia kuormituksia vaunuihin lasketaan nyt kohdistuvan ja tätä kuormituskertymää on sitten käytetty korjausten perustana laskettaessa ennustettua korin käyttöikää. En ole tutustunut VTT:n Variotrameista tekemiin laskelmiin, mutta jos ne on tehty perusteellisesti, niin jotain samanlaista pitäisi olla laskettuna niissäkin.

Minulle tämä aihe sattuu olemaan tuttu, koska tein diplomityöni samasta aiheesta, tosin en raitiovaunulle vaan Sisu-kuorma-autojen takasillalle eli vetoakselin runkokotelolle. Tarina oli vähän samantapainen. Oli suunniteltu uusi takasilta ja ryhdytty valmistamaan ja käyttämään kuorma-autoissa. Sitten alkoi ilmetä murtumia. Aloitin tekemällä kuormitusmittaukset eli selvittämällä kuormituskertymän kuten sivun 22 taulukko Combinojen tapauksessa. Tein laskennallisen käyttöikäennusteen sekä kokeilin käytännössä hydraulisella testilaitteella (kuten sivun 24 kuva Combinon korista testilaitteessa), kauanko kestää kunnes takasilta murtuu. Työni perusteella takasillan rakenne muutettiin sellaiseksi, että se antoi sopivasti periksi sekä tasasi kuormitushuiput pois. Aivan kuten Siemens teki Combinoille.

Tämän kaiken perusteella olen varma, että Variot voidaan korjata samalla tavalla kuin Combinot. Mutta muutokset ovat suurempia ja kalliimpia kuin mitä Bombardier on tehnyt tähän mennessä. Jos tällaisia korjauksia ei tehdä, ainoa ratkaisu on saada Variot jonnekin niin kevyelle käytölle, ettei kuormituskertymän rasittavuus enää vastaa tavallista raitioliikennettä.

Ehkäpä Siemensin halukkutta ratkaista ongelma kunnolla selittää tuon esityksen sivu 2. Siemensin ongelmana oli 10-kertainen vaunumäärä Bombardierin ongelmaan verrattuna. Mutta Bomban 70 miljoonaa euroa on silti aika iso raha suhteessa vaadittavaan suunnittelu- ja korjaustyöhön.

Antero
 
Tämän kaiken perusteella olen varma, että Variot voidaan korjata samalla tavalla kuin Combinot. Mutta muutokset ovat suurempia ja kalliimpia kuin mitä Bombardier on tehnyt tähän mennessä. Jos tällaisia korjauksia ei tehdä, ainoa ratkaisu on saada Variot jonnekin niin kevyelle käytölle, ettei kuormituskertymän rasittavuus enää vastaa tavallista raitioliikennettä.

Voisiko joku kuvitella jotain sellaista, että jos Vario-kauppa puretaan, niin tuskin ne romutetaan, vaan Bombardier myy ne jollekin ulkomaiselle kaupungille jolla on sopiva pikaraitiotiepätkä niitä varten?

t. Rainer
 
Uskoisin jostain päin Eurooppaa löytyvän kaupungin, joka osataisi vähän käytettyjä ja varmasti kunnolla huollettuja variotrameja. Tämä neljänkymmenen vaunun erä voidaan varmasti jakaa myös kahden, jopa useamman kaupungin kesken.
Valmiiden vaunujen mynti olisi mielestäni fiksumpaa kuin niiden romuttaminen.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

13.5. Vario-havainnot eivät tainneet jäädä viimeisiksi. HS:n 14.5. painetun version mukaan liikennöinti matalalattiavaunuilla jatkuu toistaiseksi. Vaunujen vetämiseen pois liikenteestä kuitenkin varaudutaan siirtymällä tänä aamuna osittain kesäaikatauluihin. Neuvottelut Bombardierin kanssa jatkuvat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

No johan on juttu!

Siirrytään kesäaikatauluihin ennenaikaisesti vaikka mikään osa kalustoista ei poistuisi? Miksi sitten siirrytään kesäaikatauluihin? Taitaa HKL-Raitioliikenne olla nyt selityksen velkaa. Todella huonoa peliä ja Bombardier veti kyllä ekan erän 6-0, jota HKL luuli voivansa kiristää esimerkiksi Helsingin UITP-konferenssin avulla. Ei Bombardierilla mihinkään kiirettä ole, heillä kauppa käy kokoajan. HKL on se häviäjä. Eikä vähiten matkustajien silmissä; heidän kyllä vaikea sulattaa moista palvelutason alentamista ilman syytä!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

Siirrytään kesäaikatauluihin ennenaikaisesti vaikka mikään osa kalustoista ei poistuisi? Miksi sitten siirrytään kesäaikatauluihin?

Kuljettajien työvuoroja ei voi ilmoittaa päivän varoitusajalla. Reilu viikko sitten oli viimeinen hetki päättää siirrytäänkö kesäaikatauluihin. Koska vaunujen jatko oli silloin (ja on edelleen) epävarma, päätettiin siirtyä varmuuden vuoksi kesäaikatauluihin.

Bombardier on oletettavasti tarjonnut jotain sellaista tärppiä, jonka takia neuvotteluja on päätetty jatkaa. Koska neuvottelut jatkuvat, vaunujakaan ei vedetä liikenteestä.
 
Tietenkin kaiken osasyynä on vanhanaikainen rataverkkomme.

Millä tavalla vanhanaikainen? Kurvit liian jyrkkiä? Mutta miten niitä voisi tehdä vähemmän jyrkiksi ahtailla kantakaupungin kaduilla? Paras geometria kai on näillä Mannerheimintietä, Tukholmankatua ja Hämeentietä kulkevilla ratikkareiteillä, kun ovat suoria ja nousut maltillisia?
 
Kuljettajien työvuoroja ei voi ilmoittaa päivän varoitusajalla.
Niinkö ;)? Ymmärrän tämän toki kuljettajana.

Mutta minusta vain olisi tuntunut järkevämmältä ajaa talviaikatauluilla suoraan normaalisti kesäkuulle saakka ja ottaa sitten kesäaikataulut käyttöön (ja Variot pois mahdollisesti), kuten kuuluukin. Se, että aikataulut vaihtuvat ja Variot uhataan poistaa liikenteestä 3 viikkoa ennen tuota hetkeä tuntuu kyllä hieman "tarkoitushakuiselta". Ensimmäisten Varioiden tulosta liikenteeseen on kuitenkin jo lähes kymmenen vuotta ja nyt on katkolla mahdollisesti kymmenien vuosien ratikkainvestointi (siis joko jäävät Helsinkiin tai ei). Siinä ei kolme viikkoa vaikuttane enää missään.

Tämä on siis vain minun mielipiteeni ja voin olla väärässäkin. Toki ymmärrän myös, että niin HKL-Raitioliikenne, kuin Bombardierkin ovat hankalassa ja hieman ennennäkemättömässä tilanteessa.

Toivottavasti saadaan kaikille osapuolille myönteinen ratkaisu aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
variot

Jossain luki, että Variot lähetettäisiin takaisin tehtaalle tänään. Kyllä niitä näkyi tänään liikenteessä aika paljonkin. Onko diiliä muutettu vai miksi ne vielä kulkee?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se, että aikataulut vaihtuvat ja Variot uhataan poistaa liikenteestä 3 viikkoa ennen tuota hetkeä tuntuu kyllä hieman "tarkoitushakuiselta".

Neuvottelutaktiikkaa, sanoisin. HKL haluaa näyttää Bombardierille, että "kyllä me pärjätään ilman teidän ratikoitanne".
 
Neuvottelutaktiikkaa, sanoisin. HKL haluaa näyttää Bombardierille, että "kyllä me pärjätään ilman teidän ratikoitanne".
Ihmettelen, MIKSI Vauriovaunuilla ajetaan vieläkin?! Jos kerran kesäaikataulujen käyttöönottoa perusteltiin Vauriotramien poistolla, olisi rehellistä lopettaa nillä ajaminen joka tapauksessa! Onko niitä PAKKO käyttää? Tarjoaako Bombardier jotain porkkanaa siitä hyvästä, että vaunut liikkuvat? Ainakin tavallinen matkustaja voi tuntea itsensä sorsituksi.
 
Jos kerran kesäaikataulujen käyttöönottoa perusteltiin Vauriotramien poistolla, olisi rehellistä lopettaa nillä ajaminen joka tapauksessa! Onko niitä PAKKO käyttää?

Tuo nyt on mielestäni vähän erikoinen asenne. Kun kerran neuvottelut ovat kesken, niin silloinhan täytyy olla mahdollista sekin, että neuvottelujen päätteeksi jonkinlaiseen sopimukseen päästään ja vaunut jäävät liikenteeseen. Ja jos jäävät, niin pitäisikö ne nyt tässä välissä ottaa ihan kiusallaan pois? Pitää muistaa, että matalasta lattiasta on kuitenkin monille matkustajille iloa ja hyötyä. Jos esteettömyys asetetaan etusijalle, niin varioilla tulisi ajaa niin paljon kuin vaan ikinä mahdollista ja säästää sitten korkeita vaunuja muuhun käyttöön.
 
Tuo nyt on mielestäni vähän erikoinen asenne. Kun kerran neuvottelut ovat kesken, niin silloinhan täytyy olla mahdollista sekin, että neuvottelujen päätteeksi jonkinlaiseen sopimukseen päästään ja vaunut jäävät liikenteeseen. Ja jos jäävät, niin pitäisikö ne nyt tässä välissä ottaa ihan kiusallaan pois? Pitää muistaa, että matalasta lattiasta on kuitenkin monille matkustajille iloa ja hyötyä. Jos esteettömyys asetetaan etusijalle, niin varioilla tulisi ajaa niin paljon kuin vaan ikinä mahdollista ja säästää sitten korkeita vaunuja muuhun käyttöön.
Kirjoitin tuon HKL:n edustajien lausunnot näistä vaunuista mielessäni, jotka eivät kovin imartelevia ole olleet. Esteettömyyden voi unohtaa siihen asti, kun matalalla kalustolla ajettavat vuorot on merkitty aikatauluihin! Se vaan tuntuu huijaukselta, kun vuorojen harvennuksen syyksi ilmoitetaan eräiden Currus Electricus Demissior -vaunujen poisto, jota ei tapahtunutkaan!
 
Takaisin
Ylös