Tämä on hieno esitys aiheesta, joskin ymmärtäminen edellyttää jonkin verran insinöörintaitoja.
Maallikollekin selkeitä ovat sivujen 6 ja 7 kuvat, jotka havainnollistavat sitä, miksi Combinojen ja Varioiden - kuin myös Citadiksien - perusrakenne on ongelmallinen verrattuna Jacobinteleihin perustuvaan nivelvaunurakenteeseen. Mitä suurempi on kuvien punaisen viivan poikkema suorasta linjasta, sitä suurempi kuorma on vaikuttamassa vaunun rakenteeseen.
Sivun 23 kuvapari havainnollistaa hyvin Combinoihin tehtyjen korjausten merkitystä. Voimat ovat pienemmät (kori kiertyy vähemmän) ja jännitykset jaetaan koriin tasaisemmin (keltaista ja punaista väriä kuvaamassa suuria jännityksiä ei esiinny).
Näyttää myös siltä, kuin vaunun kuormituskertymä olisi tutkittu vasta ongelmien tultua esille. Sivun 22 taulukko kertoo, minkalaisia kuormituksia vaunuihin lasketaan nyt kohdistuvan ja tätä kuormituskertymää on sitten käytetty korjausten perustana laskettaessa ennustettua korin käyttöikää. En ole tutustunut VTT:n Variotrameista tekemiin laskelmiin, mutta jos ne on tehty perusteellisesti, niin jotain samanlaista pitäisi olla laskettuna niissäkin.
Minulle tämä aihe sattuu olemaan tuttu, koska tein diplomityöni samasta aiheesta, tosin en raitiovaunulle vaan Sisu-kuorma-autojen takasillalle eli vetoakselin runkokotelolle. Tarina oli vähän samantapainen. Oli suunniteltu uusi takasilta ja ryhdytty valmistamaan ja käyttämään kuorma-autoissa. Sitten alkoi ilmetä murtumia. Aloitin tekemällä kuormitusmittaukset eli selvittämällä kuormituskertymän kuten sivun 22 taulukko Combinojen tapauksessa. Tein laskennallisen käyttöikäennusteen sekä kokeilin käytännössä hydraulisella testilaitteella (kuten sivun 24 kuva Combinon korista testilaitteessa), kauanko kestää kunnes takasilta murtuu. Työni perusteella takasillan rakenne muutettiin sellaiseksi, että se antoi sopivasti periksi sekä tasasi kuormitushuiput pois. Aivan kuten Siemens teki Combinoille.
Tämän kaiken perusteella olen varma, että Variot voidaan korjata samalla tavalla kuin Combinot. Mutta muutokset ovat suurempia ja kalliimpia kuin mitä Bombardier on tehnyt tähän mennessä. Jos tällaisia korjauksia ei tehdä, ainoa ratkaisu on saada Variot jonnekin niin kevyelle käytölle, ettei kuormituskertymän rasittavuus enää vastaa tavallista raitioliikennettä.
Ehkäpä Siemensin halukkutta ratkaista ongelma kunnolla selittää tuon esityksen sivu 2. Siemensin ongelmana oli 10-kertainen vaunumäärä Bombardierin ongelmaan verrattuna. Mutta Bomban 70 miljoonaa euroa on silti aika iso raha suhteessa vaadittavaan suunnittelu- ja korjaustyöhön.
Antero