339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Toki on esittää laskelma, joka onkin varsin yksinkertainen. Virolainen maksa kimppa-asunnostaan tällä hetkellä n. 300-350 euroa. Matkojen kustannusten pitäisi olla siis vähän edullisempi, eli n. 250 euroa/kk. 21:n työpäivän mukaan se tekee edestakaisen matkan hinnaksi 12 euroa (6 euroa suunta). Jokainen ymmärtää, että tällä hinnalla, ei tunneli maksa ikänään itseään takaisin. Täysin mahdoton hinta. Tämäkin jo kertoo, että tunneli ei voi perustua vihaamalleni "pendelöinnille".
Muistutan taas siitä, että 20 vuoden kuluttua Tallinnaa ei enää voi pitää jonkinlaisena Helsingin halpatyövoimavarastona taikka superalkona. Se, mikä voi tänään olla todellisuutta, ei ole sitä enää 20 tai 50 vuoden kuluttua. Tunnelia ei rakenneta tämän päivän tarpeisiin eikä sen tarpeellisuutta pidä arvioida tämän päivän matkustuksen kannalta, ei liioin sen matkalipun hintaa helsinkiläisen kimppakämpän vuoden 2014 vuokratasoon.
Wienin ja Bratislavan välinen etäisyys rautateitse on melko tarkkaan yksi tunti. Kilometrejä taitaa kertyä kuutisenkymmentä. Menopaluulippu, ei siis mikään sarjalippu vaan ihan tavallinen menopaluu, maksaa 15 €. Sarjalipun hinnasta minulla ei ole tietoa, mutta ei se ainakaan tuota kalliimpi ole.
En usko, että kukaan on ajatellutkaan jonkinlaista "tunneli maksaa itsensä takaisin lipputuloilla" -mallia. Jos olisi, niin ei meillä olisi ensimmäistäkään tunnelirataa Suomessa.
Minusta ajattelet vähän turhan yksioikoisesti etkä oikein tahdo jättää tilaa muunlaisille mielipiteille.
---------- Viestit yhdistetty klo 2:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:57 ----------
Entä jos tehdäänkin niin, että nykyään Helsinkiin päättyvien junien pääteasema olisikin Tallinnassa? IC2:t (tai InterRegiot, CityXpressit tai miksi ikinä niitä kutsutaankin 2030-luvulla) tulisivat Turusta, Tampereelta ja Kouvolasta tunnin välein Tallinnaan, samoin pidemmän matkan InterCityt Pohjanmaalta, Jyväskylästä, Savosta ja Karjalasta. Helsingin ja Tallinnan välillä kulkisi noin kuusi kaukojunaa tunnissa. Ja entä se paikallisliikenne? No, sittenpähän olisi pääkaupunkiseudun taajamajunillekin (Y/R/H/Z) sopiva pääteasema tiedossa. Jos tunneli pystyisi käsittelemään 12 junaa tunnissa suuntaansa (keskimäärin 5 min vuoroväli), näitä taajamiajuniakin mahtuisi tunneliin kuusi suuntaansa: Yksi Y-juna, kaksi R-junaa, yksi H-juna ja kaksi Z-junaa.
Vähän epäilen, ettei kysyntää ihan noin paljon ole, mutta samansuuntaisesti ajattelen itsekin linjastomielessä. Tuskin olisi linjastollisesti järkevää operoida Helsinki–Tallinna-junaa. Ehkä lähiliikenne lähtisi tunneittain Riihimäeltä ja Lahdesta, jolloin lahden ali olisi puolen tunnin vuoroväli. Viron päätä en tunne, mutta ehkä sieltäkin löytyisi hyvät lähiliikennemääränpäät muutaman kymmenen kilometrin etäisyydellä Tallinnasta.
Kaukoliikenteen osalta varmaan riittää tunnin vuoroväli, ja junien on syytä tulla ainakin Tampereelta asti, miksei saman tien pohjoisempaakin. Jos rata Tallinnasta etelään alkaa olla kunnossa, niin tunnin vuorovälille on varmasti kysyntää Riikaan asti, etelämmäskin.
Minua viehätti erityisesti huomio, että junamatka Tallinnasta Pietariin lyhenisi pari tuntia kiertämällä Helsingin kautta. Nyt suora juna on 6,5 tuntia, junanvaihdolla Helsingissä 1 + 3,5 tuntia. Liikaa en sillä hekumoi, sillä suora ratayhteys varmasti paranee ja nopeutuu ajan saatossa mutta ajatusleikkinä tuo on silti hauska.