Tunnelin ja siinä kulkevan liikenteen kustannukset kattavat tietenkin ensisijaisesti ne, jotka tunnelia ja liikennettä käyttävät. Ei ole kovinkaan vaikeata arvioida, missä suuruusluokassa tulevat olemaan tunnelin investinti-, käyttö- ja liikennöintikustannukset. Julkisuudessa olleet arviot pendelöijistä ovat varmasti oikeassa dekaadissa. Siis jos joku sanoo, että heitä on 30.000, niin koko lailla varmasti asia on niin, että heitä ei ole 3000 eikä 300.000. Ja jos lasketaan karkea arvio kustannuksista ja jaetaan se 30.000 asiakkaalle, päädytään aivan järkeviin lukuihin suhteessa joukkoliikenteen kustannuksiin ja tariffeihin kuin myös suhteessa asunnon vuokraukseen viikkopendelöinnin tarpeisiin.
Antero
"Joku" sanoo että "pendelöijiä" olisi ehkä 30 000 tuhatta. Siis päivässäkö. Kuka on tuo viisas "joku". Oikeammalta tuntuu luku 3000.
Tuntemani Virolaisyhteisö koostuu pienipalkkaisista virolaisista, joista suuri osa asuu Tallinnan ulkopuolella. Vaikka se kk-lippu olisi vain 10 euroa päivää kohti, ei olisi mitään järkeä matkustaa päivittäin, kun pitäisi matkustaa lisäksi Tallinnan ulkopuolelle. 30000 viikossa on järkevä luku.
Suomalaisia Tallinnassa töissäkäyviä lienee "kourallinen", vaikka en ole kuullut yhdestäkään. Palkkaaero kitkee tehokkaasti suomalaisten työssäkäynnin siellä. MOT-ohjelma maanantaina kertoi virolaisten keskipalkaksi 752 e./kk, ja suomalaisten 2910 e./kk. Luvut lienevät melko oikeita. Kauanko luulet kestävän tämän palkkaeron umpeenkuromisen. Nyt on Viro ollut itsenäinen 24 vuotta. Tällä tahdilla kestää siis noin sata vuotta. No, se oli vitsi. Todellisuudessa ei koskaan, koska suurteollisuuden edellytyksiä Virolla ei valitettavasti ole.
Ja edelleenkin jankutan sitä samaa, että se päättää, joka maksaa valtaosin tunnelin kustannuksen. Tässä tapauksessa Helsingin ulkopuoliset suomalaiset.
Mikäli rakennetaan oma "pendelöintitunneli" helsingiläisille, niin silloin helsingiläiset maksavat sen itse. Me valtaenemmistö, eli muut suomalaisesti matkaamme viroon huonoissa housuissamme ja huonoilla autoillamme kuten tähänkin asti, eli laivalla.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:46 ----------
Tämäkin asia käsiteltiin jo ennen viestiäsi. Tiivistettynä: Tallinna ja Helsinki ovat tunnelin kautta noin tunnin päässä toisistaan, Lontoo ja Pariisi usean tunnin päässä toisistaan. Päivittäisen matkustamisen tarpeisiin usean tunnin matka on liian pitkä, oli matkan päissä miten paljon hyvänsä ihmisiä.
Rail Baltica on EU:n hanke, jossa Tallinnan ja Berliinin välille tehdään nykyaikainen rautatie. Kun Helsingin ja Tallinnan välillä on tunneli, rahti kulkee junassa Suomesta Saksaan ja pidemmällekin. Tietenkään tästä eivät pidä auto- ja laivarahdin nykyiset hoitajat. Mutta liiketoiminta on sellaista, että on kilpailijoita.
Antero
Mistäs ne valtavat auto matkustajamäärät siellä sitten tulevat. Tunnelia ympäröivältä "maaseudultako". Ei nyt kannata ihan alta lipan yrittää vetää yksinkertaista maalaisjunttiakaan.
Ei Helsinki ja Tallinna ole sellaisia Metropoleja, että niiden matkustajamäärillä yksin pystyttäisiin tunnelin kustannukset kattamaan. Siihen tarvitaan pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolisia ihmisiä + mahdollisesti venäläisiä ja muita turisteja.
Baltirail-yhdistys on näköjään tehnyt propaganda työnsä hyvin. Mitäpä siis suomalaisista kuljetusyrityksistä, ja niiden hengissäpysymisestä. Kyllä mielummin pitäisin kiinni niistä tuhansista työpaikoista, jotka suomalainen autoalan kuljetussektori tällä hetkellä luo.
Mainittakoon vielä, että 90 % rahtikuljetuksista tulee Helsingin ulkopuolelta, syystä että suurteollisuus sijaitsee maakunnissa, mikä varmasti helsingiläisiä korpeaa.
Onneksi me 4,2 miljoonaa maalaista pystymme vaikuttamaan poliittisiin päättäjiimme niin, että uskon ja luotan siihen, että ei rakenneta mitää helsingiläisjuppien pendelöintitunnelia, vaan paras liikenneratkaisu kaikille suomalaisille.
Jotta virolaiset saataisiin pendelöimään päivittäin, pitäisi lipun hinnan olla niin edullinen, että se ei ikänään kattaisi tunnelin kustannuksia. Siksipä en voi kannattaakaan junatunnelia keskustasta keskustaan.